Hej. Har köpt ett par downlights som jag gärna skulle vilja montera infällda i en träbjälke. Tanken är att göra ett par centimenter djup hål i bjälken och sedan stoppa in armaturen i det. Har lusläst manualen och hittar inget minsta avstånd till den övre delen/"innertaket". Enbart diameter på monteringshålet, den kan monteras utanpå också så får göra det i annars. Det som talar emot min bjälkidé är detta

9. Placera LED-armaturer och drivdon långt ifrån värmekällor och i ett väl ventilerat utrymme.
10. Armaturen får under inga omständigheter täckas med isolering

Kan tänka mig att armaturen inte kommer vara i väl ventilerat område om den är instängd i en bjälke med en 2-3 centimeter luftspalt ovanför sig. Någon som har något att tillägga? Är det en dum ide?

Edit: 3W +/-5%

Är dessa jag har
https://malmbergsprod.blob.core.windows.net/web/products/9974475/pdf/9974475.pdf

• Förpackning för Malmbergs Black Edition Amberg LED Downlight med specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Beskrivning av en LED-downlight-armatur med specifikationer: IP21, 52 mm, 90° spridningsvinkel, Ra 83, 3 SDCM, 5000 h livslängd.
  • Ljusdiagram och specifikationer för Malmbergs LED-downlights visande 3000K varmvitt, storlek och energimärkning.
    Skapa konto
  • Etikett på downlight-förpackning med artikelnummer, streckkod och CE-märkning.
    Skapa konto
  • Illustration av montering för downlights i en träbjälke, visas på en produktemballage.
    Skapa konto
Redigerat:
Effekten på spottarna framgår ej, men har svårt att tänka mig att det skulle bli problem om du fäller in dom i en träbjälke.

Hur många watt är lysdioden på?

Problemet är att ju varmare det blir, desto kortare blir livslängden på lysdioden.... Och är det riktigt dåligt ventilerat brukar de gå sönder rätt fort...

Jag satte 20 watt LED i "hide-a-light"-s "spotguard gles" och mätte rätt snabbt upp temperaturen bakom armaturen till 75-80 grader...

E etompau skrev:
Effekten på spottarna framgår ej, men har svårt att tänka mig att det skulle bli problem om du fäller in dom i en träbjälke.
Är 3W +/-5%. Har uppdaterar mitt inlägg med alla bilder på kartongen. Där framgår det lite mer information.

3 W utgör inget problem. Det är samma effekt som du har i en traditionell lampa i en adventsljusstake.

• Gilla
Albin__
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur många watt är lysdioden på?

Problemet är att ju varmare det blir, desto kortare blir livslängden på lysdioden.... Och är det riktigt dåligt ventilerat brukar de gå sönder rätt fort...

Jag satte 20 watt LED i "hide-a-light"-s "spotguard gles" och mätte rätt snabbt upp temperaturen bakom armaturen till 75-80 grader...
Okej, så det är större risk att dom går sönder än att det kan börja brinna? Dom är på 3W +/-5%, har uppdaterar mitt inlägg med lite mer bilder.

E etompau skrev:
3 W utgör inget problem. Det är samma effekt som du har i en traditionell lampa i en adventsljusstake.
Okej, det låter bra. Tack för svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.