Hej,
Jag har ett IKEA kök med IKEA vitvaror.
Mellan kyl/frys och överskåpet har jag ett par centermeter avstånd, som jag tycker är otroligt fult. Se bild.
Kan man sätta en täckbit där, eller måste kyl och frys ha någon form av avkylning? Eller kan man ha avkylningen på taklisten?
Ska man sätta någon form av galler?
Helt enkelt, vad rekommenderas för att göra det snyggt?
Mvh
4fun
Jag har ett IKEA kök med IKEA vitvaror.
Mellan kyl/frys och överskåpet har jag ett par centermeter avstånd, som jag tycker är otroligt fult. Se bild.
Kan man sätta en täckbit där, eller måste kyl och frys ha någon form av avkylning? Eller kan man ha avkylningen på taklisten?
Ska man sätta någon form av galler?
Helt enkelt, vad rekommenderas för att göra det snyggt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh
4fun
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Ikea har någon sorts ventilations galler, inte särskilt snyggt, finns snyggare hos diverse bygghandlare.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Ventilation måste det finnas, annars funkar inte kylen/frysen.
http://www.clasohlson.com/se/Överlu...wCZ5wSrcSDGLJWbd0xLy5xoCewbw_wcB&gclsrc=aw.ds
Det går att leda ventilationsluften upp bakom och över överskåpen också, men då måste de vara konstruerade för det med luftspalt bakom skåpet.
http://www.clasohlson.com/se/Överlu...wCZ5wSrcSDGLJWbd0xLy5xoCewbw_wcB&gclsrc=aw.ds
Det går att leda ventilationsluften upp bakom och över överskåpen också, men då måste de vara konstruerade för det med luftspalt bakom skåpet.
Om det är Ikeas överskåp så finns en öppning i stommen där luften från kyl/resp kan gå uppåt. Ett ventilationsgaller likn det i ovan inlägg måste då sättas in i takanslutningen ovanför båda skåpen. Luften måste få,stige uppåt och försvinna ut i rummet. Om ni har hyllplan i skåpen ska de kapas på djupet för luftflöde bakom.
Hej,
Tack för snabba svar.
Det är ikea överskåp, och det finns en öppning i sommarn på baksidan och i hyllplanen.
Räcker det med att ha ventilation mellan kyl/frys och överstommarna eller måste jag också ha i takanslutningen ?
MVh
4fun
Tack för snabba svar.
Det är ikea överskåp, och det finns en öppning i sommarn på baksidan och i hyllplanen.
Räcker det med att ha ventilation mellan kyl/frys och överstommarna eller måste jag också ha i takanslutningen ?
MVh
4fun
Tumregeln är 5 cm hög ventilationsöppning som är lika bred som skåpet. Antingen direkt ovanför eller via ventilerat överskåp men då måste luften kunna komma ut ovanför skåpet. I ditt fall är det stängt ovanför överskåpen.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Det stämmer nog inte.Charlie2 skrev:
Baksidan ar framflyttad, så det är en 50 mm spalt mellan baksidan och väggen.
Och ja, naturligtvis skall det vara en öppning ovanför överskåpen också, så ventilationsluften har någonstans att ta vägen.
Om man täpper igen mellan kyl-/frysens och överskåpets front.
Medlem
· västernorrland
· 7 inlägg
Hej, får jag fråga om kontakten sitter i överskåpet eller bakom kyl/frys?
Även om det är vanligt att det är då så tror jag inte att det är tillåtet med uttaget bakom vid nyinstallation.
Om det är ett krav finns väldigt lite information på internet. Finns några orsaker att placera kontakerna högt och över enhetens höjd.
- Sladdens slack når inte golvet när enheten skjuts in och risken att mosa sladden elimineras.
- Eventuellt kondensvatten kan ej följa sladden ner och in kontakten.
- Placering av kontakten ovan i ett överskåp möjliggör frånkoppling av enheten vid fel utan att bryta strömmen för annan utrustning på samma säkring.
Man ska kunna bryta strömmen till apparaten utan att dra ut den.