Hej

Jag har hittat en tomt jag är sugen att bygga på, den ligger utanför Björklinge i Uppsala.

Vad jag för stot på folk som bygger i den Uppsala kommun, får man räkna med ca 2 år innan avstyckning och bygglov är klara, någon som har erfarenhet av denna process i Uppsala komun och kan sega hur det verkligen ligger till? Och det är avstyckningen som tar tid eller?

Sedan funderade jag om den som äger tomten söker bygglovet och man på så sätt kan börjar bygga innan avstyckning är klar, är den abrovinken godkänd eller måste avstyckning vara helt klar med innan man sätter igång bygget?

Någon annan som kanske vet andra smarta abrovinker för att krångla sig runt de låna vänte tiderna?

Mvh

Johan
 
Gäller frågan mark som lyder under befintliga planbestämmelser behöver du bara kolla om den tilltänkta nya fastigheten (tomten) är stor nog, och på alla andra sätt blir "byggbar" jämfört med detaljplanen.

Men nu antar jag att vi talar om mark utanför detaljplanelagt område. Om stamfastigheten är exempelvis en jordbruksfastighet får lantmäterimyndigheten inte medge fastighetsbildningen utan att först få medgivande från byggnadsnämnden om ändrad markanvändning.

I praktiken skaffar du dig störst rättssäkerhet genom att -

1. Skriftligt avtala med nuvarande markägare om köp, på villkor att positivt förhandsbesked kan beviljas.
2. Ansöka hos byggnadsnämnden om förhandsbesked för att bygga bostadshus, och - när sådant meddelats -
3. Inleda lantmäteriförrättning för att bilda den nya fastigheten.

I princip kan du begära bygglov i full skala när som helst. Men i praktiken riskerar du då ett kostbart avslag. För att spara tid och slippa ta ekonomisk risk är det lämpligt att starta
bygglovsprocessen samtidigt med fastighetsbildningen (punkt 3).

Du får inte börja schakta eller bygga innan byggnadsnämnden meddelat både bygglov och startbesked. Att tjuvstarta kan bli kostsamt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.