Är det någon som vet vilka regler som finns kring toalettstolar? Hur mycket mellanrum måste man ha mellan stolen och närmaste vägg, 10 - 20 - 30 cm? Det gäller ett nybygge.

Paul-Staffanstorp
Från färdigt ytskikt på vägg bör du ha 120mm till centrum på avloppsröret i golvet.

• Gilla
Torhamncruisers och 1 till
  • Laddar…
Nu var det i sidled jag funderade över. Det kanske inte finns några regler, men vad är isåfall praktiskt? Även om man får rum med rumpan, känns det trångt med 10 - 15 cm?

Paul-Staffanstorp
Ok...

Det enklaste är nog att sätta dig och prova vad som känns vettigt.

Är det nybygge kan kommunerna ha vissa normer man måste följa med tanke på att de vill göra vad de kan för att i framtiden slippa utgifter med att handikappanpassa bostäder i kommunen. ;)

500 mm från vägg till centrum wc är normalt, 400 mm är minimum.

Jenzza du kan inte mena centrum på avloppsdelen va? :-P då skulle den ju nästan gå dikt an mot väggen..

Antar att du menar 400 mm minimum från vägg till närmsta kanten på WC avloppet

• Gilla
Rillern
  • Laddar…
T
Ni missuppfattar nog varandra, först och främt är 400 mm -----> 40 cm och för det andra så menar jenzza utrymmet i sidled när man sitter på toan.

Inte så bekvämt om man har en armbåge rakt i väggen......

T
Ni missuppfattar nog varandra, först och främt är 400 mm -----> 40 cm och för det andra så menar jenzza utrymmet i sidled när man sitter på toan.

Inte så bekvämt om man har en armbåge rakt i väggen......

hehe...ja så kan det gå =)

40 is the magic number!

• Gilla
SteffeByggare
  • Laddar…
Mikael_L
Jenzza skrev:
500 mm från vägg till centrum wc är normalt, 400 mm är minimum.
Nu är det kanske inte en fråga för TS, men jag vill ändå fråga.
Klarar det sig med 500mm och dagens handikappnormer?

Hursomhelst så är mina 30 cm från vägg till centrum avloppsrör (i sidled) i minsta laget! Det får bli handfat där istället!

• Gilla
Kestros
  • Laddar…
Kan någon sammanfatta vad som gäller?
Verkar som det som skrivits är "egna uppfattningar". Eller??

• Gilla
Henrik Sim och 1 till
  • Laddar…
Enligt teknikhandboken vvs 09 så är 500 mm från cc avloppsrör normalt avstånd, 400 är minimum avstånd. Från vägg i sidled alltså. Från vägg bakom gäller 125 mm till cc avloppsrör. Jag hade för kort avstånd till vägen bakom men det löstes med en centrumförskjutning. Hoppas det var till någon hjälp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.