Håller på och renoverar hemma och drar fram nytt avlopp för framtida flytt av diskbänk.
75mm hela vägen inbyggt i väggen.
Tänkte komma ut på ca 45-50cm höjd ovan golv i kök.
Men nu funderar jag på hur jag ska ta mig ur väggen.
Antingen en 45 gradare direk på den stående stammen, eller 90 grader ut ur vägg och sen en 45a direkt på den.
Med en 45a så kommer ju rörböj en inte ut helt genom väggen och måste skarvas på med en kort bit rakt rör.
En hand installerar PVC-rör i väggen, inomhusarbete, konstruktion, avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller grå rördel vid träkonstruktion, installation eller reparation, inomhusarbete, ofärdigt utrymme.
Skapa konto

Även om du sätter 90 gradig ut genom väggen så kommer du åt att rensa. Problemet blir om du har 90 gradiga böjjar längre ned i konstruktionen så rensfjädern inte kommer förbi. Så 90 gradig är inga problem i det här fallet skulle jag säga.

• Gilla
Akronym
  • Laddar…
Grylf Grylf skrev:
Även om du sätter 90 gradig ut genom väggen så kommer du åt att rensa. Problemet blir om du har 90 gradiga böjjar längre ned i konstruktionen så rensfjädern inte kommer förbi. Så 90 gradig är inga problem i det här fallet skulle jag säga.
Avloppet går förvisso i ett uppreglat golv så efter att avlopp går genom väggen går det rakt ner ca 50cm och sen ut 90 grader in under golvet.
Kanske skulle kunna få plats med 2 45or där nere men är ganska tight

Som sagt den svängen är viktigare. Om du inte får plats med 2x45, så finns det 90 graders "långsväng". Den har samma totala kurvradie som två 45 or, men tar mindre plats.

• Gilla
Akronym
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt den svängen är viktigare. Om du inte får plats med 2x45, så finns det 90 graders "långsväng". Den har samma totala kurvradie som två 45 or, men tar mindre plats.
Har några 45or i bra-att-ha-påsen så får kolla om det får plats.
Lokala byggvaruhandeln har rätt skralt utbud på rörböjar

Blev 2st 45 i botten och en 90 ut genom vägg.
Tack för hjälpen :)

Lägger in några bilder också ifall framtida sökningar hamnar här och är nyfikna

Ska bara på ytskikt och sen väggbricka.

Vägggenomföring, blå skyddshatt, vita rör, trävägg, byggarbetsplats, ofärdigt projekt, grått flexibelt rör.
Skapa konto

• Gilla
byggly
  • Laddar…
Blir jävulst bra.

• Gilla
Akronym
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.