Hej. Har köpt ett par downlights som jag gärna skulle vilja montera infällda i en träbjälke. Tanken är att göra ett par centimenter djup hål i bjälken och sedan stoppa in armaturen i det. Har lusläst manualen och hittar inget minsta avstånd till den övre delen/"innertaket". Enbart diameter på monteringshålet, den kan monteras utanpå också så får göra det i annars. Det som talar emot min bjälkidé är detta
9. Placera LED-armaturer och drivdon långt ifrån värmekällor och i ett väl ventilerat utrymme.
10. Armaturen får under inga omständigheter täckas med isolering
Kan tänka mig att armaturen inte kommer vara i väl ventilerat område om den är instängd i en bjälke med en 2-3 centimeter luftspalt ovanför sig. Någon som har något att tillägga? Är det en dum ide?
Edit: 3W +/-5%
Är dessa jag har
https://malmbergsprod.blob.core.windows.net/web/products/9974475/pdf/9974475.pdf
9. Placera LED-armaturer och drivdon långt ifrån värmekällor och i ett väl ventilerat utrymme.
10. Armaturen får under inga omständigheter täckas med isolering
Kan tänka mig att armaturen inte kommer vara i väl ventilerat område om den är instängd i en bjälke med en 2-3 centimeter luftspalt ovanför sig. Någon som har något att tillägga? Är det en dum ide?
Edit: 3W +/-5%
Är dessa jag har
https://malmbergsprod.blob.core.windows.net/web/products/9974475/pdf/9974475.pdf
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Hur många watt är lysdioden på?
Problemet är att ju varmare det blir, desto kortare blir livslängden på lysdioden.... Och är det riktigt dåligt ventilerat brukar de gå sönder rätt fort...
Jag satte 20 watt LED i "hide-a-light"-s "spotguard gles" och mätte rätt snabbt upp temperaturen bakom armaturen till 75-80 grader...
Problemet är att ju varmare det blir, desto kortare blir livslängden på lysdioden.... Och är det riktigt dåligt ventilerat brukar de gå sönder rätt fort...
Jag satte 20 watt LED i "hide-a-light"-s "spotguard gles" och mätte rätt snabbt upp temperaturen bakom armaturen till 75-80 grader...
Okej, så det är större risk att dom går sönder än att det kan börja brinna? Dom är på 3W +/-5%, har uppdaterar mitt inlägg med lite mer bilder.Dan_Johansson skrev:
Hur många watt är lysdioden på?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Avstånd till brännbart material
Ved, Pellets, Flis -
Kamin - minsta avstånd till brännbart material
Ved, Pellets, Flis -
F-med-tak märkt spotlight - avstånd till brännbart material
El -
Minsta avstånd till brännbart material?
Belysning -
Skorsten, spirorör och avstånd till brännbart material