B Byggfunderingar2 skrev:
Jag gjorde ett försök på denna installation. Men jag får problem i slutet mot huvudstammen. Den vänstra genomföringen i golvet är så nära huvudstammen att jag har svårt att koppla ihop rör som passar och därmed får jag inte till lutning. Vet du/ni om det finns mer flexibelt rör eller annan lösning? Som syns på bilden så fock jag montera tillbaka T-röret igen, y-modellen fick inte plats som jag ville.

Värt att nämna ät anslutande 75mm som syns på denna bild. Under ligger huvudstammen (med muff mellan)
Kanske en sådan med dubbel förgrening?

• Avloppsrör med dubbel förgrening markerad med röd linje, beläget mot en vägg av betongblock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Kanske en sådan med dubbel förgrening?
Det är lite svårt att se hur det ser ut i nederkant. Hur långt ner kommer du åt att byta rör?

Om du kommer åt att kapa huvudstammen kan det ju vara ett alternativ så du får avsticken på rätt ställen så det stämmer uppåt sedan.

D Dublin skrev:
Det är lite svårt att se hur det ser ut i nederkant. Hur långt ner kommer du åt att byta rör?
Det
mexitegel mexitegel skrev:
Om du kommer åt att kapa huvudstammen kan det ju vara ett alternativ så du får avsticken på rätt ställen så det stämmer uppåt sedan.
Jag kapade lite, denna bilden är före. Nu ligger 75mm röret ca 1 cm över inkommande rör(folien)

• Plaströr kopplade genom en böj, med ett 75mm rör och ett inkommande rör synliga i en mörk källarvägg. En röd markering visar ett specifikt rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det

Jag kapade lite, denna bilden är före. Nu ligger 75mm röret ca 1 cm över inkommande rör(folien)
Men om du behöver mer "höjd" kan du kapa ännu längre ner och sätta en y-koppling längst ner. Ha förgreningen till höger som du bygger vidare med enl. Claes ritning ovan.
Sen ansluter du 75 röret till den del från y-kopplingen som går rakt upp.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Gör du så kan du vid behov troligen få plats att sätta böjar på första vertikala röret så du kommer längre till höger.

C
Tänk igenom och planera detta ordentligt, annars kommer du att ha köpt på dig halva butiken med olika rördelar och ändå inte få ihop det på ett bra sätt. 🙂

Ett tips är att tänka på att det är de raka avsnitten där du kan jobba med inpassningen eftersom det är där du kan justera längden.

Redigerat:
Det

Hur har det gått? Fick du ihop det på nåt bra sätt?

D Dublin skrev:
Hur har det gått? Fick du ihop det på nåt bra sätt?
Hej

Jag har inte gett mig på ändringen ännu. Första delen gjorde jag. Nu lutar det åt att jag sen sätter 3-grenat rör mot huvudröret och kopppå de tre olika avloppen på så vis. Jag köpte även ett rät som är rörlig i 2 leder, så jag hoppas den funkar bra till genomföringen som är närmst

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.