Vad har det här inlägget med byggahus.se att göra? Snälla admin, ta bort sådana här inlägg som inte har med husbygge att göra.

B Bengt Svejdur skrev:
Vad har det här inlägget med byggahus.se att göra? Snälla admin, ta bort sådana här inlägg som inte har med husbygge att göra.
Du befinner dig i forumdelen "Off topic". Sluta posta saker som har med husbygge att göra här!

• Gilla
elpaco och 6 till
  • Laddar…
harry73
Jarlingar Jarlingar skrev:
Med det resonemanget så är det bättre att förbjuda bilar, då skulle vi spara 212 liv / år...
Nu räknade jag med att alla motorcyklister skulle öka sin bilanvändning när inte längre åker MC
Om nu alla bilister ska köra MC istället, då kommer många fler att dö i trafiken
https://www.ikorkortmc.se/vm_mcfraga_160.php
Diagram som visar risken att omkomma i trafikolycka, 20 gånger högre för MC än bil.

• Gilla
Enolf
  • Laddar…
Fast många som dör på MC är drogpåverkade utan körkort, ofta på stulen hoj.

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
harry73
hm, nu är jag osäker om det hjälper att förbjuda droger eller att köra utan körkort eller att stjäla en hoj. Men visst, om det skulle funka har vi ett bra alternativ till avskaffandet av sommar eller vintertid :D

• Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
P
Vad menar du? Förbjuda gå upp en timme tidigare?

harry73
Erik_Hansson skrev:
Vad menar du? Förbjuda gå upp en timme tidigare?
Hur skulle det minska antal trafikdöda med 30/år? Kan funka :)

För mig finge sommartiden gärna vara permanent normaltid, tänk att slippa lyfta ner köksklockan för att ändra för jämnan, sammadant me den gamla klockradion på nattduksbordet...

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
I det revolutionära Frankrike försökte man göra om även bl.a. dygns- och veckoindelningen. Det kanske blev mer logiskt ur ett matematiskt perspektiv, och kanske hade vi idag frågat oss hur någon kunnat ha något så bökigt som gamla sekunder, minuter och timmar som inte gick att räkna med, eller – ve och fasa! – något så opraktiskt som sjudagarsveckor. Men så blev det inte.
Men de skapade måttenhetern metern:
Metern var ursprungligen tänkt som ett naturmått, motsvarande 1/40 000 000 av jordens omkrets. Den skapades efter franska revolutionen på 1790-talet och var då definierad som 1/10 000 000 av sträckan från nordpolen till ekvatorn längs Paris-meridianen
Och alla ni som jobbat med engelska och amerikanska tum- fot- och yardenheter på ritningar vet säkert hur lätt det är när vi kan gå över till vår gamla hederliga meter (y)

harry73
Metern var ursprungligen tänkt som ett naturmått, motsvarande 1/40 000 000 av jordens omkrets.
Ja det var enklare än den ursprungliga definitionen för nautisk mil = 1 / (4 × 60 minuter x 90 grader) av jordens omkrets
Jordens omkrets blir därmed 21600 nautiska mil

harry73 harry73 skrev:
Ja det var enklare än den ursprungliga definitionen för nautisk mil = 1 / (4 × 60 minuter x 90 grader) av jordens omkrets
Jordens omkrets blir därmed 21600 nautiska mil
Helt rätt!
Och ett bra uttalande tål att upprepas minst en gång :D

Sommartid, normaltid jada jada, skit sak samma. Inför normal kontorstid 10 - 19 istället. Eller ännu hellre, 10 - 17. Sen kan de lärde få leka med klockan hur mycket de vill.

• Gilla
LaT
  • Laddar…
Fairlane
Jarlingar Jarlingar skrev:
Hur länge tror ni det skulle ta att införa något som i trafiken skulle spara 30 liv om året..?
[länk]
Det skulle införas nyss..
Och Olyckorna i trafiken ökar också..
Var står det i den länken att 30 personer om året för av tidsinställningen?

Själv sover jag väldigt olika många timmar årets dagar så jag märker inte en timmes skillnad en.enskild dag.

Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag kan nämna två helveten (om än bara ett nutida USA i värmebölja och inte fullskaligt Gehenna);
barn och kor. Båda blir från vettet och det tar tid och frustration att få rutinerna att fungera igen efter omställningen.:confused:
Kor har jag inga, men mina barn märker nog inte ens omställningen. Deras telefoner ställer dessutom om sig själva. Omställningen är inget vi ens brukar prata om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.