6 028 läst ·
30 svar
6k läst
30 svar
Avstängning till tryckexpansionskärl?
Jasså, men i både termoventilers manualer på laddomaten samt pannans manual så skall man ha en säkerhetsventil FÖRE laddomat på framledningen, samt en efter laddomaten på expansionskärlet.
Tycker det är väldigt konstigt att säkerhetsventilen är med för montage på ovansidan exp om den absolut inte bör sitta där?
Tycker det är väldigt konstigt att säkerhetsventilen är med för montage på ovansidan exp om den absolut inte bör sitta där?
Låter konstigt! Det är inget du har missuppfattat? Har du nån länk till manualen?
För den huvudsakliga funktionen (sprängskydd) så kan säkerhetsventilen sitta "var som helst" men det är ju idiotiskt att tömma pannan på vatten bara för att det kokar lite. Eldar du en panna utan vatten mår den INTE bra...
För den huvudsakliga funktionen (sprängskydd) så kan säkerhetsventilen sitta "var som helst" men det är ju idiotiskt att tömma pannan på vatten bara för att det kokar lite. Eldar du en panna utan vatten mår den INTE bra...
Jo det har jag säkert!
Men nej tyvärr, jag kollade i de blad jag fick med pannan.
Och dom har ritat dit en avstängning vid expansionen, samt en säkerhetsventil direkt på kärlet.
Den första ventilen visar dom bara ska sitta på framledningen någonstans före laddomaten som sagt.
Jag TYCKER inte det borde gå att missuppfatta det men..
Jag har för övrigt inte tänkt att koka systemet
Men visst, skulle det koka så lär väl inte ALLT vatten försvinna så pannan går tom. Så det borde väl inte vara nån fara..
Kommer ju sitta totalt TVÅ säkerhetsventiler nu. En direkt på kärlet och en precis före laddomaten mellan pannans framledning och laddomat.
Men vart menar du att jag ska sätta den andra ventilen då? Eller ska jag "Bara" ha en enda ventil, och denna direkt på framledning?
Står och kliar mig rejält i skallen där nere. Och det är i regel det enda kvar nu innan proveldning!
Men nej tyvärr, jag kollade i de blad jag fick med pannan.
Och dom har ritat dit en avstängning vid expansionen, samt en säkerhetsventil direkt på kärlet.
Den första ventilen visar dom bara ska sitta på framledningen någonstans före laddomaten som sagt.
Jag TYCKER inte det borde gå att missuppfatta det men..
Jag har för övrigt inte tänkt att koka systemet
Kommer ju sitta totalt TVÅ säkerhetsventiler nu. En direkt på kärlet och en precis före laddomaten mellan pannans framledning och laddomat.
Men vart menar du att jag ska sätta den andra ventilen då? Eller ska jag "Bara" ha en enda ventil, och denna direkt på framledning?
Står och kliar mig rejält i skallen där nere. Och det är i regel det enda kvar nu innan proveldning!
Ett sätt att styra vilken av ventilerna som ska fungera som "kokningsskydd" respektive enbart sprängskydd är ju att välja olika öppningstryck på övertrycksventilerna. Om alla är1 Bars övertrycksventiler så vet man ju inte på förhand vilken som öppnar först.
Om alla ventiler är med samma öppningstryck och perfekt justerade/tillverkade borde den som sitter lägst öppna först
Om alla ventiler är med samma öppningstryck och perfekt justerade/tillverkade borde den som sitter lägst öppna först
Ja, det betyder i alla fall att sannoliketen är stor att den man inte vill ska öppna öppnar.orparn skrev:
Det kan ju faktiskt skilja 0,2 bar i statiskt tryck om ventilerna skiljer 2 m i höjd, det kanske ligger inom tillverkningstoleransen.
Alltså, ibland blir man inte direkt klokare av dessa forum. En säger så, en säger si. Manualen säger så, den andra manualen si! 
Jag har nu gjort precis som manualen till expansionskärlet sa.
Där stod det på ren svenska "Montera expansionskärlet till returledningen och sätt säkerhetsventil där.
Säger tillverkaren så så kan det inte vara helt åt skogen!
Tack för alla tips!
Var över till grannen och tittade, han hade precis så, och det var en rörmokare som gjorde jobbet.
En före laddomat på framledning och en på retur närmast exp.
Jag har nu gjort precis som manualen till expansionskärlet sa.
Där stod det på ren svenska "Montera expansionskärlet till returledningen och sätt säkerhetsventil där.
Säger tillverkaren så så kan det inte vara helt åt skogen!
Tack för alla tips!
Var över till grannen och tittade, han hade precis så, och det var en rörmokare som gjorde jobbet.
En före laddomat på framledning och en på retur närmast exp.
Rörmokare? har inte alltid allt rätt....
Säkerhetsventilen kan du sätta var som helst i systemet den är till för att skydda mot för högt systemtryck =OK!
Sitter den lågt placerad kommer vatten att tryckas ut =systemet tappar tryck när det kallnar + risk för torrkokning
Matss#19 beskriver det bra
Tittar man på schematiska bilder och kopplar efter dessa blir det ofta fel
man måste förstå hur det fungerar i praktiken också
mvh pr95
Nej dom har inte alltid rätt, helt sant!
Men dom borde inte vara helt ute och cykla heller tycker jag.
Men det är samma där, alla rörmokare säger olika även där, precis som här.
Så jag tog era tips, kombinerat med manualerna till expansionen, pannan och laddomaten och slog ihop till mina egna tips
Det känns bra och blev ett bra slutresultat förutom några läckande klämringsventiler, men dom tätar sig säkert snart
Men dom borde inte vara helt ute och cykla heller tycker jag.
Men det är samma där, alla rörmokare säger olika även där, precis som här.
Så jag tog era tips, kombinerat med manualerna till expansionen, pannan och laddomaten och slog ihop till mina egna tips
Det känns bra och blev ett bra slutresultat förutom några läckande klämringsventiler, men dom tätar sig säkert snart
Hur många av dem som ritar system har praktisk erfarenhet av hur det egentligen funkar? Man kan väl ganska enkelt säga att erfarenhet väger tyngre än teori. Att ha en kunskap eller en färdighet - skillnaden är ganska stor....
Borde i princip vara olagligt för en tillverkare att komma med felaktiga beskrivningar.
Men jag förstår vad ni menar, klart erfarenhet väger in.
Men om det står i en bils manual att säkring 1 går till fläkten osv, så gör den nog det också!
Precis samma som om det står i pannspecialistens pannmanual att man SKA sätta en säkerhetsventil på tryckexpansion, så SKA man nog göra det också.
Kan ju knappast vara något dom bara har en sommarjobbare eller "Teoretiker" som klipper i med att - ja det där blir nog bra i teorin.
Klart både Baxi, Nibe, Effecta osv har testat sina system.
Men jag förstår vad ni menar, klart erfarenhet väger in.
Men om det står i en bils manual att säkring 1 går till fläkten osv, så gör den nog det också!
Precis samma som om det står i pannspecialistens pannmanual att man SKA sätta en säkerhetsventil på tryckexpansion, så SKA man nog göra det också.
Kan ju knappast vara något dom bara har en sommarjobbare eller "Teoretiker" som klipper i med att - ja det där blir nog bra i teorin.
Klart både Baxi, Nibe, Effecta osv har testat sina system.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag tvivlar inte på nåt speciellt, jag tror att du vet detta betydligt bättre än mig, och därför jag frågar.
Men har inte fått något direkt svar rakt ut, och eftersom det är kallt ute numer så började det bli riktigt bråttom att få ihop systemet.
Därför valde jag att gå på hur andra gjort, samt det som var rekommendationen i tillverkarnas instruktioner.
Sen har jag inte läst att det står att man ska montera så det tömmer tanken, specifikt.
Jag läste att man skall med fördel montera tryckkärl på returledningen från acktankarna, och en säkerhetsventil rakt uppe på tanken.
Precis så gjorde jag, fast satte en avstängningskran närmast kärlet, sen en säkerhetsventil i samma höjd men några decimeter från avstängningen.
Systemet fungerar klockrent liksom, men visst, är säkert inte optimalt för vad jag kan förstå.
Men jag förstår ändå inte riktigt hur "Best Practice" är när vi pratar optimalt för vad jag tidigare har beskrivit i den här tråden.
Hade önskat att du sa "Sätt ventilen DÄR, DÄR och DÄR" så hade jag gjort så helt enkelt
Det var lite det som var förhoppningen.
Nån länk har jag inte, jag har pappersformat.
Men har inte fått något direkt svar rakt ut, och eftersom det är kallt ute numer så började det bli riktigt bråttom att få ihop systemet.
Därför valde jag att gå på hur andra gjort, samt det som var rekommendationen i tillverkarnas instruktioner.
Sen har jag inte läst att det står att man ska montera så det tömmer tanken, specifikt.
Jag läste att man skall med fördel montera tryckkärl på returledningen från acktankarna, och en säkerhetsventil rakt uppe på tanken.
Precis så gjorde jag, fast satte en avstängningskran närmast kärlet, sen en säkerhetsventil i samma höjd men några decimeter från avstängningen.
Systemet fungerar klockrent liksom, men visst, är säkert inte optimalt för vad jag kan förstå.
Men jag förstår ändå inte riktigt hur "Best Practice" är när vi pratar optimalt för vad jag tidigare har beskrivit i den här tråden.
Hade önskat att du sa "Sätt ventilen DÄR, DÄR och DÄR" så hade jag gjort så helt enkelt
Det var lite det som var förhoppningen.
Nån länk har jag inte, jag har pappersformat.