Hej, Jag har takläggare som i detta nu lägger om mitt tak. Jag blir lite konfunderad över avståndet mella vidskiva och takpanna. Det är 11 cm och det gapar ett stort hål in under plåt. Det är som upplagt för fågelbo osv. De påstår att plåten inte sluter tätt om inte pannan ligger där, Sen undrar jag om det inte går att få till nockpannan på ett bättre sätt. Nu ligger den under plåt på ena sidan men över plåt på andra sidan
Bifogar lite bilder så kanske någon förstår
Närbilden är alltså fotat in mellan vinskiveplåt och tak, underifrån. Fågelbandet räcker inte upp till plåten. Tacksam för synpunkter som jag kan ta med mig innan slutbesiktning.
Bifogar lite bilder så kanske någon förstår
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ser väldigt amatörmässigt ut. Man hade ju utan vidare fått plats med en rad halvpannor på vänstra sidan om man börjat närmare vindskivan på högra sidan(??)
Därefter monterat skräddarsydda vindskiveplåtar som lutar lätt in mot taket samt sluter tätt i dalen.
Inga problem att få plåten över nock bägge sidor kan dock behövas plåtslagare för perfekt resultat.
Är inte undertak o vindskivor bytta - ser gammalt ut, sen undrar man hur långt in nedersta regeln/läkten sitter då det ser ut som pannan hänger i luften.
Därefter monterat skräddarsydda vindskiveplåtar som lutar lätt in mot taket samt sluter tätt i dalen.
Inga problem att få plåten över nock bägge sidor kan dock behövas plåtslagare för perfekt resultat.
Är inte undertak o vindskivor bytta - ser gammalt ut, sen undrar man hur långt in nedersta regeln/läkten sitter då det ser ut som pannan hänger i luften.
Kommer en besiktningsman idag och hjälper mig. Tack för svar!
Hej,
Fick du något utlåtande från besiktningsman?
Har själv samma problem med stort avstånd mot vindskivorna. Har dock ingen annan än mig själv att skylla på.
Måste lägga om läkt om jag skall åtgärda det hela. Undrar vilka problem som kan uppstå om jag låter det var men fixar plåt som går ner i dalgången på första pannraden.
Fick du något utlåtande från besiktningsman?
Har själv samma problem med stort avstånd mot vindskivorna. Har dock ingen annan än mig själv att skylla på.
Måste lägga om läkt om jag skall åtgärda det hela. Undrar vilka problem som kan uppstå om jag låter det var men fixar plåt som går ner i dalgången på första pannraden.
Är i tvist med entreprenören. Efter 3 försök är det fortfarande inte godkänt. Pannor har lagts om och trekantslist är ditsatt. Dock kvarstår en hel del med genomförnngar och skadad plåt. Ärendet pågår.
Tack för snabb återkoppling. Så surt när man inte får vad man förväntar sig när man anlitar en entreprenör. Varit där tidigare. Denna gång så har jag bara mig själv att skylla dock. Varit något av en tidsoptimist.R Robin Gold skrev:
Lycka till med allt.
/Micke
Tack!
Klicka här för att svara