Nu har den anlänt! Men idag snöar det här, så premiärturen får nog vänta lite, jag såg ingen snöslungartillsats...

• Gilla
Nancy Biäng och 1 till
  • Laddar…
Tänkte återkoppla med en liten utvärdering av min vinst!

Gräsklipparen gick ganska lätt att montera ihop, trots att montagebilden var lite felnumrerad. Väl ihopsatt känns den ganska stor, mycket pga gräsuppsamlaren baktill.
(Ska väl tillägga att det som ska monteras ihop och sättas fast är handtag och gräsuppsamlare, så man behöver inte vara maskiningenjör...)
alko1.jpg

Batteriet tog väl 2-3 timmar att ladda upp till full styrka, och en laddning räcker gott och väl till mina ca 150 kvadratmeter gräsmatta, och motorn hade inget problem att orka med även ganska högt gräs. Inställningen för klipphöjd är också mycket enkel att reglera, med en enda hävarm.
Klipparen har också ett smart bärhandtag mitt på, som gör att den är enkel att flytta från en plats till en annan. Den har också ett dödmansgrepp, så den stannar så fort man släpper handtaget. På en bensindriven klippare med startsnöre hade man väl blivit galen av detta då en sån ibland kan vara lite svår att starta igen, men med en batteriklippare är det bara ett tryck på startknappen igen så är man igång.

Min största tveksamhet är hållbarheten - den känns rätt plastig. Framförallt är det infästningen av armarna till handtaget (se bild) som jag är tveksam till - alla plastdetaljer där (röda och svarta/grå i bilden) känns som om det är en vek punkt när man trycker ner handtaget för att vippa upp klipparen på bakhjulen, som man ju gör ibland. Tiden får väl utvisa hur väl det håller.
alko2.jpg

Redigerat:
  • Gilla
Noseone och 2 till
  • Laddar…
pdov
Meddelande om återkallelse av AL-KO batterigräsklippare med bild av modellen "Comfort 38.4 Li" och mekaniska komponenter.
https://www.al-ko.com/shop/se/recall/

Kollade in denna tråden i min jakt på lämplig batterigräsklippare, surfade sedan vidare till AL-KOs hemsida och fann att just denna modellen inte höll måttet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.