Om jag gör hammarbandet med både en liggande och en stående regel, behöver jag forfarande växla av för fönster då eller räcker det att den stående regeln avväxlar?

Redigerat:
ja, nej.

Beror på vad det är för last du ska växla av, hur stort fönstret är etc.

Det beror på flera faktorer.

Vilken dim. har du på de stående/liggande reglarna (hammarbandet)?
Vilken last blir det från taket?
Hur breda fönster pratar vi om?

Edit: Krawk var snabbare

Tänkte köra med en liggande 45x195 och troligen två stående 45x195 i hammarbandet.

Fönster 10 (bredd) x 5 och det är en av de bärande väggarna som takstolarna vilar på. (plåttak med isolering)

Kommer en takstol mitt ovanför fönstret behöver du kanske en förstärkning, men det beror på vilken belastning som takstolen för ner på hammarbandet. Men eftersom fönstret bara är en m brett behövs knappas någon förstärkning.

Egenvikten, alltså plåttak och isolering, har liten betydelse, det är snölasten som är dimmensionerande.

Ok, det är snözon 3,5.

Ska kolla mer i detalj då, om takstolarna hamnar mitt över eller om de kommer nära kanterna.

• Gilla
neo85
  • Laddar…
Bifogar en bild på hur jag tänkt bygga upp hammarbandet. Två stycken 195x45 på högkant. Den på insidan jackar jag ur för i den nya regeln (45x120) och gör plats på. Den andra på yttersidan kommer ställas på en befintlig regel (34x70). Hur ska jag på bästa sätt placera den yttre stående? Ytterst eller innerst som jag ritat på bilden? Hur gör jag med tomrummet som blir? Förslag?

• Harmmarband.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
H
Byggde ett garage dår reglarna är av 45*125. Mina förnster är 10*5 samt att en takstol kom mitt på fönstret. Skruvade en 45*125 mellan de stående reglarna samt skruvade den även till hammarbandet i ovankanten. Hammarbandet är en liggande 45*125. Detta räcker mer än väl. Räkna på böjmotståndet så ser du skillnaden.

Ok, det låter bra. Befintliga reglar är 34x70 och för att stärka upp + få lite mer isolering tänker jag regla med 45x120 innanför. Tänkte att det blir enklare lägga hammarbandet över båda och att bärigheten blir bättre då, men det kanske räcker att lägga den liggade på de nya reglarna så all belastning hamnar på dem?

H
Har bifogat en bild på hur jag menar. Nu har jag alla reglar i 45*120.

• untitled.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser bra ut. Jag hade tänkt lägga en stående under hela hammarbandet, inte bara vid fönstret, så blir det inte lika nog vart takstolarna hamnar.

H
Det gjord även jag dock så valde jag en 2*3 samt en extra vid fönstret då jag hade bestämt var takstolarna skulle komma

Lägg en stående längs hela väggen, då kan du öppna upp var som helst om du kommer på att du vill ha extra fönster i framtiden.

Någon kommentar till min bild på hammarbandet? Den nyttre stående bärlinan (anledningen till att jag använder två är för att de befintliga reglarna är för kort, så istället för att skarva ställer jag en till bärlina där), ska de placeras så långt in som möjligt (som ritat på bilden) eller ska jag ställa den längst ut? Hur gör jag med tomrummet?

Är 45x195 onödigt kraftigt? Har en del virke över av den kvaliten så jag tänkte passa på använda det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.