20 859 läst ·
20 svar
21k läst
20 svar
Avlopp - avluftning
Sida 1 av 2
Vi har idag ett badrum på nedre våning och avser att bygga ett till badrum på övre våningen som tidigare inte varit inrett.
Från det gamla badrummet går avluftningen upp genom den övre våningen och ut på taket. Avluftningsröret består av ett gammalt gjutjärnsrör.
Nu till problemet. Kan man koppla in den nya toaletten på övre våningen till avluftningsröret. Dimensionen är ca 120 mm.
Från det gamla badrummet går avluftningen upp genom den övre våningen och ut på taket. Avluftningsröret består av ett gammalt gjutjärnsrör.
Nu till problemet. Kan man koppla in den nya toaletten på övre våningen till avluftningsröret. Dimensionen är ca 120 mm.
Prova och se om det funkar.cubix skrev:
Det som egentligen är intressant här är var luftningen är ansluten på bottenvåningen. ??? Före eller efter befintlig toalett? ??? Är det före kan jag tänka mig att man ev. kan få en vacumeffekt som kanske tömmer båda toaletterna när man spolar där nere. ???
På mitt hus, är det så här.
Jag har avlopp draget till övervåningen. Där är avloppet en avstickare ifrån avluftningen. Så på övervåningen är avluftningen efter toan eller vad mer man vill ha på ev toalett där uppe.
Om jag gör det sä här.
Från övervåning -> 1a våning -> källare.
o (avluftning ovan tak)
|
| --o (toa)
|
tvst.+gbr.o--| o (toa)
|----|
|
åsså fortsätter det vidare i källaren
Det är iag tänkt att det skall fungera, om det funger får jag se när övervåningen blir inredd och om det är toa där. Men någon hjälp kanske det kan vara.
Jag har avlopp draget till övervåningen. Där är avloppet en avstickare ifrån avluftningen. Så på övervåningen är avluftningen efter toan eller vad mer man vill ha på ev toalett där uppe.
Om jag gör det sä här.
Från övervåning -> 1a våning -> källare.
o (avluftning ovan tak)
|
| --o (toa)
|
tvst.+gbr.o--| o (toa)
|----|
|
åsså fortsätter det vidare i källaren
Det är iag tänkt att det skall fungera, om det funger får jag se när övervåningen blir inredd och om det är toa där. Men någon hjälp kanske det kan vara.
Det verkar helt självklart att ha avluftningen på vinden om man har en sådan. Ett hål i taket vill jag undvika.
Att en vindsplacerad avluftning skulle vara en risk har jag svårt att se. Det skall till rätt mycket jämmer och elände innan det rinner vatten ur avluftningen (7-8m vattenpelare).....
Att en vindsplacerad avluftning skulle vara en risk har jag svårt att se. Det skall till rätt mycket jämmer och elände innan det rinner vatten ur avluftningen (7-8m vattenpelare).....
Man behöver inte ha skorsten eller rör upp på taket för avluftningsröret. Om man har betongtegel så har de flesta leverantörer en speciell betongpanna alternativt plastpanna med hål för ventilationen och till denna ansluts ventilationen.
Se t.ex. här under avloppsluftare.
http://www.mjobackspannan.se/tillbehor.html
Se t.ex. här under avloppsluftare.
http://www.mjobackspannan.se/tillbehor.html