Hej!

Jag har nyligen flyttat till ett radhus med luft/vattenvärmepump installerad, en Toshiba Estia 8kW. Huset har även ett FTX-system som jag förstått installerades av radonskäl. Jag har ett elavtal med timpris, och för att hålla energiåtgången nere har jag börjat köra värmepumpen endast på nätterna när elpriset är lägre. Finns det någon nackdel med att göra så ut ett effektivitets- eller slitageperspektiv? Uppvärmningen av varmvattnet är på konstant oavsett.

Smidigast hade förstås varit om det gick att schemalägga avstängningen, men när jag ska programmera schemat går det inte att ställa in temperatur enligt manualen när tiden är ställd. Kanske har det att göra med konfigurationen. Om någon har en likadan värmepump tar jag gärna emot tips!
 
  • Gilla
HWR
  • Laddar…
P
O olllen skrev:
Hej!

Jag har nyligen flyttat till ett radhus med luft/vattenvärmepump installerad, en Toshiba Estia 8kW. Huset har även ett FTX-system som jag förstått installerades av radonskäl. Jag har ett elavtal med timpris, och för att hålla energiåtgången nere har jag börjat köra värmepumpen endast på nätterna när elpriset är lägre. Finns det någon nackdel med att göra så ut ett effektivitets- eller slitageperspektiv? Uppvärmningen av varmvattnet är på konstant oavsett.

Smidigast hade förstås varit om det gick att schemalägga avstängningen, men när jag ska programmera schemat går det inte att ställa in temperatur enligt manualen när tiden är ställd. Kanske har det att göra med konfigurationen. Om någon har en likadan värmepump tar jag gärna emot tips!
om en värmepump får gå med jämn effekt så drar den minst effekt. skall man gasa upp den varje kväll så blir besparingen mindre, hur mycket får man mäta själv och om det då motsvarar tariffstyrningen
 
  • Gilla
HWR
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
om en värmepump får gå med jämn effekt så drar den minst effekt. skall man gasa upp den varje kväll så blir besparingen mindre, hur mycket får man mäta själv och om det då motsvarar tariffstyrningen
Det är lite det jag misstänkte. Samtidigt så går den ju fortfarande hela tiden för att hålla varmvattnet i rätt temperatur. Men är kanske allra bäst att ha värmen helt avstängd tills det blir för kallt och sen köra autoläge i vinter som justerar effekten efter utomhustemp om jag fattat rätt.
 
Skulle vara roligt å se om och hur stor energibesparing det blir om man nu gör så. Jag tror personligen om man inte har en stoor skillnad på dagtariff å nattariff att vinsten inte blir så stor då behovet när den går ökar då den ska värma upp kåken igen å ev tom koppla in elpatronen för att hinna ikapp. Å dessutom komma hem från jobbet till ett lite kallt hus..
 
M
O olllen skrev:
Det är lite det jag misstänkte. Samtidigt så går den ju fortfarande hela tiden för att hålla varmvattnet i rätt temperatur. Men är kanske allra bäst att ha värmen helt avstängd tills det blir för kallt och sen köra autoläge i vinter som justerar effekten efter utomhustemp om jag fattat rätt.
du kan ju logga in hos din el-/nätleverantör och följa siffrorna. Kör bara nattetid i 3-4 dagar, sen dygnet runt i 3-4 dagar. Då lär du få facit för den här årstiden :-)
 
M
V Vector skrev:
Skulle vara roligt å se om och hur stor energibesparing det blir om man nu gör så. Jag tror personligen om man inte har en stoor skillnad på dagtariff å nattariff att vinsten inte blir så stor då behovet när den går ökar då den ska värma upp kåken igen å ev tom koppla in elpatronen för att hinna ikapp. Å dessutom komma hem från jobbet till ett lite kallt hus..
jag har haft skillnader på ca 200 öre från dag till natt viss dagar. Så det är enorm skillnad.
 
  • Gilla
tegelsnickarn
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
du kan ju logga in hos din el-/nätleverantör och följa siffrorna. Kör bara nattetid i 3-4 dagar, sen dygnet runt i 3-4 dagar. Då lär du få facit för den här årstiden :)
Ja jag ska försöka göra ett ordentligt test av detta. Min elleverantör greenely har uppgett att förbrukningsdatan i appen är estimerad till en början och nätbolaget är skyldiga att skicka korrekt förbrukning först 12 dagar senare. Lite svårt att bli klok på förbrukningen men det är ju vitvaror och annat som har varierande förbrukning med.

I nuläget har jag en diff i pris på ca 1kr/kWh mellan dag och natt så vore rätt nice om det gick att utnyttja nattens lägre pris så mycket det går.
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Smålänning med drag från Israel? ;) Det går inte att snåla sig till första platsen! Lev i ett kallt hus eller ha normal temp och snåla på annat blir mitt råd.
 
  • Haha
Krokben
  • Laddar…
M
O olllen skrev:
Ja jag ska försöka göra ett ordentligt test av detta. Min elleverantör greenely har uppgett att förbrukningsdatan i appen är estimerad till en början och nätbolaget är skyldiga att skicka korrekt förbrukning först 12 dagar senare. Lite svårt att bli klok på förbrukningen men det är ju vitvaror och annat som har varierande förbrukning med.

I nuläget har jag en diff i pris på ca 1kr/kWh mellan dag och natt så vore rätt nice om det gick att utnyttja nattens lägre pris så mycket det går.
jag har vart inne på att det hade kunnat finnas riktiga pengar att spara om man körde värmepumpen mot en ack-tank på 750-1000L under natten så att den var riktigt varm, men det där kräver ju lite eftertanke för att fungera bra i praktiken :-)
 
B
Om du räknar på cop 3 i normala fall och det skiljer 1kr/kWh mellan dag och natt (rätt extremt nu). Även om prestandan sjunker något så lönar det sig nog att göra som du föreslår nu.

Sätt in en ngenic eller motsvarande så slipper du styra aktivt, utan låter systemet styra värmepumpen lite utifrån elpris. Blir inte iskallt heller när man gör så...
 
Jag har funderat på liknande lösning.
Har varit inne på olika lösningar.
Utgångsläget är att vi har ett välisolerat hus med en ackumulatortank som även har solslinga och varmvattenslinga.

Det som jag tänker är det viktiga:
undersöka vilka temperaturer som behövs ut till värmesystemet.
Storlek på tanken, så tillräcklig energi finns att hämta.
Skiktningen i tanken, så varmvattenberedning fungerar som det ska.

Som idag exempelvis så har vi använt ca 20 kWh el för uppvärmning och varmvatten.
Skulle vi haft en LVVP så hade elanvändningen varit ca 7 kWh.

Observera att kostnaderna baseras på Tibber inkl avgifter. Ej nätavgift.

Timpriset har varierat mellan 22 öre och 150 öre. Elanvändningen för uppvärmning och varmvatten relativt linjär under dagen. Idag är det 9h med priser under 30 öre och 15h med priser över 100 öre.
Det ger en elenergikostnad på 2,24 kr (räknade 30öre/kWh) de billiga timmarna och 14,37 kr (räknade på 115 öre/kWh). Totalt 16,61 kr. Eller 6 kr om elpatronen bara hade gått på lågkostnadstimmarna.

Om vi däremot hade haft en LVVP med COP på 3 hade kostnaden blivit:
5,5 kr utan optimering eller 2 kr med endast drift på lågkostnadstimmarna.
Idag hade vi i bästa fall sparat 14,61 kr eller 3,5 kr i minst gynnsamma fall.

Det blir svårt att räkna hem investeringen, om man behöver acktank etc.
Hade jag gjort det om jag haft möjlighet. Absolut, bara för att det är ett intresse.
Hade jag gjort det för pengarna, absolut inte. Inte med elpriserna i skrivande stund.

Skulle jag sätta in en LLVP så hade jag försökt att skifta styrande givare beroende på elpris. Under lågkostnadstimmar så hade jag laddat hela tanken med temperaturer som är gynnsamma för LLVP.
Under högkostnadstimmar så hade jag laddat endast tillräcklig del för varmvatten.

Har man golvvärme så kommer troligtvis inte temperaturen inomhus hinna variera så det kommer kännas kallt.

Nu antar jag:
att det är optimal skiktning och tanken är 1 kbm.
2/3 delar används till värme och 1/3 till varmvatten.
För att få ut tillräckligt med varmvatten så behövs ca 60 grader (55grader på utgående varmvatten) i övre delen och resten kan användas till uppvärmning.
Om det finns ett radiatorsystem så kanske man idag vill ligga på framledningstemp runt 30 grader, retur på 25 grader. Så kan man plocka ut ca 22 kWh till värme om hela tanken är 60 grader vid startögonblick för beräkningen.

Observera att ovan beräkning är en förenkling.

Detta är mina tankar bara, lovar inte att de stämmer då det är en hel del antaganden.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Det går att ladda en tank på natten och samtidigt ta ut värme till huset, hade så förut när nattaxa fanns, ( 22 till 06 ) tankar 2X750 L och dom räckte fram till kl 14 nästa dag ( ca vid kall väderlek - 15 C ) , 55 C i topp och ca 45 C i botten, enbart GV så det gick att bottna tankarna till ca 30 C. sedan försvann natttaxan och jag stuvade om lite på styret. VP startade då och gick i 3 timmar sen stopp och ny cykel efter kanske 3 timmar.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Tänk också på att temperaturen ute är kallare på natten vilket ger lägre COP på pumpen. Så vårdagar med stor tempskillnad mellan dag och natt kommer mycket av vinsten försvinna
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Jag håller själv på att göra ett liknande system som Ngenic Tune dvs styra önskad temperatur lite efter väder och elpris etc. Dock är det väl lite sådär tveksamt ifall det ger några större besparingar utan det är mer frågan om komfort och kul. Det skiljer ju rätt mycket i COP på värmepumparna beroende på vilken temperatur man vill ta ut så att värma extra när det är billigt försvinner ju mycket av vinsten i att effektiviteten sjunker samtidigt när man behöver ta igen värmen mot om den var mer jämn. I mitt fall hade jag nog mer bara tänkt säkna temperaturen lite när det är dyrare för att få lite mer lust att tända en brasa och bli av med lite ved... Sen försöka få lite jämnare temperatur framförallt på vår/höst vid soligt väder genom att sänka lite innan man vet att det ska bli fint väder etc.
 
  • Gilla
Värmelärlingen
  • Laddar…
Tack för mycket intressant input! Det är ju en poäng att värmepumpen måste jobba hårdare när jag kör igång den på kvällen, så frågan är hur mycket man sparar. Gör ett högst ovetenskapligt test nu där jag kört endast nattetid tre dagar och ska köra på värmepumpens autoläge i tre dagar från och med nu. Får se om det blir någon iögonfallande skillnad.

Kanske är det ngenic man ska köra för att det verkligen ska ge resultat, Tibber har väl ett samarbete med dem även om iofs det funkar med alla leverantörer. Greenely verkar dock vettiga hittills.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.