1 938 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Avtalsservitut för gemensam filtreringsbädd
Vi är tre st hushåll som delar på en gemensam filtreringsbädd. AnIäggningen är inte registrerad som en gemensamhetsanläggning och i dagläget finns inga servitut upprättade. Anslutningarna till filtreringsbädden sträcker sig nämligen över varandras tomter vilket naturligtvis har skapat en situation där vi är beroende av varandra.
Följande frågor är för mig intressanta:
Hur bör ett servitut vara formulerat, vad bör jag tänka på?
Skall ett servitut alltid vara tidbestämt? Isf, hur lång tid?
Bör man vända sig till en advokat för att formulera ett avtalsservitut alternativt är det fullt godkänt att vi grannar tillsammans formulerar detta?
Finns det någon lathund / forum för just denna typ av ärenden?
Kostnadsmässigt ligger ett inskrivningsärende hos Lantmäteriet på ca 375 kr.
Följande frågor är för mig intressanta:
Hur bör ett servitut vara formulerat, vad bör jag tänka på?
Skall ett servitut alltid vara tidbestämt? Isf, hur lång tid?
Bör man vända sig till en advokat för att formulera ett avtalsservitut alternativt är det fullt godkänt att vi grannar tillsammans formulerar detta?
Finns det någon lathund / forum för just denna typ av ärenden?
Kostnadsmässigt ligger ett inskrivningsärende hos Lantmäteriet på ca 375 kr.
Moderator
· Stockholm
· 57 808 inlägg
Är inte så hemma på de här frågorna, men servitut är typiskt inte tidsbegränsade. En tidsbegränsning som jag sett en gång var att fastighetsägaren hade lyckats få in en klausul om att servitutet skulle upphöra när behovet inte längre fanns (det gällde en kabel). Det kan ju vara smart att få servitutet automatiskt ogiltigt när era fastigheter kanske blir anslutna till kommunalt avlopp någon gång, så slipper man tveka om det är OK att gräva av de gamla rören senare.
Det kan ju också vara bra att tänka på vad som händer när systemet tjänat ut. Om det ex. uppstår en saneringskostnad någon gång i framtiden så kan det ju vara bra om det finns bindande avtal som reglerar hur kostnaden skall fördelas. Är dock osäker på om det går att göra med servitutet.
Det kan ju också vara bra att tänka på vad som händer när systemet tjänat ut. Om det ex. uppstår en saneringskostnad någon gång i framtiden så kan det ju vara bra om det finns bindande avtal som reglerar hur kostnaden skall fördelas. Är dock osäker på om det går att göra med servitutet.
Vi har en liknande situation. Vi är tre fastigheter som delar en avloppsanläggning med slamavskiljare och efterföljande infiltrationsbädd.
Avloppsanläggningen är en gemensamhetsanläggning upprättad av Lantmäteriet. Varje fastighet ett servitut för avloppsrören där de går över en annan fastighet än ens egen. Detta innebär att man har möjlighet att byta eller reparera rör vid behov. Fastighetsägaren får inte anlägga något där servitutet går.
jag förstår inte vad du menar med att ett inskrivningsärende kostar 375kr. Lantmäteriet tar betalt per timme,1100:-, och ett ärende som erat kostar nog säkert 20.000.
Ni kan göra samma sak själva fast då skriva avtalsservitut. Avtalsservitut kan skrivas in i Fastighetsregistret om man vill. Vill ni titta på hur ett avtalsservitut kan se ut så vänd er till Inskrivningsmyndigheten där ni bor och be att få titta på ett sådant servitut. Det lättaste är förstås om ni vet någon fastighet som har ett sådant.
Avloppsanläggningen är en gemensamhetsanläggning upprättad av Lantmäteriet. Varje fastighet ett servitut för avloppsrören där de går över en annan fastighet än ens egen. Detta innebär att man har möjlighet att byta eller reparera rör vid behov. Fastighetsägaren får inte anlägga något där servitutet går.
jag förstår inte vad du menar med att ett inskrivningsärende kostar 375kr. Lantmäteriet tar betalt per timme,1100:-, och ett ärende som erat kostar nog säkert 20.000.
Ni kan göra samma sak själva fast då skriva avtalsservitut. Avtalsservitut kan skrivas in i Fastighetsregistret om man vill. Vill ni titta på hur ett avtalsservitut kan se ut så vänd er till Inskrivningsmyndigheten där ni bor och be att få titta på ett sådant servitut. Det lättaste är förstås om ni vet någon fastighet som har ett sådant.
Klicka här för att svara
