Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Är inte kunnig, men ser det inte ut som en väg? Hur ser det ut om du tittar på en digital karta? Där kan vägen (om det är en väg) synas med egen fastighetsbeteckning.
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Jag missförstod frågan. Det du frågar om är väl strandlinjen? Det tror jag är en hel vetenskap. Sjötomter kan såvitt jag förstår vara avslutade vid en strandlinje som fanns vid avstyckningen, men stranden har genom landhöjning flyttats utåt (finns en annan tråd här om ett sådant fall just nu. Där en äldre ägare blivit av med sin strand och brygga på det sättet). I andra fall ger en strandtomt en rätt till vattenytan långt ut, eller bara en flyttande gräns som följer faktiskt strand. Hur man bedömer om det är den ena eller andra typen av strandlinje man har verkar kunna kosta miljoner i advokaträkningar att reda ut.
Tack för svar.H hempularen skrev:Jag missförstod frågan. Det du frågar om är väl strandlinjen? Det tror jag är en hel vetenskap. Sjötomter kan såvitt jag förstår vara avslutade vid en strandlinje som fanns vid avstyckningen, men stranden har genom landhöjning flyttats utåt (finns en annan tråd här om ett sådant fall just nu. Där en äldre ägare blivit av med sin strand och brygga på det sättet). I andra fall ger en strandtomt en rätt till vattenytan långt ut, eller bara en flyttande gräns som följer faktiskt strand. Hur man bedömer om det är den ena eller andra typen av strandlinje man har verkar kunna kosta miljoner i advokaträkningar att reda ut.
Klicka här för att svara