Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Här kommer ett förslag som kanske inte är i TS smak, men som skulle kunna minska konfliktytan. Ser man det hela som en maktkamp kan man se det som att grannen vinner. Vill man bara se det som att man vill bli av med problemet kanske det kan vara en väg framåt.
[bild]
Jag tolkar det som att grannen ändrat vägen så att den är enligt blå linje, medan TS kör enligt grön. Skulle man då hårdgöra gul yta så att den gick att se som parkering samt tydliggöra parkeringsförbud på röd yta skulle man nog lösa situationen i praktiken, givet att gul yta räcker och röd respekteras.
Tack men nej tack. Hela grejen är just bara det att jag absolut inte vill ha några bilar där. Alls. Det är hela grejen. Det är ingen maktkamp alls. Bort med just bilarna å allt annat spring och blockande i mitt eget hem. Det är så enkelt som så.

• Gilla
Flamman och 2 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Nej det betyder inte att du kan spika igen något.
Det där får du gärna utveckla. Varför inte? Där han gjort sin "olagliga infart" är ju servitutsvägen inte dragen. Så varför skulle jag inte få spika igen där?

Pytt Pytt skrev:
Vilket knepigt svar... Men hade jag varit du hade jag sagt åt honom att han nu fakiskt gör mig illa genom att begränsa min rörlighet och tillgänglighet (som med ambulans-exemplet). Försök förklara att det blir mycket dyrare för honom om du börjar driva detta än om han bara plockar bort några spjälor ur planket så han kommer in på sin nya infart (man kan ju bluffa lite här om man vågar tänker jag).
Well, vågar och vågar. Ur just den aspekten är jag nog lite av typen som äter järn och skiter kätting. Men jag vill veta hur jag skall göra saker korrekt. Gör man det by the book så undviker man en massa krångel sedan. Och jag vill inte sänka mig till hans nivå.

Nej, jag trodde inte heller att en lösning där du offrar en del av din tomt som gemensam parkeringsplats skulle falla dig på läppen. Jag skulle nog inte varit lockad av det heller.

Situationen är dock inte så enkel. Det finns flera som skrivit hur det är och vilka rättigheter du har. Problemet är dock att även om reglerna är relativt tydliga så finns få lagliga maktmedel att ta till.

Nedan kommer ett förslag till upptrappning. Jag är inte säker på att den är så bra, men tanken är att tvinga grannen att välja något som passar dig bättre.

Spärra grannens genväg in på egen mark och erbjud att lösa ut hans servitut. Att sätta ett staket mot hans plank och förbi hans genväg från servitutet är du i din fulla rätt att göra. Var noga med att inte spärra den riktiga servitutvägen bara. Staket kan förvisso vara dyrt, och grannen kan kanske tänkas köra ned det, så möjligen är en start med pinnar och snöre att rekommendera.

Följ sen upp med ett erbjudande. Det kan vara en flervalslösning: antingen flyttar han infarten genom planket till där servitutet går, breddar (den felaktigt placerade) infarten så att all trafik kan gå hela vägen in på hans mark och parkeras där eller så löser du ut hela servitutet med pengar och han får ha sin infart (eller infarter) direkt från vägen in på egen tomt.

Jag skulle nog satsa det mesta av mitt krut på det sista. Vägen ser ju liten ut och det finns inget bra skäl till att ni ska dela infart, men servitutet finns (från en tid när det var del av en gemensam fastighet?) och kommer kosta dig att få bort. Jag skulle nog tycka att den kostnaden var värd att ta.

Fastighetskarta med markerade infarter och servitutväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slutresultatet skulle då kunna komma se ut så här, med den nuvarande gemensamma vägen som TS framtida egna infart, och två röda infarter till grannen, den befintliga samt en ny i angränsning till gränsen mot TS. Var och en har infart på egen mark och överutnyttjande av servitut slipper vara en fråga.

• Gilla
dajaskazal och 1 till
  • Laddar…
Om man är ute efter att eskalera konflikten så är det okej att ta ut en kontrollavgift på felparkerade bilar. Kravet är att skyltningen följer regelverket. Men jag tror det enbart är ett sätt att öka konflikten, det löser inget.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Rgt, om jag tolkar dig rätt så hade du varit "nöjd" om det här hade utmynnat i att grannen använder sin nydragna servitutsväg, alltså den blå dragningen i Nöte's inlägg 59, som enbart in/utfart? Detta då i kombination med att den gamla gröna dragningen inklusive in/utfart stryks och ej längre får användas av grannen? Och självklart att det nya hålet i planket breddas så att grannen kan köra in på sin tomt och inte behöver använda någon del av vägen som lastzon eller parkering för hantverkare?
Skulle det vara en godtagbar lösning?
Om ja skulle jag försöka få med grannen på ett ändrat servitut till just den utformningen, alltså att servitutet ändras till den blå dragningen.
Som "påtryckningsmedel" skulle du kunna meddela att om grannen går med på detta är allt frid och fröjd, men om grannen vägrar kommer du bygga plank, plantera thujor, gräva en stor jämrans grop, inte vet jag, där han dragit sin nya infart över icke servitutsmark.

• Gilla
rgt
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Lastning och lossning är inte parkering. Så det kan nog ses som okej. Men då ska det vara kortvarigt.
Och det ska vara minst 3 m fri väg på åt sidan där han stannar för att lasta. Så att han stannar där du inte kommer förbi är inte okej.

• Gilla
rgt
  • Laddar…
Jag skulle vilja påstå att det tvärtemot vad flera säger INTE är tillåtet att parkera för i- och urlastning längre tider på en servitutsväg. Begreppet i- och urlastning handlar ju om högst tillfälliga stopp och i- och urlastningen ska därför självklart ske på härskande fastighetens tomt.

• Gilla
rgt
  • Laddar…
Nej, det är ingen som sagt att det är okej att parkera.

• Gilla
rgt
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är ingen som sagt att det är okej att parkera.
Den typen av i- och urlastning som TS beskriver är att likställa med att parkera, då ju vägen blockeras betydligt mer än tillfälligt. Stopp för i- och urlastning får endast ske under några minuter.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, jag trodde inte heller att en lösning där du offrar en del av din tomt som gemensam parkeringsplats skulle falla dig på läppen. Jag skulle nog inte varit lockad av det heller.

Situationen är dock inte så enkel. Det finns flera som skrivit hur det är och vilka rättigheter du har. Problemet är dock att även om reglerna är relativt tydliga så finns få lagliga maktmedel att ta till.

Nedan kommer ett förslag till upptrappning. Jag är inte säker på att den är så bra, men tanken är att tvinga grannen att välja något som passar dig bättre.

Spärra grannens genväg in på egen mark och erbjud att lösa ut hans servitut. Att sätta ett staket mot hans plank och förbi hans genväg från servitutet är du i din fulla rätt att göra. Var noga med att inte spärra den riktiga servitutvägen bara. Staket kan förvisso vara dyrt, och grannen kan kanske tänkas köra ned det, så möjligen är en start med pinnar och snöre att rekommendera.

Följ sen upp med ett erbjudande. Det kan vara en flervalslösning: antingen flyttar han infarten genom planket till där servitutet går, breddar (den felaktigt placerade) infarten så att all trafik kan gå hela vägen in på hans mark och parkeras där eller så löser du ut hela servitutet med pengar och han får ha sin infart (eller infarter) direkt från vägen in på egen tomt.

Jag skulle nog satsa det mesta av mitt krut på det sista. Vägen ser ju liten ut och det finns inget bra skäl till att ni ska dela infart, men servitutet finns (från en tid när det var del av en gemensam fastighet?) och kommer kosta dig att få bort. Jag skulle nog tycka att den kostnaden var värd att ta.

[bild]
Slutresultatet skulle då kunna komma se ut så här, med den nuvarande gemensamma vägen som TS framtida egna infart, och två röda infarter till grannen, den befintliga samt en ny i angränsning till gränsen mot TS. Var och en har infart på egen mark och överutnyttjande av servitut slipper vara en fråga.
Faktum är att det ser ut precis sådär idag. Exakt sådär. De röda stämmer på millimetern. Tro mig. Men när han har släpvagnar står han på min tomt och lastar. Bara för att han kan. Han är sån.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det är inte din tomt.

• Gilla
rgt
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Rgt, om jag tolkar dig rätt så hade du varit "nöjd" om det här hade utmynnat i att grannen använder sin nydragna servitutsväg, alltså den blå dragningen i Nöte's inlägg 59, som enbart in/utfart? Detta då i kombination med att den gamla gröna dragningen inklusive in/utfart stryks och ej längre får användas av grannen? Och självklart att det nya hålet i planket breddas så att grannen kan köra in på sin tomt och inte behöver använda någon del av vägen som lastzon eller parkering för hantverkare?
Skulle det vara en godtagbar lösning?
Om ja skulle jag försöka få med grannen på ett ändrat servitut till just den utformningen, alltså att servitutet ändras till den blå dragningen.
Som "påtryckningsmedel" skulle du kunna meddela att om grannen går med på detta är allt frid och fröjd, men om grannen vägrar kommer du bygga plank, plantera thujor, gräva en stor jämrans grop, inte vet jag, där han dragit sin nya infart över icke servitutsmark.
Det är bara det att innanför sitt "olagliga hål" har han gjort en snygg stenläggning. Så där vill han inte ställa nån bil även om han skulle kunna köra in där. Eftersom fanskapet är så extremt dryg och vars främsta personlighetsdrag är att bre ut sig så försöker jag veta exakt vad jag har rätt att göra. Helst utan att lägga 50000 på advokater. Jag har aldrig stött på nån liknande.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte din tomt.
?

Det Daniel troligen menar är att marken servitutet ligger på inte är att betrakta som din tomt. Antar jag att han menar i alla fall... Om det stämmer är en annan sak...
Men alla förstår nog vad du menar ändå... (y)

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.