Vi har idag ett badrum på nedre våning och avser att bygga ett till badrum på övre våningen som tidigare inte varit inrett.
Från det gamla badrummet går avluftningen upp genom den övre våningen och ut på taket. Avluftningsröret består av ett gammalt gjutjärnsrör.
Nu till problemet. Kan man koppla in den nya toaletten på övre våningen till avluftningsröret. Dimensionen är ca 120 mm.

Tilläggsfråga:

Hur ser en modern annordning för avluftning ut?

Vet ej.

Har vi inga fler "forumgudar" som kan besvara min fundering?

cubix skrev:
Kan man koppla in den nya toaletten på övre våningen till avluftningsröret.
Prova och se om det funkar. ;) Det borde kunna fungera.
Det som egentligen är intressant här är var luftningen är ansluten på bottenvåningen. ??? Före eller efter befintlig toalett? ??? Är det före kan jag tänka mig att man ev. kan få en vacumeffekt som kanske tömmer båda toaletterna när man spolar där nere. ??? :D

Utan att veta helt säkert så tror jag att avluftningen är ansluten före toaletten på nedre plan. Bäst att kolla med en rörmokare kanske.

På mitt hus, är det så här.
Jag har avlopp draget till övervåningen. Där är avloppet en avstickare ifrån avluftningen. Så på övervåningen är avluftningen efter toan eller vad mer man vill ha på ev toalett där uppe.

Om jag gör det sä här.

Från övervåning -> 1a våning -> källare.

o (avluftning ovan tak)
                   |
                   | --o (toa)

|
tvst.+gbr.o--|     o (toa)

|----|
                          |
åsså fortsätter det vidare i källaren

Det är iag tänkt att det skall fungera, om det funger får jag se när övervåningen blir inredd och om det är toa där. Men någon hjälp kanske det kan vara.

Om man gör en avstickare från avluftningen till en ny installation (vc, tvättställ,dusch), kanske det inte påverkar den gamla installationen?

Hål i taket slutade man med på stenåldern. Jag har haft min Durgo-ventil sedan 1975!
Gå in på www.durgo.se sedan Produkter Luftningsventiler.

Jag tror inte att huvuddelen av landerts rörmokare håller med dig. Det känns nog säkrare att få avluftningen utanför huset.

Bob_the_builder
Nej, jag tror nog att utvändiga avluftningar fortfarande är vanligast, främst med hänsyn till risken att ventilen på vinden (som är det normala alternativet) fryser i öppet läge.

Jag tänker närmast på de som skall betala.
Och de som skall ha ett fult rör på taket.

Det verkar helt självklart att ha avluftningen på vinden om man har en sådan. Ett hål i taket vill jag undvika.

Att en vindsplacerad avluftning skulle vara en risk har jag svårt att se. Det skall till rätt mycket jämmer och elände innan det rinner vatten ur avluftningen (7-8m vattenpelare).....

Min avluftning går bredvid ventilationen från badrummet, upp genom taket i samma hål och använder sig av samma skorsten.

Man behöver inte ha skorsten eller rör upp på taket för avluftningsröret. Om man har betongtegel så har de flesta leverantörer en speciell betongpanna alternativt plastpanna med hål för ventilationen och till denna ansluts ventilationen.
Se t.ex. här under avloppsluftare.
http://www.mjobackspannan.se/tillbehor.html

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.