680 läst ·
3 svar
680 läst
3 svar
Avstånd blandare och vask för en kort person
Jag är 151 cm kort och tappar det. Ett kök idag funkar inte för mig. Jag bor i en hyresrätt där allt är snett, gammalt och ja lite så. Det är ok för mig och jag fattar att jag inte tillhör majoriteten. Har bott här länge och lär fortsätta med det. Jag har insett att om något ska anpassas till mig får jag lösa det själv.
Nu till min fråga. Vilka är dom rekommenderade måtten avstånd blandare, kant på vask. Här är det så jag måste stå på tå och blir blöt. Diskar hellre i badkaret. Plus hur ska jag tänka avstånd vask mot kant på bänkskuvan? Har köpt en ny blandare med bättre höjd och jag kan även dra ut den. Kan någon klok guida mig så kanske, kanske jag tom kan få lite hjälp av fastighetsägaren om jag förtydligar mina problem. Att jag sen inte når mer än första hyllplanen i överskåp är en annan historia...
Nu till min fråga. Vilka är dom rekommenderade måtten avstånd blandare, kant på vask. Här är det så jag måste stå på tå och blir blöt. Diskar hellre i badkaret. Plus hur ska jag tänka avstånd vask mot kant på bänkskuvan? Har köpt en ny blandare med bättre höjd och jag kan även dra ut den. Kan någon klok guida mig så kanske, kanske jag tom kan få lite hjälp av fastighetsägaren om jag förtydligar mina problem. Att jag sen inte når mer än första hyllplanen i överskåp är en annan historia...
Kan inte måtten, men 90std bänkhöjd utgår troligen(?) från att man är runt 180 lång, vilket innebär att man är typ 180cm mellan långfingerspetsarna.
Jag löste ett liknande problem åt min mor (som var 155 lång) genom att göra en 30cm bred förhöjning som löpte utmed diskbänken och arbetsbänken. Den var knappt 15cm hög så att underskåpen gick att öppna. Alternativt kan man göra en mindre plattform typ 50X40 cm som är flyttbar, och med hjul som låser sig då dom belastas.
Du kan ju testa med en flyttbar plattform först, funkar det så kan du göra den mera permanenta avsatsen
Jag löste ett liknande problem åt min mor (som var 155 lång) genom att göra en 30cm bred förhöjning som löpte utmed diskbänken och arbetsbänken. Den var knappt 15cm hög så att underskåpen gick att öppna. Alternativt kan man göra en mindre plattform typ 50X40 cm som är flyttbar, och med hjul som låser sig då dom belastas.
Du kan ju testa med en flyttbar plattform först, funkar det så kan du göra den mera permanenta avsatsen
Har varit inne på en plattform.Mats-S skrev:
Kan inte måtten, men 90std bänkhöjd utgår troligen(?) från att man är runt 180 lång, vilket innebär att man är typ 180cm mellan långfingerspetsarna.
Du kan ju testa med en flyttbar plattform först, funkar det så kan du göra den mera permanenta avsatsen![]()
Nu är mitt fokus att montera nya blandaren och ny vask. Men känner mig vilse. För jag är ju "van" vid att aldrig nå. Så behöver hjälp med det. Det finns ju riktlinjer på allt. Höjd vet jag, men dom andra avstånden? Eller svamlar jag bara ? 🫣😅
Standard för bredden är 60 cm, kranens avstånd är nog inte standardiserat, placeras i förhållande till hoarna antar jag.F fröken vehlin skrev:
Visst går det att flytta kranen till höger/vänster sida om en ho, men det innebär omdragning av vattentillförseln, samt att du måste förstärka diskbänken med en avlastningsplatta under diskbänken där du ska fästa kranen.
Klicka här för att svara