4
Hej,

Jag har ett IKEA kök med IKEA vitvaror.
Mellan kyl/frys och överskåpet har jag ett par centermeter avstånd, som jag tycker är otroligt fult. Se bild.
Kan man sätta en täckbit där, eller måste kyl och frys ha någon form av avkylning? Eller kan man ha avkylningen på taklisten?
Ska man sätta någon form av galler?

Helt enkelt, vad rekommenderas för att göra det snyggt?

IKEA-kök med rostfri kyl/frys under vita överskåp och mellanrum ovanför kylskåpet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh
4fun

• Gilla
bpconstruction
  • Laddar…
Ikea har någon sorts ventilations galler, inte särskilt snyggt, finns snyggare hos diverse bygghandlare.

Om det är Ikeas överskåp så finns en öppning i stommen där luften från kyl/resp kan gå uppåt. Ett ventilationsgaller likn det i ovan inlägg måste då sättas in i takanslutningen ovanför båda skåpen. Luften måste få,stige uppåt och försvinna ut i rummet. Om ni har hyllplan i skåpen ska de kapas på djupet för luftflöde bakom.

4
Hej,

Tack för snabba svar.

Det är ikea överskåp, och det finns en öppning i sommarn på baksidan och i hyllplanen.
Räcker det med att ha ventilation mellan kyl/frys och överstommarna eller måste jag också ha i takanslutningen ?

MVh
4fun

BirgitS
Luften måste ju komma ut i rummet någonstans så du behöver en ventilationsgaller.

Tumregeln är 5 cm hög ventilationsöppning som är lika bred som skåpet. Antingen direkt ovanför eller via ventilerat överskåp men då måste luften kunna komma ut ovanför skåpet. I ditt fall är det stängt ovanför överskåpen.

Charlie2 skrev:
...Om ni har hyllplan i skåpen ska de kapas på djupet för luftflöde bakom.
Det stämmer nog inte.
Baksidan ar framflyttad, så det är en 50 mm spalt mellan baksidan och väggen.

Och ja, naturligtvis skall det vara en öppning ovanför överskåpen också, så ventilationsluften har någonstans att ta vägen.
Om man täpper igen mellan kyl-/frysens och överskåpets front.

• Gilla
Björn19
  • Laddar…
Hej, får jag fråga om kontakten sitter i överskåpet eller bakom kyl/frys?

H Henrik_S156 skrev:
Hej, får jag fråga om kontakten sitter i överskåpet eller bakom kyl/frys?
Om du menar eluttaget placeras de vanligtvis bakom kyl/frys. Du måste ha en luftspalt bakom kyl/frys på minst 5 cm, så utrymme skall finnas om det är frågan.

Även om det är vanligt att det är då så tror jag inte att det är tillåtet med uttaget bakom vid nyinstallation.

D Daniel 109 skrev:
Även om det är vanligt att det är då så tror jag inte att det är tillåtet med uttaget bakom vid nyinstallation.
Vad är kravet på placering nu?

Om det är ett krav finns väldigt lite information på internet. Finns några orsaker att placera kontakerna högt och över enhetens höjd.
  • Sladdens slack når inte golvet när enheten skjuts in och risken att mosa sladden elimineras.
  • Eventuellt kondensvatten kan ej följa sladden ner och in kontakten.
  • Placering av kontakten ovan i ett överskåp möjliggör frånkoppling av enheten vid fel utan att bryta strömmen för annan utrustning på samma säkring.

• Gilla
bpconstruction
  • Laddar…
Man ska kunna bryta strömmen till apparaten utan att dra ut den.

D Daniel 109 skrev:
Man ska kunna bryta strömmen till apparaten utan att dra ut den.
Är det ett krav eller en rekommendation? Om det är ett krav vore en referens trevligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.