20 014 läst ·
46 svar
20k läst
46 svar
Avstånd mellan diskho och spishäll?
Medlem
· Stockholm
· 27 inlägg
Ja alltså jag sa ju från första början att de inte är så vanligt att man placerar dessa två komponenter så långt ifrån varandra varpå de inte är en fråga som dryftas så frekvent. Men måtten i svensk standard är minimum-mått. Man får självklart bygga ett kök som är större än standardens krav.BirgitS skrev:
Jag länkade ju tidigare till en broschyr som är framtagen av flera kommuner med hur de anser att bestämmelser som olika standard och tillgänglighetsregler ska tolkas och där finns det ett maximalt avstånd mellan ho och häll. Om man anser att flera kommuner har tolkat fel så är det klart att man kan överklaga beslutet om avslag till länsstyrelsen om man vill. Tror knappast att det går att övertyga en handläggare på något annat sätt.
Utgående från bara den sida som du klistrade in så kan man tolka det som att det enda godkända är 80 cm avstånd.
Jag håller ju helt och hållet med att ett mått på 800-1200mm är att föredra för att väva in flera tänkbara användbara scenarion. Men det finns inte i kravtext. Och de är de vi försöker diskutera kring och övertyga kommunen om så att medlemmen kan förverkliga sitt drömkök
Det är viktigt att tolka standarderna på rätt sätt och läsa förklaringar och förord. De är heller inte på så vis att man MÅSTE följa standardens minimum-mått. Men om man följer de så anses man ha uppfyllt BBR-kraven som är inom kapitlet som hänvisningen till standarden finns. Gör man på annat vis än standarden ligger bevisbördan på en själv att bevisa att den föreslagna lösningen fungerar och uppfyller allmänna råden.
Medlem
· Stockholm
· 27 inlägg
Har sprungit på den där broschyren som du länkade till tidigare förut. Inte för att de hör till trådskaparens problematik men Det som är lite lustigt i den är att huset de ritat som exempel inte uppfyller tillgänglighetskraven. Och de gäller inte bara en punkt, det är flera missar.
Vi har skrattat ganska gott åt den på kontoret några gånger.
Men hur som helst, hoppas att trådskaparen kommer tillrätta med sitt problem så att hen kan bygga sitt hus
Vi har skrattat ganska gott åt den på kontoret några gånger.
Men hur som helst, hoppas att trådskaparen kommer tillrätta med sitt problem så att hen kan bygga sitt hus
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Jag har förstås inget emot att TS kan förverkliga sitt drömkök, men vill man gå emot kommunens tolkning om reglerna för tillgänglighet för rörelsehindrade så har man en rejäl uppförsbacke. Men har man gott om tid så kan man naturligtvis begära att få ett utslag om ens bygglovsansökan och sen överklaga det till länsstyrelsen osv.T tummenrättihanden skrev:
Det här är ju Sverige i ett nötskal.
Det ställs krav på hur vissa ska bygga sitt nya hus men vad händer sen?
Om man vill dra detta till sin spets så bygg som dom vill med en billig bänkskiva för att dagen efter det är godkänt ändra det till hur ni vill ha det.
Finns ingen som kan stoppa det.
Förbered allt undertill så att ni lätt kan ändra det till er planlösning.
Som sagt jag har en kopia på ert kök som jag fick igenom utan att det ens nämndes.
Jag ville ha gott om plats om flera hjälps åt i köket och är helnöjd med det beslutet
Om man vill dra detta till sin spets så bygg som dom vill med en billig bänkskiva för att dagen efter det är godkänt ändra det till hur ni vill ha det.
Som sagt jag har en kopia på ert kök som jag fick igenom utan att det ens nämndes.
Jag ville ha gott om plats om flera hjälps åt i köket och är helnöjd med det beslutet
Nu blir jag orolig. Hur många har dött i skållningsolyckor i ditt kök? Borde väl vara något dussin vid det här laget iaf...A Argastesnickaren skrev:Det här är ju Sverige i ett nötskal.
Tack för inspel alla,
resultatet efter en del om och men blev följande: Handläggaren ringde mig i fredags och meddelade mig att hen hade missat en uppdatering i svensk standard gällande måtten mellan diskho och häll som numera enbart har ett minimum(80cm) och inget maximum.
Vi behöver alltså inte göra några justeringar

resultatet efter en del om och men blev följande: Handläggaren ringde mig i fredags och meddelade mig att hen hade missat en uppdatering i svensk standard gällande måtten mellan diskho och häll som numera enbart har ett minimum(80cm) och inget maximum.
Vi behöver alltså inte göra några justeringar