881 läst ·
7 svar
881 läst
7 svar
Avstånd duschkabin bänkbelysning
Har en andra dusch i hobbyrummet i form av en duschkabin.
På ena sidan av kabinen har jag en arbetsbänk med överskåp. Avståndet mellan överskåpen/bänkänden och kabinens vägg är ca 7cm.
Nu skulle jag vilja sätta en bänkbelysning under överskåpen. Köpte en byggbar Megaman list på Klasse-rea med 7W platta lysrörslampor.
Änden på ljuslisten skulle komma drygt 25cm från duschkabinsväggen och jag kom på när jag kom hem med belysningen att det är nog för litet avstånd.
Ska det vara 60cm från duschvägg till belysningen?
Nu ansluts belysningslisten med stickpropp till ett vanligt uttag - förbättrar det situationen?
Eller är det så att jag måste byta till lågvoltslampor?
På ena sidan av kabinen har jag en arbetsbänk med överskåp. Avståndet mellan överskåpen/bänkänden och kabinens vägg är ca 7cm.
Nu skulle jag vilja sätta en bänkbelysning under överskåpen. Köpte en byggbar Megaman list på Klasse-rea med 7W platta lysrörslampor.
Änden på ljuslisten skulle komma drygt 25cm från duschkabinsväggen och jag kom på när jag kom hem med belysningen att det är nog för litet avstånd.
Ska det vara 60cm från duschvägg till belysningen?
Nu ansluts belysningslisten med stickpropp till ett vanligt uttag - förbättrar det situationen?
Eller är det så att jag måste byta till lågvoltslampor?
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
Du får överhuvudtaget inte ha några uttag i rummet utan jordfelsbrytare. Jag tror, men kan ha fel att du i det läget kan få ha en IP44 klassad belysning. Eluttag får du överhuvudtaget inte ha i det läget.
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
Inte fomellt sett. I praktiken vet jag att det handlar om saker som att ex. en het glödlampa inte får kunna spricka av vattenbegjutning.
Klicka här för att svara