7 800 läst ·
3 svar
8k läst
3 svar
Avstånd liggande list/bleck och stående panel
Jag har rivit ner panelen på ena gaveln för att byta ut den. Min tanke är att göra en midja på huset och sätta dit en liggande list med överbleck. Det jag inte har riktigt klart för mig är hur stort avståndet bör vara mellan blecket och panelen som kommer ovanför. Räcker det med ngn cm, eller skall det vara större? Panelen är snedsågd och blecket har ett visst fall.
Byggnorm säger 2 cm, men de flesta byggare jag pratat med säger 28 mm (för att inte få röta och komma åt att måla om).
Ta en panelbräda och snedkapa den så att den går att trycka ända in mot blecket ( då får du 22 mm mellan bleck och panel).
Jag körde på 28 mm, men det är snyggare att ha lite mindre avstånd
Ta en panelbräda och snedkapa den så att den går att trycka ända in mot blecket ( då får du 22 mm mellan bleck och panel).
Jag körde på 28 mm, men det är snyggare att ha lite mindre avstånd
2-2,8cm alltså... Jag mätte på andra gaveln där den tidigare ägaren redan gjort denna förändring. Där var avståndet endast 1-1,5cm. Kanske får kapa lite där. Men då linjerar det inte med takfoten 
Nästan 3cm tror jag ser för isärdraget ut för min smak. Får nog sikta på ca 2cm för att inte göra för stor skillnad mot den andra gaveln.
Nästan 3cm tror jag ser för isärdraget ut för min smak. Får nog sikta på ca 2cm för att inte göra för stor skillnad mot den andra gaveln.
Klicka här för att svara