Har gjort en liten utbyggnad hemma, isolerat och igår plastade jag in väggarna. Vid mina tidigare byggnader har jag alltid avslutat plasten mot golvspånet/betongplattan, eftersom jag då haft ett befintligt golv att jobba emot. I nuläget är det bara uppreglat golv, ingen Spånskiva ännu och jag kan således välja om jag ska lägga spånet på plasten eller dra ut plasten över spånet.

Kan tillägga att jag tänkt mig golvärme, gips och sedan klinker på det.

Plasten ska alltid dras ut på golvet och skarvas ihop med golvplasten. Om det inte är ett mellanbjälklag då ska den ihop med plasten från våningen under.

Matti_75 skrev:
Plasten ska alltid dras ut på golvet och skarvas ihop med golvplasten. Om det inte är ett mellanbjälklag då ska den ihop med plasten från våningen under.
Och golvplasten ska sitta vars, mellan vilka lager? Jag har byggt utbyggnaden på plintar och plastat in marken för att förhindra fukt att tränga upp från marken. Inte lagt något på golvet ännu.

En annan fundering om golvplast, fukten borde väl söka sug uppåt och inte ner?

Golvplasten ska ligga under golvspånet. Fukten vandrar oftast neråt.

Matti_75 skrev:
Golvplasten ska ligga under golvspånet. Fukten vandrar oftast neråt.
Visst kan jag slänga in plast under golvspånet. Dock undrar jag vad som händer med skruvlimningen av spånet som många inkluderat tillverkarna av spårade skivor rekommenderar, det går ju inte att limma på plasten...

Hittade en pdf från Thermotech nu.

1. Trägolvbeläggning *
  2. Lumppapp, foam eller liknande **
  3. Ångspärr
  4. Aluminiumplåt och golvvärmerör
  5. Spårad spånskiva
  6. Träbjälklag, max c/c mått 600 mm

1. Keramiska plattor och fogmassa
  2. Fästmassa/fix
  3. Formstabil skiva vilken skruvas fast *
  4. Lim för formstabil skiva
  5. Primer **
  6. Skruvar, 15-20 st per aluminiumplåt
  7. Aluminiumplåt och golvvärmerör
  8. Spårad spånskiva
  9. Träbjälklag, max c/c mått 600 mm

http://www.thermotech.se/download/18.5d1afbe213e840dd5ee2c8/90507_Golvkonstruktioner+med+GV_1305.pdf

Ingen ångspärr för klinkers alltså. Problemet löst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.