"Prefix" har de rätta grejorna. www.durgo.se är det som används numera.

Bob_the_builder
MathiasS skrev:
Att en vindsplacerad avluftning skulle vara en risk har jag svårt att se. Det skall till rätt mycket jämmer och elände innan det rinner vatten ur avluftningen (7-8m vattenpelare).....
Nej, DEN risken är tämligen obefintlig...  ::) Däremot kan det lukta APA om ventilen fryser och dessutom kommer sommartid varm, fuktig avloppsluft kondensera på vinden morgon och kväll. Nej, takmonterat blir det (utan rör, specialpanna med ett hål i. Ja, det kommer regna in lite grann i avloppet, men det bjuder jag på.)  :)

Morsan och farsan har haft av(in)luftning på vinden dom senaste 20 åren. Det har fungerat helt klanderfritt. Ingen lukt, inga konstigheter. Det tolkar jag som att dessa ventiler inte kommer fungera sämre nu 20 år senare... :)

Faktum är att jag nu i ett halvår kört helt utan avluftning (det är ett rör med en trasa i som mynnar ut i bostadsutrymmet). Det har varken luktat eller dragit ur vattenlåsen.....

Vad som kan hända med avluftningen på vinden, är att om den fryser, så bildas kondens, och det vill vi inte gärna ha där.

Cubix
Varför sätta ventilen utomhus ???
Det finns de som gömmer den under diskbänken.

Vårt hus har vacuumventilen på en vind efter att man tidigare fått läckage kring genomföringen från fyrtiotalet i yttertaket. Nu luktar det kloak på vinden ibland och man kan anta att fuktbelastningen ökar radikalt. Enklast vore att byta till en bättre fungerande (?) ventil, men med frysrisk osv. blir det sannolikt ett genomgånde rör i samband med takomläggning så småningom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.