Nybyggare
· Västmanland
· 212 inlägg
Hej
Har satt ned två rader plintar och en rad betongplattor nära husgrunden. Plintraderna har 45X170 bärlina och betongplattorna livar med dem. Inget är fäst i husgrunden som är betongplatta på mark. Altanen kommer således vara flytande. Jag har möjlighet att välja hur långt ut från grunden ändträt på golvbjälkarna skall vara. Jag har tänkt 2 cm men det är kanske för litet. Jag vill inte att skräp ska ansamlas bakom ändträt. Golvbjälken skråspikas i de två andra bärlinorna och får en 34X145 trallbräda i andra änden. Är 2 cm bra eller finns det någon praxis?
Har satt ned två rader plintar och en rad betongplattor nära husgrunden. Plintraderna har 45X170 bärlina och betongplattorna livar med dem. Inget är fäst i husgrunden som är betongplatta på mark. Altanen kommer således vara flytande. Jag har möjlighet att välja hur långt ut från grunden ändträt på golvbjälkarna skall vara. Jag har tänkt 2 cm men det är kanske för litet. Jag vill inte att skräp ska ansamlas bakom ändträt. Golvbjälken skråspikas i de två andra bärlinorna och får en 34X145 trallbräda i andra änden. Är 2 cm bra eller finns det någon praxis?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej.Byggglädje skrev:
Hej
[bild]
Hur långt blev det mellan ändträ och betonggrund? Jag bygger i stort sett som du.
Nybyggare
· Västmanland
· 212 inlägg
Ca 10 mm. Det har legat stabilt sedan dess. Hade jag gjort om något hade jag lagt en regel i gruset närmast huset istället för en platta per golvregel för att slippa väga in varje platta individuellt.
Ok, jag har lagt 87st stenplattor och liggande regel ovanpå. Tar en stund att få i våg, men rekommenderar laserByggglädje skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Avstånd mellan kamin och halvisolerat rökrör – kapa stussen?
Värme allmänt -
Avstånd på plintar och golvbjälkar i utbyggnad till fritidshus
Fritidshus -
Avstånd mellan husgrund och plint vid altanbygge
Altan & Uteplats -
Tjära golvbjälkar husgrund
Byggmaterial & Byggteknik -
Fel avstånd mellan golvbjälkar
Badrum