5 982 läst ·
44 svar
6k läst
44 svar
Avsäkring av värmepump
jo tyvärr, strömstyrkan som ska ställas in är huvudsäkringens storlek däremot ska max effekt för elpatron ställas in. Och det är det frågan gäller, vilken gruppsäkring krävs för att tillåta 7,0kW:s effekt.J jonaserik skrev:
Håller med dig till fullo om att inte snåla på kabelarea eller gruppsäkring. Men nu har jag en installatör som utan restriktioner (han vet inget om mitt hus, inte ens var i landet det ligger) som påstår att ”7,0kW går bra på 16A:s gruppsäkring”. Det tycks då hänga på vad kontinuerligt innebär. För mig är det uppenbart att risken för att elpatron kan behöva ”gå som huvudvärmekälla”. Blir det då kallt några dagar så känns det för en lekman isf som kontinuerligt. Vet dock inte vad som i ”elvärden” räknas som kontinuerligt.Bo.Siltberg skrev:
Du har helt rätt i att en (kontinuerlig) belastning på 16.9 A är 0.9 A för mycket för en 16 A säkring om man ska följa reglerna slaviskt. Frågan är hur pass kontinuerlig denna ström är. Den är knappast kontinuerlig alls utan har en viss periodicitet.
Men jag ser samtidigt ingen anledning till att snåla med säkringen. 20 A innebär ingen nämnvärd förändring av ledningsdimensioneringen jämfört med 16 A - det krävs ingen större area - detta under förutsättning att gruppledningen endast matar pumpen utan avgreningar. Man behöver då bara kontrollera att 20 A fungerar som kortslutningsskydd.
Belastningen på varje fas framgår i min fråga (max 16,9A) och byggfläkten du tar som exempel tar bara 13A så ja den funkar galant på 16A.J jonaserik skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Jo 7 kW trefas går bra på 16 A säkringar om lasten är jämnt fördelad, vilken den inte verkar vara då du skriver att en av faserna bara drar 7.3 A som mest.
Det är uppenbarligen kompressorn som tillsammans med elpatronerna ger 16.9 A, och kompressorn går ju inte kontinuerligt. Den går väl några minuter och står stilla ungefär lika länge. Då får du en medelström som ligger långt under 16 A, och de korta överlasterna klarar säkringen.
Men som sagt, kolla om 20 A funkar. Då blir det ju en no-brainer.
Det är uppenbarligen kompressorn som tillsammans med elpatronerna ger 16.9 A, och kompressorn går ju inte kontinuerligt. Den går väl några minuter och står stilla ungefär lika länge. Då får du en medelström som ligger långt under 16 A, och de korta överlasterna klarar säkringen.
Rätt där delvis men det hjälper inte, i mitt fall huvudsäkring 20A, gruppsäkring till vp 16A. Så i värsta fall kan effektvakten (vid låg övrig förbrukning i huset) tillåta vp att ta 20A. Därför ska vp:s max effekt ställas in i vp! Och frågan är då vilken gruppsäkring krävs för att vp ska tillåtas maxa pp 7,0kW?J jonaserik skrev:
Som ja sa tidigare 20A inget problem för mig, värre med installatören dom påstår…..Bo.Siltberg skrev:
Jo 7 kW trefas går bra på 16 A säkringar om lasten är jämnt fördelad, vilken den inte verkar vara då du skriver att en av faserna bara drar 7.3 A som mest.
Och belastningarna på resp fas kommer från Nibe, elpatron är 3-fas, det framgår i handboken. Med största sannolikhet är kompressorn 1-fas (tror på 650W, dessutom ”typ on/off) men det jag inte håller med om är att denna inte går konstant. Tvärtom, och därefter kliver elpatron in
Kompressorn är primär värmekälla. Elpatronen ska bara gå in när kompressorn går konstant. Enda undantaget är vid avfrostning.
Du betalar väl elektrikern för att få jobbet utfört? Då är det väl bara att beställa 20 A säkring och kablage dimensionerat för det. Att elektrikern tycker 16 A räcker är sekundärt.
Och se till att strömkännarna till effektvakten installeras.
Du betalar väl elektrikern för att få jobbet utfört? Då är det väl bara att beställa 20 A säkring och kablage dimensionerat för det. Att elektrikern tycker 16 A räcker är sekundärt.
Inte mycket till primär värmekälla när den ger max 2,1kW, räcker inte långt vid kyla .useless skrev:
Kompressorn är primär värmekälla. Elpatronen ska bara gå in när kompressorn går konstant. Enda undantaget är vid avfrostning.
Har Du kollat installatörshanboken?
Och jag beställer ingen elektriker, det gör installatören och han säger att 3x16A räcker för max 7,0kW:s uttag. Och det är min fråga.., funkar det med 16,9A på L1
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Visst ska det finnas lite inställningar för strömbegränsning. Enligt BBR finns det krav på att husets effektbehov skall beräknas och maximalt eltillskott skall begränsas vid installationen. Inställningen skall sen inte gå att ändra. (Det går om man byter ett chip i styrelektroniken).
Pumpen ser ut att vara 1-fas och ansluten på L1 (ström vid 0kW tillskott ,nedan)
Skulle vara intressantast veta om inställning max 16A begränsar elpatronen till 4,6kW isf 7kW vid inställt 7,0kW pga att VPn annars drar 0,9A för mycket (se tabell nedan).
( Brrr)
Frånluftsvärmepump NIBE F370
https://www.nibe.eu/assets/documents/25962/639362-15.pdf
Pumpen ser ut att vara 1-fas och ansluten på L1 (ström vid 0kW tillskott ,nedan)
Skulle vara intressantast veta om inställning max 16A begränsar elpatronen till 4,6kW isf 7kW vid inställt 7,0kW pga att VPn annars drar 0,9A för mycket (se tabell nedan).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frånluftsvärmepump NIBE F370
https://www.nibe.eu/assets/documents/25962/639362-15.pdf
Det jag menar är att elpatronen aldrig ska gå istället för kompressorn. Enda gången kompressorn ska gå mindre än 100% av tiden är när husets värmebehov är mindre än 2,1 kW. Är värmebehovet större ska kompressorn gå konstant och lämplig mängd eltilskott kopplas in som stöttning.A AndersbcD skrev:
Pass på lite när det gäller att ställa ner maxeffekten ( skit med BBR ) ( vad H-E har dom med min värme att göra ) På en del VP som ställs ner i maxeffekten , enligt några skitregler som någon pennfäktare hittat på, sså låses det i datan och kan inte återställas igen till ursprunge efter ett antal dygn. . För att få tilll högre måste det till en ny datordel och den är inte gratis, någonstans mellan 8 - 10 kkr kostar en sådan. Vad kommer att hända om mina planer är att bygga ut ett antal m2 om några år och behöver mer kraft för värmen. Tjenis där rök pengarna på en ny dator