Hej!
Har spikat måtten i det tillkommande (smala) badrummet och börjar noja över detaljer som blir svåra att ändra i efterhand.
Bland annat avståndet framför wc-stolen. Här tänkte vi sätta ett par smäckra handdukstorkar som bygger 4-8cm (exkl-inkl krok).
Samtidigt är jag lite rädd att det ska upplevas som att man nästan drar handduken i ansiktet när man ska ställa sig upp från toan.
Måtten på nedan ritning ser kanske ok ut men kan komma att krympa med 4-5 cm efter förstärkning av vägg. Fråga till er experter:

1: hur tajt bör man kunna montera en standard wc-stol, typ Gustavsberg Nautic? Nästan dikt an vägg? Den är 65 cm djup och jag har inte lust att offra särskilt många cm till, bakom den s a s.

2: någon som har liknande mått hemma, dvs 50-55cm mellan wc stols framkant och typ en handdukstork eller annat hinder? Jag begriper att det är fysiskt möjligt att göra sin business på toan, men hur upplevs det?

Alla diskussioner om handikapps/tillgänglighetskrav kan vi nog skippa i det här läget... :-)

Ritning av ett smalt badrum med måttangivelser, inklusive placering av WC-stol, handfat och duschområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av ett smalt badrum med wc, handfat och dusch samt planerad plats för handdukstorkar.
Skapa konto

Komigen nu. 50 visningar och noll svar. Hjälp en velig :)

A
C Carlf81 skrev:
Komigen nu. 50 visningar och noll svar. Hjälp en velig :)
Jag har inte ens detta avstånd emellan toastol och vägg.
Går utmärkt.

• Gilla
Carlf81 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Maskintok skrev:
Jag har inte ens detta avstånd emellan toastol och vägg.
Går utmärkt.
Jag har knappt 50cm. Går bra, även det.

Staffans

• Gilla
Carlf81
  • Laddar…
Tack för svar!

Otroligt svårt att föreställa sig när man inte har det så idag...

Någon som vågar yttra sig om monteringen av en standard Gustavsberg Nautic 1500 med S-lås? Avloppet ska ändå flyttas och jag vill att hela paketet kommer så tajt mot väg som möjligt... vad kan tänkas vara minsta rimliga avstånd ut från vägg?

Det är bra med standarder och tillgänglighetskrav och det finns även framtagna mått när det inte behöver vara tillgängligt. I SS 91 42 21 så är toalettstolen 700mm djup, vid normal tillgänglighet ska det vara tomt 1m framför, vid hög 1.5m men vid sänkt nivå behöver det endast vara fritt 0.5m framför.

Edit: enligt säker vatten ska det vara minst 60mm mellan vägg och ytterkant avloppsrör.

• Gilla
Carlf81
  • Laddar…
Jag förmodar att de där 60mm som avloppet måste sitta ut från vägg, de kan sitta ”under” wc-stolen med s-lås?

Det går garanterat. Men testa. Sätt en stol framför en vägg på det avstånd ni får och känn efter om ni vill ha en handdukstork där också.

• Gilla
Carlf81
  • Laddar…
janwide
C Carlf81 skrev:
Jag förmodar att de där 60mm som avloppet måste sitta ut från vägg, de kan sitta ”under” wc-stolen med s-lås?
Ja, men det styrs av hur röret går ned från stolen. På Gustavsberg Nautic 1500 ser röret ut att gå kant i kant med bakkanten. Så om avloppsröret är 60 från vägg kommer även stolen ca60 från vägg.

• Gilla
Carlf81 och 1 till
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Ja, men det styrs av hur röret går ned från stolen. På Gustavsberg Nautic 1500 ser röret ut att gå kant i kant med bakkanten. Så om avloppsröret är 60 från vägg kommer även stolen ca60 från vägg.
Löser man inte det med nån form av excenter som kan förskjuta stolen nån cm in mot vägg?

• Gilla
406_Jonathan
  • Laddar…
60 mm är för att det skall gå att ha tätskikt mellan röret och väggen. Alla moderna stolar är anpassade för det. Sedan finns det ROT versioner som är gjorda för situationer där röret sitter närmare väggen, i äldre hus. En ROt stol sticker då ut längre från röret.

• Gilla
Carlf81
  • Laddar…
...så i praktiken behöver inte stolen hamna 60 mm ut från vägg, plus sina 650 mm djup ?

Någon som vägar sig på en gissning hur nära vägg det går att klämma dit stolen?

Redigerat:
Hur funkar en excenterstos egentligen? Kan jag räkna med att kunna förskjuta en Gustavsberg Nautic 1500 ett par cm in mot bakvägg för att slippa ha stolen flera cm ut på golvet och tappa värdefullt utrymme?

janwide
  • Gilla
Carlf81
  • Laddar…
Jag skulle undvika att använda en Excentrisk WC-stos som skjuter i sidled mer än 13 mm . Risken för stopp i avloppet ökar markant. Om du nu behöver ha den närmre väggen så är det bättre att sätta in en WC-stol utav rot modell. Med den kan du få cisternen kloss mot väggen om du så vill.
Teknisk ritning av en WC med mått, framifrån, sidan och ovanifrån.
Skapa konto

Teknisk ritning av en excentrisk WC-stos Universal med måttangivelser och produktinformation.
Skapa konto

• Gilla
janwide och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.