T tummenrättihanden skrev:
Hej,

I svensk standard (SS 91 42 21) finns mått som kan användas när man planerar sin bostad, BBR hänvisar till denna standard som ett sätt att uppfylla de allmänna råd som finns i BBR. Ingenstans finns att läsa att det skulle finnas ett maximalt mått mellan ho och spis, mer än att de ska vara i samma sammanhängande bänklängd (man ska inte behöva förflytta en kastrull med kokande vatten över till en annan bänk med risk för att man snavar på ett nyfiket barn bakom sig och tappar ut det kokande vattnet över sig och barnet).

Svensk standard SS 91 42 21 hänvisar i sin tur vidare till andra standarder men det är oväsentligt då BBR bara hänvisar till just en standard och de måtten som finns där.

Nu är de inte så vanligt att man placerar spis och ho så långt ifrån varandra av praktiska skäl. Men om du verkligen vill ha det som på din illustrationsbild så finner jag inget i byggreglerna som säger att du inte får ha det så. Som sagt så har du båda dessa i samma bänklängd, så jag tycker att du kan stå på dig om du vill ha det sådär.

/M
T tummenrättihanden skrev:
Har sprungit på den där broschyren som du länkade till tidigare förut. Inte för att de hör till trådskaparens problematik men Det som är lite lustigt i den är att huset de ritat som exempel inte uppfyller tillgänglighetskraven. Och de gäller inte bara en punkt, det är flera missar.

Vi har skrattat ganska gott åt den på kontoret några gånger.

Men hur som helst, hoppas att trådskaparen kommer tillrätta med sitt problem så att hen kan bygga sitt hus :)
Tjena, du verkar ha koll på grejerna, kan du PMa mig så jag möjligtvis kan ställa en fråga? Har ett mått problem i köket med kommunen och mitt husbygge…

mvh

BirgitS
N Nordstrom30 skrev:
Tjena, du verkar ha koll på grejerna, kan du PMa mig så jag möjligtvis kan ställa en fråga? Har ett mått problem i köket med kommunen och mitt husbygge…

mvh
Eftersom tummenrättihanden inte verkar ha varit inne i forumet de senaste två åren så ökar nog chansen för ett svar om du skriver om ditt problem i forumet i stället.

Välkommen till forumet också!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.