Vi har precis köpt i Palma, Spanien, och ska göra en hel del renoveringar, uppskattningvis för 40 000 Euro eller så. Nån som vet hur de spanska entrerpenadformerna ser ut? Vi har träffat ett par byggföretag, som bägge säger sig arbeta med "fasta priser", men samtidigt lämnar de redan nu ursäkter för att det kan tillkomma saker; "man bör räkna med ytterligare 20% i kostnader", "i så här gamla hus (lägenhet, betongstomme, 80-tal) hittar vi alltid överraskningar".

Jag accepterar om man inte kan/vill jobba med fastpris enligt svensk modell, men finns det någon motsvarighet till Sveriges "max +15% på uppskattat pris, annars måste man säga till"? Jag är helt enkelt rädd för att få en offert på låt oss säga 30 000 euro, och sedan få en slutfaktura på 100 000 utan förvarning.

Njaa.. Fast pris är troligen fast pris där som här. Det där om 15% extra här i Sverige gäller vid löpande räkning inte fast pris. Alltså vid löpande räkning där du betalar timme för timme, men har fått en kostnadsuppskattning. Då får inte uppskattningen överskridas med mer än 15%. Detta enl. svenska konsumentköpslagen.

Fast pris innebär att du betalar det fasta priset även om hantverkaren blir klar på en timme, istället för de förväntade 200 timmarna. Eller om det tar 400 timmar.

Oavsett entreprenadsform så får man räkna med att det dyker upp extra kostnader, antingenen sådant som firman friskrivit sig från (ofta saker som är omöjliga att bedöma innan man rivit upp ex. ett golv). Eller "tillägg" som firman kommer på under arbetets gång men som inte anses ingå i det fasta priset.

När det gäller tillägg så är det troligen stor skillnad mellan regelverket i Sverige och andra länder. Här finns det rätt tydliga regler om hur ett tillägg skall kommuniceras till kunden för beslut. Regler som väldigt ofta inte följs.

Men otyget att det plötsligt dyker upp tillägg som du som beställare förutsätter ingår i priset, tror jag är ett globalt problem.

En bekant till en släkting byggde i Frankrike, fast pris. En dag ringer byggaren och berättar att de nu skall gjuta terassen, betongbilarna är på väg. Men.. "är du säker på att du inte skall ha en fuktskyddsduk under? Det brukar vi alltid lägga". Beställaren som aldrig hört talas om detta säger att om ni brukar lägga det så skall ni givetvis göra det här också! "Men det ingår inte i det fasta priset, den kostar 6000 Euro, och betongen kommer som sagt om en timme...". Beställaren inser sig vara blåst, men kan inget annat göra än att acceptera kostnaden.

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
Det entreprenören menar är att det tillkommer extraarbeten (ÄTA) som inte går att räkna med på förhand och därmed inte kan regleras i en fastprisoffert. Det är precis likadant i Sverige. 20 % låter enligt mig ganska rimligt om huset är gammalt. Detta beror ju dock på vad som ska göras och hur väl ni har beskrivit fastigheten och utförandet. Det viktiga är att ni får en detaljerad spec. på vad som ska utföras och kommunicera att ni måste godkänna alla extra-arbeten utöver detta. Du har även rätt att få ett fast pris på ett extraarbete.

Ett exempel är ju att ni ska renovera badrummet och allting ingår här i offerten. När man bryter upp golvet visar det sig att ena avloppsstammen är kass och behöver bytas. Detta var inte något man räknade med i offerten. Röret måste såklart bytas, men du har rätt att få ett fast pris på vad detta ska kosta innan arbetet påbörjas.

Att kontakta en spansk advokat känns som en jämförelsevis billig försäkring i ett sånt här fall.

@falkn: Ätor (hur skriver man det?) på en ytskiktsrenovering av ett betonghus från 80-talet är något jag inte skulle acceptera i Sverige; gör man det kan man ju lika bra skippa fastprisförfarandet. Men frågan var hur det såg ut i Spanien - där kanske entreprenören kan hitta på vad som helst, eller så är de til och med mer låsta till ursprungsavtalet än i Sverige. Och det kan säkert variera beroende på entrepenadform.

@hempularen: Att leverantören kan friskriva sig från vissa saker är ju självklart; min undran gällde ju vad som händer när man inte har friskrivningar men entreprenören ändå vill hitta på saker typ "men det förstod du väl att slipning inte ingår när man renoverar en dörr" (förutsatt att det inte specificerats i avtalet) i Spanien.

@Plåthuset: självklart kommer vi att ha en advokat med oss, men jag var ute efter lite bakgrundsinformation för att i alla fall förstå hur diskussionerna går mellan våra projektledare, entreprenörer, advokater, etc.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.