Hej, ska dra ett avloppsrör till den plats tvättmaskinen ska ställas på. Röret kommer anslutas till tvättställsavloppet och förläggas inbyggt i vägg. Vilken dimension behöver jag på röret till tvättmaskin? Har vårt att få plats med ett 50 mm rör i väggen, kan man gå ner ngt i dimension, det är ca 1,5 meter lång sträcka jag behöver dra.

Krilleman
Nja, jag skulle inte använt mig av mindre dimension än 50... Mycket hellre 75!

Men alternativet i platsbrist är 40. Aldrig 32!

• Gilla
Johka
  • Laddar…
Ok, har undersökt lite grundligare nu och jag kan nog få dit ett 50 mm rör.
är det 50 mm till handfatets avlopp som ska användas också?

Krilleman
ja, 50 fungerar där med.

40 går alldeles utmärkt att använda från maskinen till tvättstället.

32 funkar fint det med, men du kanske inte bygger in det.
alla satser för vattenlås till tvättmaskins avlopp byggs i 40 eller 32. Så att krångla med 50 är onödigt.
Tänk dock på att en del av 40 och 32 rören inte har godkända skarvar för inbyggnad.

Redigerat:
Ok. Vad innebär godkänd skarv för inbyggnad? Att den har gummiring? Köpte avloppsrör på bauhaus idag. Vilken märkning ska rör ha för att vara godkända för inbyggnad i vägg?

Dimension har med rörlängden i detta fall, vill minnas att det är när du passerar 4m du måste upp på 50mm men första 4m räcker med 40 sen fortsätta med 50. Men du kan köra på 32 om du vill, om det bara var 1,2m. Med godkända för dolt montage tror jag menas gråa uponor, wavin eller liknande ppht. Det är iaf det vi kör med på jobbet inbyggt i väggarna. I sällsynta fall händer det att avlopp kan vara synligt en bit och då använder vi vita, tror det är faluplast, och dessa ser och känns inte alls lika robusta. Tror inte dom är godkända för dolt montage, iaf skulle inte jag dra dom inne i väggen.

Ok, de jag köpte på bauhaus är gråa av fabrikatet Marley, märkta med "EN 1451 B HTEM DN 50x1,8 mm PP M 12 ONORM EN 1451-1 gepruft".
Ser de ut att vara godkända?

Och på gul klisterlapp står följande (är väl SITAC loggan på lappen väl?)

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Ämnet har varit uppe flea gånger tidigare, bla här

Och att "krångla" med 50 skulle jag gjort vilken dag som helst!

Japp, det är sitacs gaffel-logga på dina delar!

gaffel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Gula/orangea packningar vill jag minnas att det skall vara för inbyggnad.

Japp jag syftade på de vita rören som är i dim 40 och 32. Dessa kommer i massa olika fabrikat och de är någon av dem som nte är godkända för inbyggnation, men jag minns inte vilket märke så därför säger jag ingenting..
Grå avloppsrör är av typ pp/ht är godkända för inbyggnation om tillverkaren säger att de är det, inte för att det har en gul listerlapp med sitac symbol!
det är tillverkaren som har godkännandet inte sitac, således är det endast tillverkaren som kan tala om ifall de är godkända eller inte, för det är tillverkaren som har garantin!. Om just rören frånbauhaus är godkända eller inte vet jag inte så det säger jag inget om heller,men det är bara kolla med fabrikatören/försäljaren.

Visst ju längre sträcka desto bättre med större rör, men en tvättmaskin för normalhushåll tömmer såpass lite vatten att 32-40 är lämpligt hur långt det än är, då du har rätt fall på ledningen.

Krilleman
Tommor skrev:
Japp jag syftade på de vita rören som är i dim 40 och 32. Dessa kommer i massa olika fabrikat och de är någon av dem som nte är godkända för inbyggnation, men jag minns inte vilket märke så därför säger jag ingenting..
Grå avloppsrör är av typ pp/ht är godkända för inbyggnation om tillverkaren säger att de är det, inte för att det har en gul listerlapp med sitac symbol!
det är tillverkaren som har godkännandet inte sitac, således är det endast tillverkaren som kan tala om ifall de är godkända eller inte, för det är tillverkaren som har garantin!. Om just rören frånbauhaus är godkända eller inte vet jag inte så det säger jag inget om heller,men det är bara kolla med fabrikatören/försäljaren.
Om man ska installera vita rör använd Faluplast då dessa är godkända för dolt montage! (sid 13 på zenobias länk - inte sid 12) www.faluplast.se

Vid gråa rör har ju Myrstack ju länkat till lösningen i min länk...

Tommor skrev:
Visst ju längre sträcka desto bättre med större rör, men en tvättmaskin för normalhushåll tömmer såpass lite vatten att 32-40 är lämpligt hur långt det än är, då du har rätt fall på ledningen.
Nej, det är inte bra att montera 32/40 dolt. Undviks om man kan!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.