Jag är igång och skall bygga om vårat gamla garage till en tvättstuga, drar nya avloppsrör överallt. Vi kommer installera två tvättmaskiner som skall "byggas in" under bänkskiva så har funderat mycket kring bästa lösningen för avlopp till dessa.

För att undvika ev. krångel med försäkringsbolag vid läckage kommer jag att installera en golvbrunn under dem med en liten klack och tätskikt.
Jag har varit kontakt med JAFO om deras golvbrunn med extra inlopp, enligt dem klarar brunnen av att ta hand om 1,1L/s. https://www.jafo.eu/produkter/golvbrunnar-plast/sidoutlopp-med-mattpaket/7113113-psx-75-mp

Min fundering nu är om jag skulle dra rör direkt från brunnens extra inlopp till tvättmaskinerna, och de skulle tömma exakt samtidigt, klarar brunnen av det?
Jag har varit i kontakt med flera tvättmaskinstillverkare, bosch, Electrolux, LG men ingen av dem kan specificera flödet tvättmaskinerna pumpar ut till avloppet.. Bara hur många liter respektive program använder totalt..

Som alternativ skulle jag kunna koppla ena tvättmaskinen på brunnen och den andra på tvättställets avlopp, får en lite fulare slangdragning bara under bänkskivan.. Men då vet jag 100% att avloppet klarar av tömningarna..

Någon som har en tvättstuga med dubbla tvättmaskiner? Hur har ni gjort med avloppsdragningen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.