Nej, inget går fysiskt sönder. Men återigen vill jag betona att har man ett konventionellt enskilt avlopp så är det bra med en ordentlig avluftning över tak, både för syresättningen av bädden och för luktens skull.

Är du säker på att du inte har avluftning någonstans inomhus eller på vind (med vakuumventil)? En nyinstallation av VA utan någon avluftning alls är mycket märkligt förfarande som strider mot BBR. Inger inte speciellt gott förtroende för rörkrökaren, om det stämmer.

torparinna
Det stämmer - det finns ingen avluftning nånstans. Vi har bara en toa (nedre plan) det kanske inte gör nåt hur många toaletter man har ioförsig?

Har vid kanske 3 tillfällen fått avloppslukt, men då har det (som jag skrev i tidigare inlägg) räckt med att hälla vatten i övriga avlopp så är lukten borta. Kanske ren "bonnatur"...
Vid brunnen luktar inget alls, passerar den på vägen mot postlådan så det borde jag känt...?

Jag har även en tråd inne på "Värme allmänt" ("Trassel på torpet"), och även där ifrågasätts hantverkarens kompetens... som vanlig dödlig har man inte mkt att komma med när saker ska göras, man litar på kunskapen hos hantverkaren, betalar o försöker se glad ut, hä,hä - precis som man gör hos doktorn på vårdcentralen... ;-)

torparinna skrev:
Det stämmer - det finns ingen avluftning nånstans.
Ni kanske har en vacuumventil någonstans?

torparinna
tio_Pepe skrev:
Ni kanske har en vacuumventil någonstans?

Vad är en vacuumventil för nåt då? :o

Jag fick höra av rörisen att det inte behövdes nån form av luftning alls - MEN OM det skulle bli problem (baksug vid spolning på toan tex) o "skitlukt" så skulle jag återkomma så skulle han kunna sätta nån form av luftning (nån "grej") under tvättstället, som skulle avhjälpa problemet... Det kanske var en sån vacuumventil han menade då? :confused:

Det var det alldeles säkert.

En vacuumventil (backventil kan den kallas också) släpper in luft men inte ut. Man vill ha in luft när man har spolat i WC och allt vatten och annat far ner igenom avloppssystemet. Då drar det med sig luft, och kan det då inte komma in luft någonstans så drar det även med sig vattnet i WC som ligger där för att hindra lukt från att komma ut. Fast det här förklarade ju drainsniffer nyss.

Det var verkligen en konstig röris som menade att det inte skulle behövas avluftning. Har aldrig hört talas om något liknande. Och ni får ju mycket riktigt avloppslukt. Så ska ni ju inte behöva ha det!

Det är möjligt att det är ganska enkelt att sätta dit en vacuumventil själv. Om du tar ett foto på utrymmet under tvättstället där din rörkvackare hade tänkt sätta den, så kan antagligen folk här på forumet avgöra hur lätt det är.

torparinna
tio_Pepe skrev:
Det var det alldeles säkert.

Det är möjligt att det är ganska enkelt att sätta dit en vacuumventil själv. Om du tar ett foto på utrymmet under tvättstället där din rörkvackare hade tänkt sätta den, så kan antagligen folk här på forumet avgöra hur lätt det är.
Jag ska plocka fram kameran och fota imorr´n ! :p

Återkommer!

Hej.

Jag har precis dragit klart en massa avloppsrör i en torpargrund på vår nya villa som dom börjar bygga idag.
Inser just att jag glömt avluftningen. Jag tänkte på det för några månader sen när vi grävde ner infiltrationen, men sen...

Min fråga är: Ska avluftningen alltid sitta längst bort på rörstammen?
Jag har två stammar, en på varje långsida av huset. På ena sidan sitter dusch, tvättställ på under och övervåning, på andra sidan sitter kök och tvättstuga. De två stammarna (75 rör) går sedan ihop vid ena gaveln och ett 110 rör går ut till slamavskiljaren.
Vi har separat system för WC (vacuumtoa) så det är bara BDT avloppet detta gäller.
Måste jag sätta en avluftning i slutet av varje stam, eller räcker det med att sätta en i slutet av den stam som går upp på övervåningen? Det skulle ju spara en hel del rör om jag bara kunde dra ett rör i väggen på övervåningen till en skorsten.

Tacksam för snabba svar, då det snart blir jobbigt att ändra. I morgon reser dom huset!

- Mvh Håkan

Man brukar sätta avluftning nära WC, men du har ju ingen WC i ditt system, så jag tror inte att det är så noga. Vore jag du skulle jag sätta en vacuumventil i ändan på varje stam. Eller kanske en riktig avluftning i ändan på den som går upp på övervåningen och en vacuumventil i ändan på den andra.

Men jag är ingen expert. Experterna får gärna rätta mig.

Hej!
Jag håller på att byta ut mina järnstammar mot nya. Jag vill bygga om stammarna lite så jag slipper slita upp golvet i flera rum men jag vill behålla luftningsröret. Tyvärr så hamnar luftningsröret då efter utgående rör till källaren. (det är bara ca 50cm mellan luftningsröret och WC röret så det är ju ingen bit att prata om.)
Gör detta nått?

Ordningen är då följande:
1 Rör till Kök
2 Rör till Dusch
3 Rör till Toa
4 T-rör ned till källaren och iväg
5 Luftningsrör rakt upp till taket.

Eller måste ordningen vara

1 Kök
2 Dusch
3 Toa
4 Luftningsrör rakt upp till taket.
5 T-rör ned till källaren och iväg
Mvh Aymon

Redigerat:
Lyfter denna tidigare tråd då den besvarar min fråga ganska bra men inte helt.

Är det okej att använda 75mm rör till avluftningen då avloppet ligger på 110mm? Skulle vilja dölja denna i bjälklaget och göra så liten box som möjligt på väggen.

Fråga två - Min nuvarande kliver in på ett Y precis under avloppet för toaletten och tidigare här nämner man att man skall gå vertikalt från avloppet!?

Och så nummer tre - Renslucka på avluftningen? Är det ett måste? Kan lätt sätta in en lucka på den gubben i väggen men funderar om det är nödvändigt?

Följt av nummer fyra - Eller ska man strunta i avluftningen och sätta en vacuum ventil under handfatet?

Bra gammal tråd men varför inte ta fram den igen! Heppa!

slacker skrev:
Lyfter denna tidigare tråd då den besvarar min fråga ganska bra men inte helt.

Är det okej att använda 75mm rör till avluftningen då avloppet ligger på 110mm? Skulle vilja dölja denna i bjälklaget och göra så liten box som möjligt på väggen.

Fråga två - Min nuvarande kliver in på ett Y precis under avloppet för toaletten och tidigare här nämner man att man skall gå vertikalt från avloppet!?

Och så nummer tre - Renslucka på avluftningen? Är det ett måste? Kan lätt sätta in en lucka på den gubben i väggen men funderar om det är nödvändigt?

Följt av nummer fyra - Eller ska man strunta i avluftningen och sätta en vacuum ventil under handfatet?

Bra gammal tråd men varför inte ta fram den igen! Heppa!
Hmm... Renslucka på avluftningen? Man kommer ju åt från toppen så det är väl ingen nödvändighet. 75 drar vi i nybyggen och detta står enligt ritning så den dimensionen funkar ju bevisligen. Man kör en 110x75 förmingskning till flexböjen i taket bara.

Förstår inte vad du menar med vertikalt och Y:et.

• Gilla
_MRW_ och 1 till
  • Laddar…
tio_Pepe skrev:
.

Det riskerar att bli fult. Så jag tänker få det att gå i stil med stuprören.

.
Använd ett stuprör till avluftningen, kan väl inte bli mera likt.

Protte

prototypen skrev:
Använd ett stuprör till avluftningen, kan väl inte bli mera likt.

Protte
Haha, det där löste jag för sex år sen med en vacuumventil.
:D

Redigerat:
Man behöver ingen avluftning om fallhöjden från toaleten är undet 3m. Så på enplans his behövs det inte.mvh

Hej!
Ser om jag återuppliva tråden.

Jag har ett avluftningsrör som är draget till husets övervåning. Nästa steg är givetvis att dra röret ut ur huset.

I samband med detta ser jag två möjligheter. Antingen dra ut röret genom väggen eller upp genom taket.

Alternativet att dra röret genom väggen känns enklare men jag är tveksam om det sänker funktionaliteten hos avluftningsröret om jag behöver vinkla den 45 grader. Röret skulle i så hamna strax under takets överhäng.

Vad tror ni?

• Gilla
CarVal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.