Byggahus.se

Avloppslukt från badrum

1. B
    Bannad · stockholms · 3 729 inlägg

byggarätt

Bannad
    Helrenovering är det som gäller!
    Utred dock lukten på följande sätt först för det kan vara otät stam som puffar avloppsgas när grannar spolar eller att fusket med kapad plast leder till ansamling läckage av gas...
    Det är inte bra alls med avloppslukt en ren hälsofara!!

Köp isoleringsplast och tejp se till att du tejpar igen och inte använder golvbrunnen tills du är säker på att andra vattenlås tvättställ kök inte är källan
    Otät stamledning är sällsynt!!
    Ta kontakt med granne under och prata ihop dig innan du pratar med föreningen och tillsammans med grannen under kontakta rörmokare så att du har kunskaper innan du pratar med föreningen!

När föreningen saknar kompetens hamnar de lätt i beroendeställning till oseriösa rörmokare

2. Staffans2000
    Banned by Bo · 10 645 inlägg

Staffans2000

Banned by Bo
    Nej. Nu är ni väl pessimistiska!
    Gjutjärnsgolvbrunnen är egentligen en spygatt. under den är troligtvis ett U:format vattenlås monterat. Det ser så ut för att jag kan ana en vattenspegelreflex i den understa bilden, samt att jag inte sett en gjutjärnsbrunn med en lös vattenlåsinsats.
    Om jag har rätt borde lukten inte komma från avloppet, såvida det inte är stopp någonstans så att avloppsluft tvingas ut i badrummet.
    Har jag fel, är det enda realistiska alternativet att göra rent så gott det går utan att skada det ditkladdade tätskiktet och trycka tillbaka vattenlåset med till exempel silikon i skarven.
    Så länge det inte blir stopp i gjutjärnsgolvbrunnen är risken minimal att vatten skall leta sig in mellan brunn ock tätskikt.
    Ts. bör däremot leda om badkarsavloppet så att det rinner rakt ner i vattenlåset utan en massa spill på golvet.

Simma lugnt! Så farligt ser det inte ut att vara.

Staffan

3. S
    Medlem · Västernorrland · 6 538 inlägg

Stefan1972

Medlem
    nja, det är möjligt att det kan fungera och har säkerligen så gjort länge men om det blir stopp då? Om vattnet stiger och blir stående högt vilket det kanske gör mest hela tiden om man spolar lite. Var tar vattnet vägen då? Det är ju inte otroligt att man kan åka på skadestånd om man orsakar skada hos annan om det ser ut sådär.......Finns liksom inte på kartan ens att det skulle vara tätt mellan gjutjärn och överdel.........

4. M
    Medlem · 174 inlägg

Masthugg

Medlem
    Det kan vara avluftningen i stammen som strular. Är du säker på att inte vattennivån i vattenlåset i t ex toaletten sjunkit när du känner lukt? Det kan bli sug i stammen som suger ut lite vatten ibland.

5. J
    Medlem · 1 678 inlägg
    Blir faktiskt osäker nu på att det är en gjutjärnsbrunn i botten, mig veterligen finns det inga såna med bara ett runt hål i.(ser så ut på bilden när man förstorar den)
    Kan det vara så att det är orginalbrunn i plast som bara är riktigt skitig, som sen har fått en lång förhöjningsring/ar, med en egen lösning av det vi ser högst upp!? Renskoppen/vattenlåset är bara ditklämd i klämringen, vilket den inte är avsedd för.
    Kan tänka mig att problemet försvinner bara du får fast renskoppen ordentlig så den blir tät! Men det kan vara trickigt nog eftersom renskoppen och den övre delen i lirar med varandra.

6. J
    Medlem · Västra Götaland · 19 inlägg

jonte e

Medlem
    Är ju sugen på att försöka testa detta och på så sätt säkerställa att problemet verkligen kommer härifrån.

Förslaget har kommit att lägga silikon runt - är det bästa sättet tror ni? Funker vilket våtrumssilkon som helst?

7. J
    Medlem · 4 inlägg

Jomp3

Medlem
    Vi hade exakt samma problematik med stötvis avloppslukten i badrummet. Vi förutsatte att det var den tveksamma golvbrunnen som var boven, många timmars mek med brunnen hjälpte dock inte. I slutändan visade det sig vara handfatets gummipackning mot golvet som inte var tät.

• Laddar…
  8. Bästa svaret

R
    Medlem · Västra götaland · 70 inlägg

Richard Bygg

Medlem

Hej Jonte!

Vid eventuell framtida försäljning så kanske det kan vara idé att göra det ordentligt så att det inte faller på din lott att du får betala för dolda fel eller motsvarande.
    Men för din egen del så är detta inget stort problem. Du skall absolut inte helrenovera eller göra något annat dumt som folk föreslår.
    Precis som du är inne på så kommer den dåliga lukten av att något inte är tätt mot avloppet. Ett vattenlås släpper inte igenom någon lukt.
    Så mitt förslag är att är att du tätar efter bästa förmåga runt vattenlåset så att det INTE kan flöda vatten så som du beskriver.
    En bra produkt du kan använda här är butyltejp som du tejpar runt vattenlåset och sen trycker du ner vattenlåset så att butyltejpen pressas ut. Istället för att kladda med silikon, etc.
    Givetvis föreslår jag att du tvättar rent först.

Här är en butyltejp som du kan använda som är rund i formen. Den kommer att bli platt när du pressar den ner.
    https://www.wurth.se/produkter/kemi/fogmassa/fogband/butylband-rund/

Mvh Richard

9. J
    Medlem · stockholm · 13 inlägg

jonas007

Medlem
    Det är vanligt att det sipprar förbi luft utanför det löstagbara vattenlåset golvbrunnen för att packningen glappar lite och det är undertryck i rummet. Om du inte kan (orkar) byta vattenlåset eller packningen kan du antingen täta med silikon som någon föreslog, eller ett trögt fett typ vaselin. Du kommer att behöva täta igen om du tar upp och gör rent vattenlåset så gör inte det för ofta. Just nu har jag marinfett runt min, för det låg närmast till hands...

• Laddar…
  10. Stickan56
    Husägare · Norrtälje kommun · 1 476 inlägg

Stickan56

Husägare
    Vad har du för belägg för det?

Stickan

11. B
    Bannad · stockholms · 3 729 inlägg

byggarätt

Bannad
    Avloppslukt innehåller gaser och bakterier som är anledningen till att vi tycker det är avskyvärt och undviker det VVSTRYGG.SE

12. B
    Medlem · stockholm · 373 inlägg

brfbo

Medlem
    Hur gammalt är huset???hur gammal är brunnen? det ser nog ut att vara en original gjutjärnsbrunn och som troligtvis inte längre är godkänd.
    Tycker du ska kolla med bostadsrättsföreningen vem som har ansvaret för brunnen och om/när stambyte planeras i föreningen(om det är en Hsb brf kan du även gratis kontakta hsb medlemsjurister och fråga dem vad som gäller).
    Det kan vara så att det är brf som har ansvaret för detta.

• Laddar…
  13. G
    Medlem · stockholm · 85 inlägg

ginko

Medlem
    Sökte mig hit då vi har liknande problem.

Varje gång nån går på toaletten och spolare (gissningsvis gör tvåan) tar det några sekunder sen sprider sig en riktigt vidrig odör i vårt badrum. Kommer det från brunnen tro?

14. R
    Medlem · Västra götaland · 70 inlägg

Richard Bygg

Medlem
    Kan det mycket väl göra.

Ofta ligger ett litet övertryck i avloppssystemet som gör att förändringar i trycket (så som när vatten skall rusa igenom röret) gör att luft / dofter kommer ut i en otät brunn eller motsvarande. Detta förvärras förståss om du inte har avloppsluftning, vilket dock är väldigt ovanligt.
    Om man står vid utgången av en avloppsluftning så vet man att det nästan alltid doftar dåligt i systemet så om man inte stoppar det så doftar det tyvärr.

Som sagt, ett fungerande vattenlås är väldigt effektivt. Det släpper inte igenom luft.
    Så om det kommer en doft så beror det på att du har luft som kommer från avloppet via en otät genomföring såsom låset i handfat eller duschar / badkar.

• Laddar…
  15. G
    Medlem · stockholm · 85 inlägg

ginko

Medlem
    Okej, tack!
    Kan det alltså komma från, toalett, duschvattenbrunn eller handfat? hur fasiken kollar man det ... ?

har funderat på att anlita en firma, typ denna, är det dumt?
    https://aquademica.se/lukt/avloppslukt/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.