Hej!

Rätt svar: 2. DiskStation Manager
Motivering: Jag har en urgammal Synology NAS som just pajat. Det har varit en riktigt bra NAS, men till sist blir hårdvaran för gammal. Som tur är har jag fler diskar i den men sitter lite i sjön. Så jag är i stor behov av "hjälp" här.

Rätt svar: 2. DiskStation Manager
Saknar ett moln för närvarande

Rätt Svar
2. DiskStation Manager

Motivering
Jag skulle ge min mor och även syster tillgång till att göra backup på sina bilder och dokument som de vill lagra säkert på mer än ett ställe. Redundans i all ära.

N
Svar: 2. DiskStation Manager

Diskras på den stationära datorn just nu... Kör backup genom att bränna blu-ray då och då. Men det blir endast backup på det viktigaste och för sällan eftersom det både är dyrt och krångligt med skivor. En snygg DiskStation skulle göra sig riktigt bra i hyllan.

2: DiskStation Manager

Hos oss varvas byggprojekten med utlandsresor. Både projekten och resorna dokumenteras flitigt med foton och filmer som sedan lagras huller om buller på diverse olika lagringsmedia. Men denna NAS skulle vi få goda förutsättningar att skapa ordning och reda bland våra bilder och sedan enkelt kunna plocka fram dem vid behov.

2, Diskmanager
Vill säkra upp foton på barn och familj genom tiderna

Rätt svar är:
2. DiskStation Manager
Motivering:
Denna tekniska lösning hade passat oss perfekt med nåbarhet över nätet. Synd bara att jag inte kände till denna lösning tidigare då frugan nyligen la en magnetlist på laptopen. Detta rekommenderas inte .
Tack för en rolig tävling och fint pris

Svaret på frågan är 2.

Har införskaffat en kamera som kommer att spela in gott om filmer i 4K. Att behöva ta bort mina filmer från diskarna i datorn för att utrymmet börjar tryta är inte heller någon fullträff.

Behöver något stabilt, enkelt och pålitligt som man snabbt kommer igång med, men även har gott om tillägg för lite mer avancerat bruk. Har länge sneglat på Synologys lösningar och detta vore perfekt.

2. DiskStation Manager

Det är slående när man läser alla svar här hur sårbara vi är i dagens digitaliserade värld. Hur svårt kan det egentligen vara? Men med egen erfarenhet av frågan så är det just svårt och framförallt krångligt.
Efter tre telefonhaverier har det krävts en hel del finurlighet för att lyckas spara ut bilderna som min ibland något lite väl ihärdigt barnfotograferande hustru knäppt med just dessa mobiler. Alltså även om det är bilder på våra barn så kan ju egentligen 90% kastas rakt i papperskorgen. Men nej, allt ska sparas och att sitta med telefonen inkopplad med kabel till datorns enda (!) usb-kontakt för att mellanlagra för att sedan föra över till den externa disken via samma kontakt så tar det ju liiiiite tid. Och dum som man är så går det ju lite väl lång tid mellan tillfällena, så även om man inte lyckats dränka telefonen i toaletten (vilket inte är så svårt då man tydligen kan göra detta två gånger på en månad) så får man ju lägga hela kvällen och en bit in på natten för att få över bilderna. Då har jag för övrigt inte räknat med tiden för att synka den externa disken mot ytterligare en extern disk. För dubbla diskar måste man tydligen ha ifall den ena skulle gå sönder, eller tappas bort (suck... ). Ni kan ju gissa hur lätt det är att synka två diskar via en dator med en usb...
Så ja, att vi är sårbara är väl ganska uppenbart och ja, det är just så svårt som det egentligen kan vara...

2: DiskStation Manager

När man samlat på sig bilder i åratal så ligger dem lite här och där. Vissa ligger på en ny extern hårddisk, vissa på den gamla externa hårddisken och andra på gamla CD-skivor. Vore väldigt bra med lite ordning, för bilder vill man spara länge!

2. DiskStation Manager
Som en glad hobbyfotograf blir det många bilder, har varit med om en diskkrash och massor av bilder bara försvann, nu har jag en lös hårddisk som jag sparar kopior på, men den börjar bli full och då skulle en NAS vara perfekt. att dottern som tycker om att filma också kan spara sina filmer där är perfekt

Svar: 2 - DiskStation Manager

Jag har blivit paranoid på sistone.
Jag har många foto från de senaste tio åren; resor, fester och släkträffar etc sparat på min dator. Jag har rippat och sparat gammal Super 8 film från när jag var liten som farsan hade lagt över på DVD.
Nu har jag gått steget ännu längre och bett farsan öppna våra gamla fotoalbum och scanna in foto från när jag var litet barn.

Tills för en månad sedan så var det som är var gemensamt med alla dessa bilder och filmer, vare sig de var sparade digitalt eller "riktiga" foto, var att de bara finns sparade på en plats. Om hårddisken kraschade eller om det brann hos föräldrarna, så vore all historia borta.

Som sagt, jag har blivit paranoid på sistone. Jag har nyligen gjort de första stegen för att säkra upp historiken.
Gjort en säkerhetskopia på det jag har sparat digitalt på en bärbar hårddisk, och lämnat över till min bror att förvara i hans brandsäkra kassaskåp. Jag har bett farsan scanna in alla gamla foto så att de också kan åka med in i kassaskåpet på den bärbara hårddisken.

Nu återstår bara att säkra upp min egen hårddisk också, eftersom det bara är där jag riskerar att förlora bilder. Jag gör backupen en gång om året med min bror, så om datorn kraschar 11 månader efter det, så går 11 månader förlorade.
Nästa steg är att börja köra nätverksdisk med RAID 1, så att om disken kraschar så har jag fortfarande allt kvar på den speglade disken!
Först då kan jag känna mig trygg i att allt är säkert.

Elina Blom Westergren Elina Blom Westergren skrev:
Lagra semesterbilderna och filmer på den här smarta enheten

[bild]

Har du hört talas om molnet? Med en Synology DiskStation DS216j kan du skapa ditt eget privata moln hemma. Det innebär att du slipper fylla upp datorns utrymme med bilder och filmer från semestrar och annat. Istället lagrar du dem direkt på din egen DiskStation. Eftersom den är uppkopplad på ditt hemmanätverk kommer du åt den trådlöst från alla dina enheter. Du kan till och med spela upp filmerna som ligger lagrade på den via dina enheter i hemmet.

Dessutom sponsrar Western Digital vinnaren med två stycken interna hårddiskar på 8 terabyte vardera. Vinnaren får med andra ord hem en NAS med ett lagringsutrymme på hela 16 terabyte.

Totalt värde cirka: 7 800 kronor

Så här tävlar du:

Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför just du borde vinna.

Fråga: Vad heter operativsystemet som installeras i samtliga Synology NAS-enheter?
Svaret hittar du här: [länk]

1. DiskStation OS
X. Synology Manager
2. DiskStation Manager

Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredag 22 september.

OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås före fredagen 2 veckor efter det att den dragits.

-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinsten skickas till vinnaren direkt från Synology. Meddela i den här tråden när vinsten har anlänt hem till dig, så att vi har koll på logistiken.

Vi tackar Synology och Western Digital för att de sponsrar den här tävlingen.
Svar2
Diskstation manager.
Min gamla nas har rasat och vi behöver en ny

Svaret är 2: DiskStation Manager

...men lösningen är Synology!
Nyss hemkommen efter 3 år i Asien har min gamla PC-server i källaren rasat samman och vi saknar en säker plats för alla våra bilder tagna med mobiler och kameror. Med en diskstation hade vi kommit in i 2000-talet och alla får tillgång till den bildskatt vi arbetat ihop! Det finns för mycket att göra i ett hus som stått utan tillsyn så länge som vårt och den här lösningen hade verkligen gett vardagen lite guldkant.

Svar: 2. DiskStation Manager

Med två barn och hund och mobilkameran ständigt närvarande växer samlingen i en rasande takt, i en allt mer rörig härva. Blotta tanken på att förlora all historik gör en rädd då man stött på ett antal klickande hårddiskar som rasat ihop genom åren. Den här enheten skulle kunna samla allting under samma tak, och ett mindre orosmoment i vårt gemak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.