offlarjon
Ska inom kort påbörja projekt köksrenovering & byter samtidigt kakel. Befintliga plattor sitter på 13 mm gips & har insett att det enda vettiga är att ta bort hela underlaget snarare än att försöka knacka bort plattorna. Hur gör man detta på bästa sätt? Tigersås känns lite overkill för gips väl? Skulle ju vilja skära bort gipset på något sätt men en vanlig mattkniv känns å andra sidan lite klent. Hur skulle ni ha gjort??
 
F
Kofot och slägga är rätt metod
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Multisåg typ Bosch GOP eller liknande, bara köra vid kakelkanten sen skarva i nytt.
 
SSSS
Stefan N Stefan N skrev:
Multisåg typ Bosch GOP eller liknande, bara köra vid kakelkanten sen skarva i nytt.
Så gjorde jag med, och hade ett anhåll på 12mm (följde med min gröna Bosch) så räddade jag plasten bakom gipsen (svart på bilden). Sen fällde jag bara in ny gips Se dock till att kapa rakt om du inte vill ha glipor mellan ny/gammal gips.

 
Redigerat:
R
Och lite brädbitar/lister på baksidan mellan skivorna som skruvas i , om du kapar bort bara den del som plattorna sitter på ,
för att skivorna ska bli en del och inte få en långskarv utan stöd , då spricker det i skarven
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.