3 698 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Avstyckning av fastighet, vad händer med vägförening
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 214 inlägg
Ska ni asfaltera vad som idag är grusvägar, eller vad avses med det här? Det är i så fall också något som kräver omförrättning av gemensamhetsanläggningen då det är en standardförbättring som normalt inte ryms inom befintligt anläggningsbeslut.maah skrev:
Dessa avstyckade fastigheter som TS skriver om har inga registrerade andelstal, jag kollade upp det hos Lantmäteriet. Det kan mycket väl vara så att lantmätaren avsåg att det ska lösas med en ny förrättning senare.Claes Sörmland skrev:
Jag håller med om att man kan fundera på en överenskommelse enligt 43 § anläggningslagen för inträde i befintlig gemensamhetsanläggning. Men för de som inte har detta som hobby, d v s den typiska okunniga och oengagerade vägföreningsstyrelsen som mer eller mindre har tvingats på uppdraget, så är detta ett stort och svårt projekt. Enklare då att vänta tills exploatör och Lantmäteriet löser allt detta vid en förrättning.
Och det är troligen vad Lantmätaren har planerat om de nya tomterna nu inte fick andelar i samband med fastighetsbildningen. Eller så fick de det och TS har bara missat det.
I mitt grannskap löste olika lantmätare det på olika sätt. De första tomterna som styckades av gavs andelstal i befintlig gemensamhetsanläggning. De sista som styckades av några år senare fick det inte med motiveringen att det skulle lösas på förrättningen kring deras nya väg. Det var också så det löstes några månader senare. Exploatören hade redan lyckats sälja tomterna så anslutningskostnaden hamnade på de nya tomtägarna och inte på exploatören. Det fanns också infört i deras köpeavtal för tomterna.
Jag skulle noga bevaka frågan från föreningens sida, för jag är medveten om fall där det aldrig kom något senare och fastigheterna ett decennium senare fortfarande inte är registrerade på den samfällighet de nyttjar varje dag. De betalar i det fallet frivilligt (omedvetna om sin valfrihet?) till samfälligheten efter ett förmodat korrekt andelstal. Men som nämnts i andra trådar, om någon sätter sig på tvären så faller korthuset. Fastigheter ska vara registrerade i GA och andelstal vara införda i fastighetsregistret, och fastigheter ska utdebiteras efter de registrerade andelstalen. Styrelsen har ett ansvar (tycker jag) att bevaka så att alla fastigheter som uppstår längs samfällighetens vägar också ansluts till GA:n och bidrar.
I det här fallet kan det vara precis som Claes säger, det kanske kommer en förrättning efter försäljningen av fastigheterna.
Man kan ju slå en signal till kommunens växel och prata med den medarbetare som ansvarar för exploateringsavtal eller genomförande av exploateringen. Det är ju rätt vanligt att kommuner upprättar exploateringsavtal i fall som dessa och genom detta får rätt att t ex besiktiga den nya lokalgatan på allmän plats. Så var det i vårt fall.M martin.sveg skrev:Dessa avstyckade fastigheter som TS skriver om har inga registrerade andelstal, jag kollade upp det hos Lantmäteriet. Det kan mycket väl vara så att lantmätaren avsåg att det ska lösas med en ny förrättning senare.
Jag skulle noga bevaka frågan från föreningens sida, för jag är medveten om fall där det aldrig kom något senare och fastigheterna ett decennium senare fortfarande inte är registrerade på den samfällighet de nyttjar varje dag. De betalar i det fallet frivilligt (omedvetna om sin valfrihet?) till samfälligheten efter ett förmodat korrekt andelstal. Men som nämnts i andra trådar, om någon sätter sig på tvären så faller korthuset. Fastigheter ska vara registrerade i GA och andelstal vara införda i fastighetsregistret, och fastigheter ska utdebiteras efter de registrerade andelstalen. Styrelsen har ett ansvar (tycker jag) att bevaka så att alla fastigheter som uppstår längs samfällighetens vägar också ansluts till GA:n och bidrar.
I det här fallet kan det vara precis som Claes säger, det kanske kommer en förrättning efter försäljningen av fastigheterna.
Det ska dock sägas att kommunen omsatte mycket folk och de medarbetare som handlade frågan hade i ärlighetens namn begränsad koll på exploateringen. Inte heller verkade det finnas en vilja bland dessa medarbetare att ta sitt ansvar för att se till att exploateringsavtalet med kommunen faktiskt efterföljdes.
Hela denna - "jag bryr mig inte"-attityd som tycks breda ut sig i kommunernas tjänstemannaorganisation är ju inte vad lagstiftaren tänkte sig. Tvärt om så har kommunen getts rätt i anläggningslagen att begära förrättning just för att de ska ta ansvar när det inte rullar på som det ska.
Hej,
Tänker att jag kapar denna tråd lite, efter att ha läst igenom den.
Sitter i en styrelse för en samfällighet där vi fått in frågan från några närliggande fastigheter om de skulle kunna få ansluta en nyplanerad väg till vårat vägnät. Dessa fastigheter tillhör en annan vägförening som är skapades under 1970 talet precis som våran. Dock har dessa fastigheter inte tillgång till någon väg hela vägen fram till sin fastighet utan behöver ta båt sista vägen. Nu har de börjat kolla hur en väg skulle kunna anordnas och kommit fram till att smidigast skulle vara att anlägga den till vårat vägnät.
Vi ser positivt på frågan, och har sagt att de är de sökande som får se till att alla delar nu i processen sköts rätt. Men vi vill ju samtidigt inte missa något från våran sida. Har nu försökt läsa på hur själva processen till lantmäteriet för att lägga till dessa fastigheter i våran GA fungerar och hamnade här. Frågan här handlade om nya fastigheter, men hur funkar det här med gamla förrättningar och att koppla ihop dessa osv. Har någon lite information och kanske svar på hur smidigt eller osmidigt det kan bli att vi ansluter dessa fastigheter till våran gemensamhetsanläggnimg för väg?
Tänker att jag kapar denna tråd lite, efter att ha läst igenom den.
Sitter i en styrelse för en samfällighet där vi fått in frågan från några närliggande fastigheter om de skulle kunna få ansluta en nyplanerad väg till vårat vägnät. Dessa fastigheter tillhör en annan vägförening som är skapades under 1970 talet precis som våran. Dock har dessa fastigheter inte tillgång till någon väg hela vägen fram till sin fastighet utan behöver ta båt sista vägen. Nu har de börjat kolla hur en väg skulle kunna anordnas och kommit fram till att smidigast skulle vara att anlägga den till vårat vägnät.
Vi ser positivt på frågan, och har sagt att de är de sökande som får se till att alla delar nu i processen sköts rätt. Men vi vill ju samtidigt inte missa något från våran sida. Har nu försökt läsa på hur själva processen till lantmäteriet för att lägga till dessa fastigheter i våran GA fungerar och hamnade här. Frågan här handlade om nya fastigheter, men hur funkar det här med gamla förrättningar och att koppla ihop dessa osv. Har någon lite information och kanske svar på hur smidigt eller osmidigt det kan bli att vi ansluter dessa fastigheter till våran gemensamhetsanläggnimg för väg?
Det som krävs är om omprövning av gemensamhetsanläggning så att den också inkluderar den nya vägen som planeras och de nya fastigheterna som delägarfastigheter. Detta får ske om det har uppstått ändade förhållanden, att det har byggts en ny väg för en gäng fastigheter kan vara sådana ändrade förhållanden.Blivit med sommarhus skrev:
Hej,
Tänker att jag kapar denna tråd lite, efter att ha läst igenom den.
Sitter i en styrelse för en samfällighet där vi fått in frågan från några närliggande fastigheter om de skulle kunna få ansluta en nyplanerad väg till vårat vägnät. Dessa fastigheter tillhör en annan vägförening som är skapades under 1970 talet precis som våran. Dock har dessa fastigheter inte tillgång till någon väg hela vägen fram till sin fastighet utan behöver ta båt sista vägen. Nu har de börjat kolla hur en väg skulle kunna anordnas och kommit fram till att smidigast skulle vara att anlägga den till vårat vägnät.
Vi ser positivt på frågan, och har sagt att de är de sökande som får se till att alla delar nu i processen sköts rätt. Men vi vill ju samtidigt inte missa något från våran sida. Har nu försökt läsa på hur själva processen till lantmäteriet för att lägga till dessa fastigheter i våran GA fungerar och hamnade här. Frågan här handlade om nya fastigheter, men hur funkar det här med gamla förrättningar och att koppla ihop dessa osv. Har någon lite information och kanske svar på hur smidigt eller osmidigt det kan bli att vi ansluter dessa fastigheter till våran gemensamhetsanläggnimg för väg?
Bäst lösning för er:
1. Dessa fastighetsägare som ej är delägare i er GA bygger sin nya väg och finansierar den gemensamt. Den kan anslutas till era vägar.
2. De ansöker om anläggningsförrättning för att ompröva er GA med syfte att deras fastigheter inträder i den och att den nybyggda vägen ansluts. De erbjuder sig att stå för hela förrättningskostnaden och betalar hela ersättningen för markintrång.
3. Lantmäteriet kallar till förrättning och fattar beslut i frågan. GA ändras, fastigheterna inträder och får betala inträdesersättning.
(Vänder ni på ordningen och börjar med ett anläggningsbeslut för att senare bygga vägen så blir inte grannarna ansvariga för att bygga och finansiera den nya vägen utan styrelsen för samfällighetsföreningen. Inte jättekul att bygga väg åt grannarna tycker de flesta. Särskilt inte om man måste betala för det.)
Här har du min tråd där just detta scenario utspelar sig:
https://www.byggahus.se/forum/threads/utoeka-ga-foer-vaeg.390846/
Klicka här för att svara