Östra delen av tomten består av ett litet berg och på den lägsta platån i norr planerar jag att uppföra ett 21kvm växthus (riktning öst till väst), men två avstånd gör mig osäker
1. avståndet mellan bergsvägg och växthus (östra kortsidan)
2. avståndet på motsvarande sida ifall dörren sätts på västra gaveln
Alternativ dörrplacering är på södra långsida, men nackdelen är förlorad odlingsyta i söderläge

Finns det en bra tumregel hur mycket yta som behövs runt ett växthus?

• Flygbild över tomt med markerad plats för 21 kvm växthus på bergsluttning, visar möjliga avstånd från bergsvägg och växthusets planerade läge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snötäckt mark med uppmärkta avstånd för växthusbygge. Röda hinkar och vedträn markerar område, 3,7 m gånger 6,33 m. Trädstubbe syns närmast.
J Jimpalimpa83 skrev:
Östra delen av tomten består av ett litet berg och på den lägsta platån i norr planerar jag att uppföra ett 21kvm växthus (riktning öst till väst), men två avstånd gör mig osäker
1. avståndet mellan bergsvägg och växthus (östra kortsidan)
2. avståndet på motsvarande sida ifall dörren sätts på västra gaveln
Alternativ dörrplacering är på södra långsida, men nackdelen är förlorad odlingsyta i söderläge

Finns det en bra tumregel hur mycket yta som behövs runt ett växthus?
Ser inte att det skulel vara kritiskt i sig. Vissa lägger ju växthus direkt mot berg för att dra nytta av den värmelagrande effekten tom.
Nyckeln är väl hur solen kommer åt/hur berget skuggar skulle jag säga.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi har vårt växthus i "sutteräng" på ena gavlen.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
tack för bra svar. hur mycket fri yta framför ingången till växthuset är att rekommendera?

J Jimpalimpa83 skrev:
tack för bra svar. hur mycket fri yta framför ingången till växthuset är att rekommendera?
Så att du lätt kommer in med en skottkärra, eller iaf kan ställa den direkt framför är väl iaf att rekommendera skulle jag säga

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.