Vi har en lada från sekelskiftet som är obyggd till bostad. Vill nu sätta in en altandörr på plan två (fd.höloft), på kortsidan. Hur avlastar jag så att det håller? Bifogar bild. De gröna och blå strecken är stockar. De blå ska avlastas då öppningen är den gula rektangeln.

Min tanke är dubbla reglar (170x45) på vardera sida av tilltänkta dörren. Som fästs i stock ovan och nedan (såvida intendent även rymma en regel nedtill _ också).
Skruva snett in i ändan på stocken som sågats och plattjärn fram på sidan.

Avlastning före sågning tänker jag regel fästs med franska skruv på framsida längs med stockarna som blir substitut för den bit som tas bort för öppningen. Sedan bygga regelverket innanför.

Räcker det? Tänker främst på den permanenta avlastning.

• Röd lada med träfasad, byggställning uppställd. Färgade linjer markerar stockar och planerad dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De blåa stockarna är det som hindrar ladan att vika sig när det blåser. Om det öht går att såga av dem beror lite på hur det är ombyggt och avlastat vid den tidigare ombyggnaden till bostad. Även hur resten av byggnaden är konstruerad, inkl förstyvande väggar mm invändigt.

Att såga av dessa stockar bör inte göras innan man byggtekniskt studerat konstruktionen för att se om det är möjligt utan att riskera byggnadens mekaniska integritet under alla olika förhållanden. Särskilt som inga ersättningar för att hantera de krafter som de ursprungliga stockarna hanterar är tänkta att göras.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.