Håller på att göra en enklare rigg för att få lite solskydd till altanen, ( typ pergola, öppet tak) qamen i bärande del mot fasaden så har jag varit tvungen att flytta ut bärlinan då altandörren är nära utskicket.
Hur avlastar jag min bärlina på ett lämpligt hållbart sätt.Denna lösning kändes inte så stabil.

Bärlinan är 195*45 och vilar på två limträ stolpar. Dock är spannet väldigt långt 7m kunde inte gå upp i dimension för då tar altan dörr i .
Byggkonstruktion med vit bärlina fäst i tak med metallkonsol ovanför altandörr; sökande efter stabil och hållbar avlastning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallfäste monterat på en träbalk under ett tak med synliga plankor. Det finns en markis i bakgrunden och en lampa på väggen.
Skapa konto

Ingen utav dessa lösningar

K
Förstår inte riktigt vad du försöker göra? Har du en 45x195 som är 7 m lång? Och försöker du fästa den med gaffelbeslag i takstolarna?

Vad qamen?

K kniv skrev:
Förstår inte riktigt vad du försöker göra? Har du en 45x195 som är 7 m lång? Och försöker du fästa den med gaffelbeslag i takstolarna?

Vad qamen
Det jag försöker göra är att bara stabilisera den i sidled,inte belasta den för den kommer inte ta någon tyngd förutom reglarna och ett solskydd, modell tyg som man hänger ut när det blir för varmt men den är strax under 7m lång gaffelbeslag en var det jag hade liggandes när jag skulle kika men tänker mig något rejälare bara för att få det hela stilla om det skulle komma kraftigare vindar och solskyddet är kvar ute

Letade efter limträbalk på 195 som är längre än 6 m men inte hittat någon i närhet, övervägde en stålbalk men ska som sagt inte ha någon speciell belastning

K
Ingen tyngd förutom reglarna? Dimensionen på bärlinan blir ju i allra högsta grad beroende på dimensionen på reglarna och dess längd. Så knappast något att försumma, dom ska du inte strunta i att ta med i beräkningen. Har du både stolpar och faster bärlinan i takstolarna? Varför sätter du den inte i takfoten annars istället för att hålla på med gaffelbeslag

Limträ stolpar i vardera änden, altandörr som går "för högt" för att kunna sätta bärlinan på vägg, hela väggen är klädd med fönster så undviker helst stolpe på mitten, gafflarna misstänkte jag att de inte kan bära en hängande last, men finns det något som kan bära en hängande last på det viset?

K
Du lär väl inte ha 7m bred altandörr

K kniv skrev:
Du lär väl inte ha 7m bred altandörr
Dock så har någon glad människa valt att göra ytterväggen 1,2 in från utstick tak, , vilket även det ställer det ordentligt har lite mindre än 195 från tak överkant fönster och altandörr vilket ger mig ungefär q m på vardera sida med vägg.
Skulle jag göra ett tak så skulle det innebära att jag lär ra undan ungefär 5 rader med takpannor för att kunna fästa i takstolarna i linje med bärande vägg. Så var nog aldrig tänkt att man skulle ha ett tak över altanen, enda lösningen jag ser för stunden lutar mot att växla av med stolpar på mitten fast de blir mitt i fönstret

K
Oklart vad ”q m” är, du ska nog korrläsa dina inlägg om du vill ha hjälp

lärjungen
Förstår jag rätt att bärlinan är 7 m och har stöd i vardera ände men inte på mitten? Bär denna balk alltså upp takstolarna? Eller finns det nåt längre in i konstruktionen som också hjälper till? Låter annars som en gravt underdimensionerad bärlina.

Försöker förklara med en bild istället, detta är vad jag vill uppfylla med en rektangel som är 7m bred och 4m i andra riktningen, i främre kan kommer jag sätta 4 stolpar istället för 2 då de blir en naturlig avgränsning med staket, men i bakkant så skulle stolparna bli ivägen för fönster och altan dörrar så därför vill jag ha ett långt spann i den änden, men verkar inte som att jag kan köra med den dimensionen jag kan få att passa i höjdled så får ta bort och lösa det på något annat sätt.
Räknade inte med att de skulle bli någon märkvärdigt belastning på bakre bärlinan eftersom den bara skulle lyfta reglar utan övrig tyngd.

• Illustration av en pergola med ribbvägg och insynsskydd, erbjudande om 15% rabatt. Mått: 4056 x 2550 mm.
    Skapa konto
K
4 m är ganska lång fri längd det också, vad ska du ha för dimension på takbalkarna? Dess egentyngd är inte försumbar men klart mindre än om du skulle täcka taket med någon beklädnad eller ytskikt som får snö på sig.

Tanken var 195/45 rakt igenom för att få det enhetligt och köra infästningar med balkskor för att inte bygga höjd, då hus taket är så nära. Men får tänka om och se om jag kan hitta på någon annan lösning.

K
45x195 går bra att ha som takbalkar på en pergola, även om svenskt trä tycker 4m skulle kräva grövre dimensioner. Men ska du varken ha takbeklädnad eller hänga gungstol i det går den dimensionen bra

K
Men hur har du tänkt med 7m fri längd på en 45x195? Mig veterligen är 5,40 längsta som saluförs, om du inte ska specialbeställa… En skarv blir risk att den blir knäckpunkt som hänger ner med tiden, beroende på din infästning i takstolarna.

Limträ finns ju att beställa i valfri längd, exempelvis 90x180 eller 115x180 kanske är lämpligt om du hade begränsad höjd. Nästa höjd på limträ är 225. Jag har dock inte räknat vad du skulle behöva för att klara 7m men sannolikt är det på tok för grovt för vad du får plats med under taket…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.