1. Jag vill tvätta altanen, motorcykeln, stenplattorna, barnen och grannens katt! Och kanske även bilen. Men viktigast är att ha en fräckare tvätt än grannen. Grillen behöver nog tvättas också.

2. Jag testar allt, klurar hur saker kunde göras smidigare och stör mig på krångel. En högtryckstvätt ska vara smidig att dra fram, nästan lika viktigt som att det är bra tryck i grejerna. 😅

1. Den kommer få ett ganska otacksamt uppdrag direkt, nämligen att rädda min uppfart och stenplattor efter dränering och markarbeten. Utöver det väntar fasadtvätt, biltvätt och allmän upprustning av utemiljön.

Kort sagt – den kommer inte få stå och samla damm. Den kommer snarare få jobba bort det.

2. Jag kommer använda den som den faktiskt används i verkligheten – på stenplattor, fasad, bil och allt som råkar vara smutsigt.

Jag märker snabbt skillnaden mellan “lite renare” och “riktigt bra”, och allt från tryck till slangtrassel kommer få en ärlig bedömning.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 8 högtryckstvättar och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar på Byggahus.se, så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]
Foto: Andrea Rosberg

Den som vinner en högtryckstvätt förbinder sig långtidstesta sin högtrycktvätt och att rapportera in till oss senast 2027-05-06 hur högtryckstvätten har fungerat. Har något gått sönder? Vad är bra och vad är dåligt med den?

Så här tävlar du:

1. Berätta vad du ska använda högtryckstvätten till om du vinner.
2. Motivera varför just du kommer att vara lämplig att testa vidare en högtryckstvätt.

Vi tävlar alltså ut de här högtryckstvättarna:

Husqvarna PW 350
Nilfisk Premium 200-15
Kärcher K7 Comfort Premium
Kärcher K5 Comfort Premium + Homekit
Bosch Advanced Aquatak 160
Ryobi RY170PWA
Stihl RE 130 PLUS
Nilfisk E150.2-9

Läs hela testet här: Stort test: Bästa högtryckstvätten 2026

Tävlingen pågår en vecka och avslutas fredag den 15 maj 2026.

Lycka till!
1. Bygger hus och köpt mig en grävmaskin. Tvätt av betong, trall, bil, spola av berghällar.
Har idag en gammal Kärcher men den stoppar/startar med ojämna mellanrum under spolning

2. Med både hus och maskiner så kommer den testas till flera moment regelbundet.
Måste köpa en ny inom kort ändå så att vinna en skulle göra testet naturligt

1. Högtryckstvätten skulle jag använda till allt från fasaden till stenglagda gångar och från bilen till småkomponenter och leksaker, kort och gott det mesta utomhus.

2. Med mig som långtidsprovare kommer högtryckstvätten användas regelbundet och i alla tänkbara situationer. Ni kommer även få pålitlig återkoppling!

1. Uteplats (stenbeläggning/trädäck), bil (ingen dagvattenbrunn), fasad, stenmur.

2. Jag ser mig som en ganska normalanvändare för de flesta verktyg och dyl. i hemmet och kan svara utifrån ett sådant perspektiv.

1: Haft en högtryckstvätt på inköpslistan men andra saker har kommit före. Som husägare har vi haft en tuff vår med kommunen som kan läsas i andra trådar, detta hade uppmuntrat!

2: Uppväxt på bondgård och kört ett antal högtryckstvättar, inklusive större hetvattenstvättar tidigare. Så kan göra tester mot många referenser.

Om jag vinner kommer den användas till att tvätta vårt betongpannetak, främst över lekstugan då där ser man inte pannorna idag, ligger tjockt lager mossa över.
Spola av uterummet som behöver rengöras både invändigt och utvändigt innan vi målar den på nytt.
Altanen behöver tvättas, den har inte tvättats sen vi byggde den för 5 år sen, så hög tid nu.
Spola av bilar, främst under vintern för att bli av med salt
Sen finns det alltid trädgårdsverktyg, cyklar och annat som behöver sköljas av ibland.
Plus att jag har syskon med liknande förutsättningar som gissningsvis gärna vill låna den.

Jag är van vid att se förbättringsförslag från min yrkesroll, och framföra vilka problem jag sett och ganska ofta ge förslag på hur de kan förbättras.
Jag går in med nära noll erfarenhet av tidigare användning av högtryckstvätt, så första intrycket med hur en högtryckstvätt är att hantera, dra fram, tvätta med osv kommer ge en ärlig bild av hur det faktiskt är.

Som relativt nyblivna villaägare så har vi insett att en högtrycktstvätt är nödvändig, det måste med andra ord köpas (eller vinnas). ca 100m2 stenläggning ska rengöras, 100m2 altan ska skrubbas. Tvätt av en del takpannor och bil är såklart också tänkta användningsområden.

2. Motivera varför just du kommer att vara lämplig att testa vidare en högtryckstvätt.

Har du någonsin legat på alla fyra och skrubbat en riktig smutsig trall, borste efter borste slits ut, ryggen knakar och knäna skriker, ja då vet du att det är tufft jobb. Men jävlar vad fint resultat det kan bli. Klarar högtryckstvätten att göra jobbet lika bra, gör den rent och utan att slå upp träfiber och förstöra - även på lite äldre trä med 10 säsonger bakom sig. Detta är frågor jag har, kanske är det frågor andra har.

K
1
Jag håller på med allt möjligt allt från tvätta bil , släp , markplattor, garageinfart , trall, och min kärcher orkade inte mer och la av helt när jag tvättade trädgårdsmöbler förra helgen . Saknar redan en högtryckstvätt jättemycket då den används flitigt

2 jag har kört en mängd olika högtryckstvättar både privat och även på jobb så kan verkligen testa ordentligt då jag både provat många olika allt från riktigt professionella till enklare,och även använder den till allt möjligt

K
Vi har testat 8 högtryckstvättar och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar på Byggahus.se, så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en högtryckstvätt förbinder sig långtidstesta sin högtrycktvätt och att rapportera in till oss senast 2027-05-06 hur högtryckstvätten har fungerat. Har något gått sönder? Vad är bra och vad är dåligt med den?

Så här tävlar du:

Husqvarna PW 350
Nilfisk Premium 200-15
Ryobi RY170PWA
Stihl RE 130 PLUS
Nilfisk E150.2-9

Lycka till!
1
Jag håller på med allt möjligt allt från tvätta bil , släp , markplattor, garageinfart , trall, och min kärcher orkade inte mer och la av helt när jag tvättade trädgårdsmöbler förra helgen . Saknar redan en högtryckstvätt.

2 jag har kört en mängd olika högtryckstvättar både privat och även på jobb så kan verkligen testa ordentligt då jag både provat många olika och även använder den till allt möjligt

1:
Om jag vinner kommer jag främst att använda högtryckstvätten för att hålla hus och utemiljö i gott skick året runt. Det handlar bland annat om rengöring av altan och stenplattor efter vintern, fasadtvätt, tvätt av bilen samt cyklar och trädgårdsredskap. En högtryckstvätt skulle också göra det enklare att ta hand om smuts och påväxt på svåråtkomliga ytor, vilket både sparar tid och ger ett mer hållbart resultat jämfört med manuell rengöring.

2:
Jag är en noggrann och praktiskt lagd person som gärna utvärderar produkter i verkliga situationer. Eftersom jag använder verktyg och utrustning regelbundet i vardagen kan jag testa högtryckstvätten på många olika ytor och användningsområden, inte bara vid enstaka tillfällen. Jag lägger märke till sådant som användarvänlighet, funktion, styrka och praktiska detaljer, och kan ge en ärlig och relevant bild av hur produkten fungerar i praktiken för en vanlig användare.

Jag behöver verkligen en högtryckstvätt. Relativt nybliven husägare i ensamt regi, långt ifrån miljonär…Jag behöver den till biltvätt, plattrengöring, altantvätt och tvätta mattor. Ja säker fler användningsområden också. Hoppas på tur nu 😀

[bild]

Så här tävlar du:

Husqvarna PW 350
Nilfisk Premium 200-15
Ryobi RY170PWA
Stihl RE 130 PLUS
Nilfisk E150.2-9

Lycka till!
Jag har en hästgård där både tak och väggar behöver tvättas. Arbetsfordon som behöver tvättas från lera. Fasader med algväxt och fågelskit för att nämna några användningsområden.
Vi har så många användningsområden men kan inte köpa maskiner till allt. Vi tvättar idag med vattenslang från egen brunn men en högtryckstvätt hade underlättat väldigt mycket och vi hade kunnat tvätta ytor som vi inte kommer åt idag.

Härligt, hoppet lever!

1. Vad ska du använda högtryckstvätten till?

Listan är lång och ambitionerna höga: plattor, fasad, bil, cykel, bilsläp, altan och hängrännor. Allt detta på landet, där smuts inte precis är en bristvara. Det handlar med andra ord om en högtryckstvätt som faktiskt får jobba för sitt uppehälle.

2. Varför är just du lämplig att testa?

För att jag för ett år sedan fick se min trogna [anonymiserat märke, men den är blå eller röd...] dra sin sista suck – och sedan dess har jag stått där utan. På landet. Med smutsiga plattor. Det är inte en situation man väljer, det är en situation som väljer en.

Jag lovar att noggrant dokumentera och återkoppla – det goda, det dåliga - kraft, smidighet och uthållighet. Maskinen kommer att möta allt från finlir med cykeln till tung körning mot fasad och bilsläp. Samt alger på trädäcket. Så erfarenheterna blir både breda och ärliga.

[bild]

Så här tävlar du:

Husqvarna PW 350
Nilfisk Premium 200-15
Ryobi RY170PWA
Stihl RE 130 PLUS
Nilfisk E150.2-9

Lycka till!
1. Vi har precis köpt ett hus och har massor av projekt framför oss – allt från att spola ren uppfarten och terrassen till att tvätta fasaden och staketet inför eventuell målning. En högtryckstvätt skulle komma till daglig nytta direkt.

2. Vi är i början av ett långt renoveringsprojekt, vilket innebär att högtryckstvätten faktiskt kommer att användas ordentligt under hela testperioden – inte bara stå i ett förråd. Jag har ett genuint intresse av att utvärdera produkter noggrant och kan ge konkret återkoppling på allt från ergonomi och prestanda till hållbarhet efter tufft bruk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.