Hej!

Ska sätta in en altandörr (dubbel) i en befintlig plankvägg.

Väggen består av stående spontade plank ca 50mm tjocka och jag har ritat upp ett hål som är 15x21 med en 220x45 regel över som sticker ut 20cm/ sida.

Det vilar två takstolar där hålet ska bli.

Tanken är att stämpa upp invändigt mellan golv och tak och helt enkelt såga ut det T-formade hålet.

Men själva balken, lägger man bara in den eller måste den säkras för t.ex. sidokrafter. det kommer vila ett antal stumpar spontade plankor på den och jag är rädd att dom ska börja streta utåt.

En idé är att sätta på utsidan en ännu större balk som skruvlimmar ihop dom spontade plankorna på ovansidan med själva den bärande balken.

Eller hur brukar man göra?

Jag vet inte hur man brukar göra, men när jag gjorde samma operation på ett plankhus så gjorde jag så att jag rev väggen in till planken innifrån, därefter skruvlimmade jag en 220x45 som var så lång att den var fäst i två stående plank på var sida om dörrhålet. Efter att limmet torkat så sågade jag upp dörrhålet.

Jag tycker 15 är för långt för en ensam vanlig regel i 220x45. Skulle ta ett klent limträ istället.

Enligt byggbeskrivningars dimensioneringshjälp räcker en 45x195 så jag dimensionerade upp lite, fast å andra sidan är det inget större mankemang att fälla in en 42x225 limträbalk istället.

Gabbe1: balken är alltså inte infälld i plankstommen utan krafterna tas upp av limfogen och skruvarna. Det blir i och för sig nästan ren skjuvning och lite fläkkrafter på limmet men jag hade nog tänkt att fälla in.

Men behöver man sidosäkra en infälld balk på något sätt eller räcker några skråskruvar?

Dimensioneringshjälpen stämmer säkert, jag går bara på magkänsla och erfarenheten att efter några är brukar vanliga reglar hänga lite om man inte tar i så man kräks med dimensionerna (nästan av egenvikten). Det gör inte limträ.

Nope, inte infälld. Plankstommen var jämn och fin så limfogen fick en mycket stor area att fästa i.

Barnrikehuset skrev:
Enligt byggbeskrivningars dimensioneringshjälp räcker en 45x195 så jag dimensionerade upp lite, fast å andra sidan är det inget större mankemang att fälla in en 42x225 limträbalk istället.

Gabbe1: balken är alltså inte infälld i plankstommen utan krafterna tas upp av limfogen och skruvarna. Det blir i och för sig nästan ren skjuvning och lite fläkkrafter på limmet men jag hade nog tänkt att fälla in.

Men behöver man sidosäkra en infälld balk på något sätt eller räcker några skråskruvar?
Du kan ju sätta spikband på in och utsidan av upplagsplatserna för att säkra limträbalken i plankväggen. Då förhindrar du att plankväggen dras ut eller in.

falkn skrev:
Du kan ju sätta spikband på in och utsidan av upplagsplatserna för att säkra limträbalken i plankväggen. Då förhindrar du att plankväggen dras ut eller in.
Funerade lite på det eller typ stora spikplåtar.

Barnrikehuset skrev:
Funerade lite på det eller typ stora spikplåtar.
Det var spikplåtar jag tänkte på, skrev bara nåt annat :P Sätter du typ 100x200 plåtar 4 st. så har du säkrat rätt bra.

• Gilla
Björkebo Frösön
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.