Jag har en cirkulationspump som driver två slingor. Slingorna ligger på entréplan och pumpen sitter i källaren. Allt har fungerat bra sedan 2013 då den installerades, men nu är det dött. Den låter som vanligt, men det kommer ingen värme på slingorna.

När jag har kontakten urdragen orkar dock bergvärmesystemets cirkulationspump cirkulera radiatorvattnet i golven ändå... När det var varmare ute, ca 5-10 grader, var dock temperaturen i radiatorvattnet så låg att golvet kändes iskallt, men nu när det är ca -5 grader ute är det tvärt om - radiatorvattnet är så pass varmt att jag fått strypa flödet med de blåa hattarna för att inte ha 25 grader i badrummet.

Vad göra? Går det att avlufta, kan det vara något sådant? Eller är det bara att byta ut pumpen? Har redan fått en kommentar av en röris som tyckte hela installationen såg förjävlig ut och att pumpen var lågkvalitetsskit... Det var en rörfirma som satte dit den i samband med en utbyggnad.

• Cirkulationspump märkt WILO med blå reglagehattar och koppartuberingsinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kungen_283746 Kungen_283746 skrev:
Jag har en cirkulationspump som driver två slingor. Slingorna ligger på entréplan och pumpen sitter i källaren. Allt har fungerat bra sedan 2013 då den installerades, men nu är det dött. Den låter som vanligt, men det kommer ingen värme på slingorna.

När jag har kontakten urdragen orkar dock bergvärmesystemets cirkulationspump cirkulera radiatorvattnet i golven ändå... När det var varmare ute, ca 5-10 grader, var dock temperaturen i radiatorvattnet så låg att golvet kändes iskallt, men nu när det är ca -5 grader ute är det tvärt om - radiatorvattnet är så pass varmt att jag fått strypa flödet med de blåa hattarna för att inte ha 25 grader i badrummet.

Vad göra? Går det att avlufta, kan det vara något sådant? Eller är det bara att byta ut pumpen? Har redan fått en kommentar av en röris som tyckte hela installationen såg förjävlig ut och att pumpen var lågkvalitetsskit... Det var en rörfirma som satte dit den i samband med en utbyggnad.
Vet inte om det hjälper men vill du prova lufta så ser det ut att sitta en luftningsventil här, se bild.

• Rörsystem med en luftningsventil markerad av röd pil, kopparledningar och en cirkulationspump från WILO.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack! Jag provade att vrida, det var ett spår för skruvmejsel... Satt som berget, spåret gick sönder lite... :confused:

• Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Sorry, var otydlig: jag provade med avluftningsnyckeln först, gick inte alls. Brukar ofta lufta elementen och det sitter aldrig såhär hårt. Jag tänkte då att jag skulle få mer kraft med skruvmejsel, men det gick ändå inte. Och jag vågar inte vrida med mer moment än så... Typ ta i skruvmejseln med skiftnyckeln... :devilish:

• Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.