Y Yrrol skrev:
Fråga husägaren, dom är nog positiva till att lösa det billigt innan hemmafixaren lyckas klanta till något och huset behöver dyr-renoveras. ;)

Du har satt dit den nu. Ser den ut att ligga rätt, sitter den helt fast utan glappa?
Då skulle jag uppmana dig att ta en titt på ditt handfat rör. Längst nere på golvet så är det nog ett tjusigt lock som du kan lyfta upp och se golvpackningen till röret.. Verkar den rätt?
För det kan också vara en bov till dofter.

Sen, så kanske du har något rör till tvättmaskin som du inte använder.
Det är min bostadsrätt, så jag hyr den inte av någon. Eller menar du kanske kontakta bostadsrättsföreningen? Men annars genomskådar du nog mina VVS-kunskaper ganska väl hahaha, det kan sluta hursom! Men nu har jag känt den där stanken i åratal medan jag försökt finna på egna lösningar som aldrig löst problemet till 100%, så det är på tiden att gå till botten med det.....

Vattenlåset till brunnen glappar väldigt lite jämfört med tidigare. Det sitter fast, men det är som sagt böjbart så om jag trycker på ena sidan så viks det lite gran. Men det glappar inte alls som tidigare.

Handfatsröret verkar tätat med silikon nedtill så jag ser inte direkt hur packningen sitter där, eller så vet jag inte vart den sitter kanske. Men lyfter jag på det höljet under handfatet så är det silikon längst ner mot klinkersen i alla fall.

Tvättmaskin har vi inte så den bockar vi av!

Toalettspolningen gick igenom min strikta ljudbesiktning!

Röret från badkaret slutar strax ovanför vattennivån så den verkar också bra då för flödet.

Tack återigen!

Y
Kan ju faktiskt vara så att du har löst felet. :)
(ta snabb kik på toalettens packning med vid golvet)

För att nolla alla dofter så kan du hälla ner lite klorin men.. äsch..

Om det luktar imorgon så fota ner i den för se hur mycket vatten som är kvar.
Samt beställ nytt lock för 115kr.

Sen kan jag fråga såhär; har du gjort rent brunnen någon gång och tog du då loss locket?
Gör inte det i fortsättningen. Ta en plastpåse på näven och gräv upp det värsta. (var försiktig så det inte ligger rakblad eller annat)
Skruva loss duschmunstycket på slangen och spruta hård stråle ner i brunnen.
Sen är den ren, utan att riskera problem med locket.

//Tror att även när det är bostadsrätt, så ska husägaren stå för vissa grundläggande saker, kanske avlopp//

Redigerat:
  • Gilla
annord och 1 till
  • Laddar…
Y Yrrol skrev:
Kan ju faktiskt vara så att du har löst felet. :)
(ta snabb kik på toalettens packning med vid golvet)

För att nolla alla dofter så kan du hälla ner lite klorin men.. äsch..

Om det luktar imorgon så fota ner i den för se hur mycket vatten som är kvar.
Samt beställ nytt lock för 115kr.

Sen kan jag fråga såhär; har du gjort rent brunnen någon gång och tog du då loss locket?
Gör inte det i fortsättningen. Ta en plastpåse på näven och gräv upp det värsta.
Skruva loss duschmunstycket på slangen och spruta hård stråle ner i brunnen.
Sen är den ren, utan att riskera problem med locket.

//Tror att även när det är bostadsrätt, så ska husägaren stå för vissa grundläggande saker, kanske avlopp//
Ja jag hoppas verkligen det!

Och ja, jag gör ofta rent brunnen väldigt noggrant. Detta gör jag bland annat för att det luktar illa i badrummet, och jag gjorde det senast för en vecka sedan. Tar alltid ut insatsen för att få extra rent i jakt på att få bort lukten. Men kan det ha förvärrat problemet jag försöker lösa? Men tack för tipset, skall inte ta ut insatsen mer i framtiden när jag rengör brunnen!!!

Så nu blir det att vänta i några dagar och se hur det blir. Nästa steg, om det fortfarande luktar, blir att köpa en ny insats och byta ut den befintliga. Jag kommer följa upp tråden så alla intresserade får reda på vad som löste problemet (om vi kommer dit..!).

För övrigt verkar toalettens avlopp vara "inbyggt" för jag ser inte dess avlopp. Toalettsitsen har någon liten lucka längst ner på baksidan som jag misstänker är för avloppet, men för att gå in där måste man nog demontera toalettsitsen. Då blir det att anlita någon VVS-person. Så jag släpper den och pillar lite mer med brunnen då jag tror att lukten kommer därifrån!

Y
Finns dom insatser som kan "hoppaupp" efter en stund, så imorgon, eller om några dagar, ifall det luktar. Så studera även om insatsen ligger helt plant i sitt fack. Och att det är vatten i den.
Innan du pillar - så du inte missar ledtrådar. ;)

Och kanske lite klorin nu, så du tar död på vad som kan finnas kvar och dofta. Vilket jag inte tror finns. Locket/insatsen var nog bara inte helt rätt intryckt.

• Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
Y Yrrol skrev:
Finns dom insatser som kan "hoppaupp" efter en stund, så imorgon, eller om några dagar, ifall det luktar. Så studera även om insatsen ligger helt plant i sitt fack. Och att det är vatten i den.
Innan du pillar - så du inte missar ledtrådar. ;)

Och kanske lite klorin nu, så du tar död på vad som kan finnas kvar och dofta. Vilket jag inte tror finns. Locket/insatsen var nog bara inte helt rätt intryckt.
Det skall jag göra! Har inte klorin just nu, men får införskaffa det imorgon. Superstort tack för all hjälp, det är mer uppskattat än du (och ni andra) anar! Uppföljning kommer inom kort.

Att du inte har tvättmaskin är inte detsamma som att du inte har ett särskilt avlopp för detta som Yrrol var inne på. Säker på att det inte finns ett litet runt (1 dm i diameter typ) tvättmaskinsavlopp i ett hörn? Om det finns lär det vattenlåset vara rätt torrt såhär efter några år.

• Gilla
minchione
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att du inte har tvättmaskin är inte detsamma som att du inte har ett särskilt avlopp för detta som Yrrol var inne på. Säker på att det inte finns ett litet runt (1 dm i diameter typ) tvättmaskinsavlopp i ett hörn? Om det finns lär det vattenlåset vara rätt torrt såhär efter några år.
Det verkar inte finnas något avlopp för en eventuell tvättmaskin, utan brunnen för badkaret är det enda avloppet jag kan se (förutom handfat och toalett då alltså).

M minchione skrev:
Men när jag böjde tillbaka den och skulle sätta i den i brunnen igen så lade jag märke till några "flärpar" i brunnen och försökte klämma in insatsens handtag under dessa. Jag gjorde det med lite meck men det verkar som att insatsen hålls på plats bättre nu än tidigare. Jag blev ganska hoppfull och hoppas det hjälper! Vad tror ni? Bild: [bild]
Tycker inte alls att ovanstående bild ser bra ut. Jag har aldrig sett en brunn där insatsen ska tryckas under några "flärpar". Snarare brukar insatsen vila på just dessa flärpar. Hur många gånger kan man ta ut och rensa insatsen innan dessa "flärpar" börjar gå av?

Jämför man din insats med brunnen kan jag inte se var gummipackningen ska täta mot. Jag är tveksam om du har rätt insats till din brunn.

Z ZipLock skrev:
Tycker inte alls att ovanstående bild ser bra ut. Jag har aldrig sett en brunn där insatsen ska tryckas under några "flärpar". Snarare brukar insatsen vila på just dessa flärpar. Hur många gånger kan man ta ut och rensa insatsen innan dessa "flärpar" börjar gå av?

Jämför man din insats med brunnen kan jag inte se var gummipackningen ska täta mot. Jag är tveksam om du har rätt insats till din brunn.
Okej, då skulle jag behöva köpa en annan, större insats menar du? Hur kan jag ta reda på vilken insats som passar till just den brunnen?

Jag tycker att det verkar vara för stort spel mellan insatsen och brunnen, som om att det är fel insats till just den brunnen.

Klackarna på klämringen misstänker jag är till för att hålla fast plastgallret (tex när man har plastmatta), man vrider gallret lite så sitter det fast så att ingen "ofrivilligt" kan lyfta upp gallret, då kan inte handtaget till insatsen ligga under någon klack.

Demmpa Demmpa skrev:
Jag tycker att det verkar vara för stort spel mellan insatsen och brunnen, som om att det är fel insats till just den brunnen.

Klackarna på klämringen misstänker jag är till för att hålla fast plastgallret (tex när man har plastmatta), man vrider gallret lite så sitter det fast så att ingen "ofrivilligt" kan lyfta upp gallret, då kan inte handtaget till insatsen ligga under någon klack.
Okej jag förstår. Vet du hur man kan ta reda på vilken insats som passar till den specifika brunnen?

Y
Innan detta spårar ur.

När du satte ner insatsen sist, då skrev du att du tyckte den kom ner bättre.
Insatsen ska sitta helt fast, och ligga jäms med/lite under golvbrunnens plastkant.
- att det inte gjorde det i filmen var för att den inte var helt nere. Samt att insatsen ser helt vågig ut.

Varför skulle någon plötsligt ha bytt insatsen till en felaktig. Dom har ganska unik design som inte bara ska matcha hålet utan även botten på brunnen så ska mycket till att nån lyckas såpass, även om det kan hända.
Vissa har små kanter (purus alfa), och dessa kan gå sönder, och är man snål och har bråttom så kan man sätta insatsen rätt så okej och det blir bra bara man inte pillar på den i onödan.

(Det kan finnas små nummer även på brunnen i golvet såsom på insatsen)

- Hur är det med doft idag?

Redigerat:
Idag har det nästintill varit fritt från stank i badrummet. Jag har inte känt någon avloppslukt under hela dagen, men nu på kvällen kände jag en svag avloppslukt i badrummet. Stanken kan som sagt skilja från dag till dag, men baserat på de senaste 24 timmarna så luktar det alltså både mindre frekvent och mindre starkt än de senaste dagarna. Jag vet ännu inte om detta bara var "en bra dag" med mindre avloppslukt då sådana förekommer, eller om detta var en förändring som tog mig ett steg närmare ett luktfritt badrum.

Vad bör jag göra härnäst? Tycker ni jag skall kika om brunnen har några nummer där, eller bör jag istället avvakta i några dagar och se hur stanken utvecklar sig? Har förstått riskerna med att ta upp och sätta i vattenlåset när jag har kilat in vattenlåsets handtag under de där ömtåliga plastklackarna...

Y
kolla så insatsen inte har hoppat upp lite. kolla så det är vatten i den.
städa badrumsgolvet och brunnen med gott medel, kanske lite klorin.

ta ett A4 papper och håll emot ventilationsdonet i taket/väggen och se om pappret sugs fast, annars har du förlite ventilation. kolla så luftventilerna på dina fönster är öppna och inte stängda, för då har du förlite ventilation.

Insatsen sitter såsom jag monterade den senast, och vattennivån är precis densamma: Golvbrunn med monterad insats och synlig smuts runt kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har skrubbat badrumsgolvet så gott som möjligt (ett badkar försvårar processen).

A4 pappret hålls inte uppe mot ventilationsdonet i väggen. Det dras mot insuget men inte tillräckligt hårt för att hållas uppe. Ventilationen i badrummet är sedan många år tillbaks dålig, så jag försöker kompensera det med att alltid ha dörren till badrummet vidöppen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.