Jag håller på och beställa en Corian-bänkskiva med endast en ho. Min erfarenhet om ett kök utan avrinningsyta gör att jag vet säkert att jag vill ha någon form av en sån, för att undvika att det rinner ner vatten på skåpsfronterna (jag har även tänkt mig en liten uppsvängd kant vid diskhon).

Jag vet ju att man kan forma mer eller mindre helt fritt när man har en kompositbänk så det finns ju många varianter.

Har ni några exempel på hur det ser ut hos er?

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

image.jpeg
Skapa konto

Min första tanke är att du absolut ska undvika relativt skarpa kanter som flera av exemplen på bilderna har. Det blir bara stökigt att hålla rent.

Mitt val hade nog varit att göra hela skivan helt slät men svagt lutande mot diskhon, med en liten mjukt uppsväng kant längst ut, bara någon eller några mm hög.

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Hur mycket behöver en avrinningsyta luta?

I fallet med en diskbänk, inte mycket kanske 0,5-1cm/m. Kolla på en gammal diskbänk av rosfritt. Genom att titta på höjden på kanten vid änden och vid hon, så ser man hur mycket det skiljer på den sträckan.

• Gilla
ccf
  • Laddar…
BirgitS
Att man låter diskbänken/arbetsbänken sticka ut ett par cm framför själva skåpet skyddar också skåpen från rinnande vätskor.

BirgitS skrev:
Att man låter diskbänken/arbetsbänken sticka ut ett par cm framför själva skåpet skyddar också skåpen från rinnande vätskor.
Det stämmer, men det är samtidigt en avvägning mellan funktion och estetik och jag skulle allra helst vilja att bänken livade med skåpsfronterna, men för närvarande tror jag att bänken kommer sticka ut kanske 2-3 mm.

Hur bred bit tycker ni man skall ha framför diskhon (dvs hur långt bak på bänken skall den placeras)?

ccf skrev:
Det stämmer, men det är samtidigt en avvägning mellan funktion och estetik och jag skulle allra helst vilja att bänken livade med skåpsfronterna, men för närvarande tror jag att bänken kommer sticka ut kanske 2-3 mm.

Hur bred bit tycker ni man skall ha framför diskhon (dvs hur långt bak på bänken skall den placeras)?
6-7 cm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.