Jag har gjort en mindre badrumsrenovering. Vasken bredvid tvättmaskinen togs bort och en bänkskiva sattes dit. Nu behöver en ny avstängningsventil till dig tvättmaskinen installeras. Rörmokaren säger att den ska vara synlig och måste sättas ovanför bänkskivan, men då behöver man borra ett hål – något jag vill undvika.

Stämmer det att den måste vara synlig ovan bänk, eller räcker det att den sitter i skåpet under bänkskivan, där den ändå är lätt åtkomlig? Kan man justera skåpet på något sätt istället?

• Skåp under bänkskiva med rör och ventiler synliga mot en vit kakelvägg. Vänsterdörren är öppen och till höger syns en del av en tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör och slangar under bänkskivan i ett badrumsskåp, med väggplattor i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Rör och vit bänkskiva i badrum, del av renoveringsprojekt där vask ersatts. Diskussion om avstängningsventilens placering över eller under bänk.
    Skapa konto
BirgitS
Precis som med diskmaskiner finns ju då lösningar i form av fjärrkontroll, t.ex. Ikea Knycklan och liknande varianter från VVS-företag.

• Gilla
Hajjen och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar, är det enda lösningen?

BirgitS
Jag har inte kollat branschreglerna från Säker vatten men rörmokaren borde ju kunna dem utantill. Så om vi utgår från att rörmokaren har rätt i att tvättmaskinen ska ha en lättåtkomlig avstängningsfunktion, precis som en diskmaskin ska ha, så ska det gå att stänga av vattnet utan att böja sig, öppna en skåpsdörr etc. utan det ska vara synligt och ovanför bänkytan. Det är tänkt att man ska göra det efter varje användning av tvättmaskinen och chansen för att det blir av ökar väldigt mycket om vredet/knappen är synlig.

Rickard.
Här är BBR, (kom ihåg att bör betyder ska eller motsvarande lika bra lösning)

*Anslutningar till disk- och tvättmaskiner m.m. bör förses med avstängningsventiler som har synlig
och lätt åtkomlig manövrering.*

Vad säker vatten tycker är mindre viktigt än BBR.

Sätt den innanför skåpet. Den dagen du inte kan böja dig dit kan du inte tömma maskinen heller så då är det kört oavsett. Det hade varit en annan sak om det var i köket men nu är det ett våtutrymme (utgår jag ifrån då du säger badrumsrenovering).

BirgitS
Rickard. Rickard. skrev:
Vad säker vatten tycker är mindre viktigt än BBR.
Visserligen, men försäkringsbolagen verkar ju vara rätt petiga när det gäller branschreglerna också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.