698 läst ·
7 svar
698 läst
7 svar
Avsluta tätskikt mot våtzon 2
Hej,
Jag har inte hittat särskilt mycket info om hur man avslutar ett tätskikt, om man har tätskikt endast i en duschhörna, och räknar resten v badrummet som våtzon 2. Dels i sidled, men också i höjdled. Kravet är ju att det ska gå upp 2m, vilket är precis så mycket jag har innan snedtaket börjar.
Mvh
Olof
Jag har inte hittat särskilt mycket info om hur man avslutar ett tätskikt, om man har tätskikt endast i en duschhörna, och räknar resten v badrummet som våtzon 2. Dels i sidled, men också i höjdled. Kravet är ju att det ska gå upp 2m, vilket är precis så mycket jag har innan snedtaket börjar.
Mvh
Olof
Bästa svaret
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Jag förstår inte vad du utgår ifrån för branschregler eftersom alla jag har sett säger att man ska ha tätskikt i hela badrummet. Med undantaget om det gäller ett badrum i en oisolerad källare men det lär ju inte vara fallet eftersom det är snedtak, eller om det är ett mycket stort rum med t.ex. en relaxdel i ena änden.
https://www.gvk.se/branschregler/vatzoner
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Branschreglerna är viktiga att läsa in sig på
och det är nya som är på gång och som gäller från årsskiftet.
BKR (kakel, klinker)
GVK (matta, tapet)
MVK (målat)
Samt alla instruktioner från alla inblandade tillverkare.
BKR (kakel, klinker)
GVK (matta, tapet)
MVK (målat)
Samt alla instruktioner från alla inblandade tillverkare.
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Det är ju en del mer än tätskiktet som måste bli rätt. Ex. Golvbrunnen måste fästas i bjälklaget. Om du har spånskiva i golvet måste den ha stöd under alla kanter (även runt brunnen). Framgår av anvisningar från tätskiktstillverkaren, brunnstillverkaren och monteringsanvisningar för spånskivan.
Du måste ha koll så du får rätt styvhet på väggen osv ( mont. avv.) för gipsskivor osv.
Du måste ha koll så du får rätt styvhet på väggen osv ( mont. avv.) för gipsskivor osv.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Glömde ju branschreglerna från Säker vatten, inkl. deras byggtekniska förutsättningar, för rörmokerie.BirgitS skrev:
Absolut, det har jag koll på! Tack för påminnelseH hempularen skrev:Det är ju en del mer än tätskiktet som måste bli rätt. Ex. Golvbrunnen måste fästas i bjälklaget. Om du har spånskiva i golvet måste den ha stöd under alla kanter (även runt brunnen). Framgår av anvisningar från tätskiktstillverkaren, brunnstillverkaren och monteringsanvisningar för spånskivan.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Valet du kan göra om du bara vill ha kakel i duschzonen och på golvet är ju att anlita en MVK-behörig målare som ansluter och överlappar fuktskyddet som ska vara bakom kaklet.O olofduus skrev:
Låt folien gå ut 30mm utanför den yta som ska kakelsättas i duschzon och golv (upp på vägg) så målaren kan överlappa folien genom att spackla ut kanten av denna och sedan måla och ansluta mot kakelkanten med ett vattenavvisande system vilket räcker enligt MVK då det enligt deras regler är våtzon 2 om man har duschdörrar/väggar.
Klicka här för att svara