Svar: 2

SÅ länge och SÅ många gånger som jag gått i affärerna och trånat, och suktat på nätet efter en sous vide. Denna variant alltså – så smidig och lyxig. Det enda kruxet om jag lyckas vinna, är att jag får gömma den för min dotter så hon inte lägger beslag på den helt och hållet! Hon går sista året på gymnasiet och ska bli kock, och kommer gladeligen experimentera med den. Och okej då, det kan hon väl få. Så länge den stannar kvar här när hon flyttar. Tänk så fantastiskt att kunna göra hälsosam och smakrik mat, behålla råvarans näringsämnen och verkligen kunna ta fram det bästa i allt man gör. Detta vore verkligen den bästa julklappen.

Elina Blom Westergren Elina Blom Westergren skrev:
Vinn sous vide och bjud vännerna på perfekt tillagad mat

[bild]

Sous vide har seglat upp som ett riktigt trendigt sätt att laga mat. Tekniken bygger på ånga och innebär att du placerar maten i ett vattenbad i en lufttät plastpåse och maten tillagas sedan under vakuum. Detta gör att du inte riskerar att exempelvis överkoka utsidan. Maten blir perfekt genomlagad. Nu har du chansen att vinna en egen sous vide så att du också kan imponera på familj och vänner med den här fräcka vakuumtekniken. Vinnaren tar hem sous vide-paket Anova Wifi och Magic Vac från Kitchenlab.se. Paketet innehåller allt du behöver för att komma igång.

Totalt värde cirka: 4 000 kronor

Så här tävlar du:
Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför just du borde vinna.

Fråga: Vilken tid och temperatur menar Kitchenlab.se är den bästa för att tillaga en fläskfilet well done?
Svaret hittar du här: [länk]

1. 2 h i 60 grader
X. 1 h i 65 grader
2. 1 h i 70 grader

Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredag 9 november.

OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås före fredagen 2 veckor efter det att den dragits.

-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinsten skickas till vinnaren direkt från Kitchenlab.se. Meddela i den här tråden när vinsten har anlänt hem till dig, så att vi har koll på logistiken.

Vi tackar Kitchenlab.se för att de sponsrar den här tävlingen.

För att tillaga en fläskfilet well done med en sous vide enligt Kitchenlab.se ska alternativ 2 användas: 1 h i 70 grader

En vinst hade kunnat rädda mitt anseende...
Dels har min hustru har belagt mig med tillträdesförbud till köket på grund av en lång rad mindre lyckade maträtter...
Dels framstod jag som en idiot i helgen när tillagningstekniken ”sous vide” diskuterades, då jag inte hade hört talas om den...
En vinst kommer förhoppningsvis öppna upp möjligheten för mig att få laga mat och dessutom göra det med perfekt resultat. Utöver det kommer jag dessutom kunna hänga med i framtida diskussioner om bästa prylen!

2. 1 h i 70 grader
Den här skulle vara ett ypperligt tillskott till köket och framförallt till den traditionsenliga nyårsgrillningen.

Svaret är 2. 1 h i 70 grader

Har länge suktat efter att få testa Sous Vide men aldrig kommit till skott. Sen är jag trött på att misslyckas med ryggbiffen som alltid blir för rå eller för genomstek lyckas aldrig med att få den perfekt medium rare, eller den där torskryggen som alltid går lite för länge i ugnen.

Med den här kanske man till och med får barnen att äta mer fisk om man dom får en perfekt tillagad bit på tallriken.

Ps! Önskan att laga mat sous vide blir inte direkt mindre av att en svensk "mat nörd" har Sous Vide vecka på youtube nu Ds!

2. 1 h i 70 grader

Har länge velat ha en sådan men tyvärr är det inte jag som är den som bestämmer hemma:), det är min kära flickvän som sätter riktlinjerna.

2. 1 h i 70 grader

Det hade varit perfekt att ha för att låta maten tillaga sig själv. Så tiden hemma från jobbet kan spenderas med familj och med renoveringen av vår gård. Något som tar alldeles för mycket tid...

Svar nr 2: 1h i 70 grader räcker vanligtvis för att göra en fläskfilé well done

Dock skulle jag nog hellre ha fläskfilén i 2 timmar på 70 grader för det finns som sagt ingen risk att det blir överkokt, men däremot om det är en väldigt tjock bit finns det en risk att 1 timme inte räcker för att få hela biten 70 grader rakt igenom. Särskilt ifall biten inte var rumstempererad när den stoppades i. Personligen gillar jag inte fullt well done på fläskfilé heller så 67-68 grader i 2 timmar blir saftigare utan att vara något som helst farligt bakteriemässigt.

Vi vill vinna för vi behöver just en sådan här Sous Vide stav till sommarstället då vi inte riktigt har samma förvaringsutrymme där som vi har hemma där vi sedan flera år tillbaka har en 10-liters Sous Vide där vattenbadet är inbyggt. Vi använder den varje vecka och på sommaren fraktar vi den fram och tillbaka mellan hem och sommarställe vilket med denna vinst inte skulle behövas längre :)

2: 1h i 70 grader

Jag är produktionsvegetarian vilket innebär att jag inte äter något producerat kött. Däremot så äter jag mer än gärna fläsk från gårdsgrisarna i byn och framförallt viltkött. Ni som har tillagat rådjur vet hur viktigt det är med rätt temperatur. Om en nötbit eller liknande diffar 2-3 grader är inte hela världen men hängmörat rådjur.. där är det känsla och talang om man ska lyckas. Dels ska man få in termometern på rätt ställe vilket alltid är en utmaning, sen gäller det att vara med. Direkt när termometern slår över från 56 till 57 grader brukar jag räkna ettusenett, ettusentvå, etttusentre, ettusenfyra, ettusenfem, ettusensex och ettusensju och sen tar jag ut den till familjens stora förundran:crysmile:

Det finns liksom inga genvägar. Men får man till det så finns det inget köpekött i världen som kan slå detta.

Skulle jag vinna en Sous Vide så skulle jag kanske komma runt denna, snudd på, religiösa ritual för att få till det perfekta rådjursköttet och jag skulle äntligen kunna bjuda hela familjen på rådjur.
För ett problem är att de flesta bitar har helt olika storlek och att lyckas få alla till 57 grader (och ettusensju) går inte. Därför blir det alltid jag och sambon som äter detta makalösa kött själva, vilket iofs inte gör så mycket ;)

Svar: 2. 1 h i 70 grader

Med denna utrustning jag med maten på min fru kunde imponera,
dock finns det risk att hon skulle börja spionera.
För att laga god mat är lite av hennes signum
men det kanske för henne får bli ett mysterium.

Svar 70 grader
Motivering
Om jag inte gör allt som är hippt kommer ju folk inte tycka att jag är hipp.

Svaret är: 2. 1 h i 70 grader

För inte så längesen kunde jag inte ens uttala namnet sous vide!!
Men jag har snabbt förvandlats snabb till en matnördig individ.
Gastronomins tjusning är en hel värld att upptäcka.
Allt ska testas, smakas, prövas – ”måtta” får aldrig räcka!
Att laga mat som en mästerkock på riktigt finsmakarvis,
ja men det är ju precis min devis!
Hoppas nu få gotta ner mig i fint kött, primörer och mjäll fisk.
Med en lyxig sous vide blir finmiddan aldrig utsatt för risk!

Elina Blom Westergren Elina Blom Westergren skrev:
Vinn sous vide och bjud vännerna på perfekt tillagad mat

[bild]

Sous vide har seglat upp som ett riktigt trendigt sätt att laga mat. Tekniken bygger på ånga och innebär att du placerar maten i ett vattenbad i en lufttät plastpåse och maten tillagas sedan under vakuum. Detta gör att du inte riskerar att exempelvis överkoka utsidan. Maten blir perfekt genomlagad. Nu har du chansen att vinna en egen sous vide så att du också kan imponera på familj och vänner med den här fräcka vakuumtekniken. Vinnaren tar hem sous vide-paket Anova Wifi och Magic Vac från Kitchenlab.se. Paketet innehåller allt du behöver för att komma igång.

Totalt värde cirka: 4 000 kronor

Så här tävlar du:
Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför just du borde vinna.

Fråga: Vilken tid och temperatur menar Kitchenlab.se är den bästa för att tillaga en fläskfilet well done?
Svaret hittar du här: [länk]

1. 2 h i 60 grader
X. 1 h i 65 grader
2. 1 h i 70 grader

Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredag 9 november.

OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås före fredagen 2 veckor efter det att den dragits.

-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinsten skickas till vinnaren direkt från Kitchenlab.se. Meddela i den här tråden när vinsten har anlänt hem till dig, så att vi har koll på logistiken.

Vi tackar Kitchenlab.se för att de sponsrar den här tävlingen.

2. 1 h i 70 grader

Vilket fantastiskt sammanträffande! Min man är väldigt intresserad av matlagning och har gått och suktat efter denna Anova Wifi i veckor. Jag kommer ofta på honom med att sitta på Youtube och kolla på klipp där folk lagar mat med sous vide. Då vi just nu är mitt i en köksrenovering och har varit utan kök sen i somras och lagar mat på en kokplatta i uterummet skulle detta lyfta vår livskvalitet avsevärt! Det ryms inte riktigt i ekonomin att köpa en sous vide då renovering är dyrt och vi har en tvååring så det blir ju en del VAB. Det hade varit fantastiskt att vinna och få överraska min man med denna praktiska maskin. Så kan han i sin tur överraska mig och dottern med gudomlig mat. En vinst här skulle kunna vara en räddning av vårt äktenskap helt enkelt! :)

Svar 2
Vi är ett par grabbar som försöker ha en kväll i månaden för just matlagning.
Vi har i ett par år haft denna tradition och matlagningen blir bara mer och mer avancerad.
I början var det tex frysburgare och färdigköpt bröd och nu är det egenmald färs hembakt bröd och egengjorda såser.
Och vad vore inte bättre än att steppa upp nivån ännu mer med sous vide från The Kitchen Lab.
Har i veckan också följt med glädje min favorit youtuber ( om man nu får ha det efter 40)
matgeek som kört med suos vide och därifrån fått inspiration till att vilja prova denna sortens matlagning.

Svar 2 - 1h i 70grader.

I våras påbörjade vi äntligen den efterlängtade och sedan länge planerade köksrenoveringen. Glada i hågen satte vi kofötterna i 80-tals köket från HTH och snart därefter stod vi ett ekande tomt rum. Ett gammalt bänkskåp och väggskåp fick agera skafferi och den gamla kylen behölls. Allt baxades in i rummet jämte för att fungera som tillfällig lösning, det nya köket skulle ju ändå vara på plats ungefär i mitten av semestern, alltså bara någon månad senare.

Men nu är vi här, i blåsiga och mörka november och rummet ekar fortfarande lika tomt. Orsakerna är flera men vi har verkligen lärt oss att byggtiden när man har barn plötsligt blir väldigt mycket mindre än innan man hade barn. Samt att vi är helt otroligt dåliga på att estimera tid.

Det som driver oss framåt nu är drömmen om det färdiga fina köket där vi kan laga mat tillsammans som en familj. Testa nya recept, tillagningsmetoder och maskiner. En sous vide hade varit en ny kär familjemedlem och vi kan laga god näringsrik mat till vår dotter.

Med god vilja och lite tur kommer vi ha ett kök på plats innan jul och vad hade då inte passat bättre än att kunna bjuda vännerna på en fantastisk bit kött som nyårsmiddag.

Svaret på frågan om en well done fläskfilé får man nog köra på Alternativ 1. Förutsatt att köttet är väl rumstempererat.

Dock hade jag personligen valt en betydligt lägre temperatur(58) men med en längre tillagningstid(2h) för att få ett saftigare kött än well. Detta är ju förutsatt att det är ett fint lokalt kött man använder.

Min motivering är att jag skulle behöva precis ett sånt set till min dotters dop om 3 veckor.
Tanken är att vi ska bjuda på kallskuret(kyckling & fläskfile) och där hade ett SV-paket varit toppen för att få till saftigheten och smaken i köttet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.