3 080 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Avjämningsmassa mellan dubbla tätskikt
Hej!
Vi håller på och totalrenoverar vårt badrum med hjälp av hantverkare från BKR behörigt företag. Alla gamla väggar och golv revs ut, nya våtrumskivor sattes in osv. Tätskikt av folietyp användes (Sopro AEB 640) på golv och alla väggar, nytt klinker och kakel sattes in.
När nästan allt var klart upptäckte jag dock att de lyckats göra bakfall nära golvbrunnen varför jobbet avbröts och ny plattsättare från samma firma togs in. Han tog upp klinkerplattorna samt nedersta raden med kakelplattor. Tätskiktet gick som väntat sönder med flera små hål när klinkerplattorna togs bort.
Hantverkaren har nu lagt ny avjämningsmassa (Rescon Mapei Uniplan) på det trasiga tätskiktet med godkänt fall över hela golvet. Nästa steg är att efter ordentlig torktid lägga på ett nytt tätskikt av samma typ som tidigare och ansluta det mot väggens tätskikt där nedersta raden av kakelplattor tagits bort inklusive fix.
Min oro är nu att vi kan få fukt i avjämningsmassan då den ligger mellan två tätskikt även om det nedre har mindre hål från det att klinkerplattorna togs bort. Hur allvarligt är detta? Hantverkaren säger att det är ok.
Vi håller på och totalrenoverar vårt badrum med hjälp av hantverkare från BKR behörigt företag. Alla gamla väggar och golv revs ut, nya våtrumskivor sattes in osv. Tätskikt av folietyp användes (Sopro AEB 640) på golv och alla väggar, nytt klinker och kakel sattes in.
När nästan allt var klart upptäckte jag dock att de lyckats göra bakfall nära golvbrunnen varför jobbet avbröts och ny plattsättare från samma firma togs in. Han tog upp klinkerplattorna samt nedersta raden med kakelplattor. Tätskiktet gick som väntat sönder med flera små hål när klinkerplattorna togs bort.
Hantverkaren har nu lagt ny avjämningsmassa (Rescon Mapei Uniplan) på det trasiga tätskiktet med godkänt fall över hela golvet. Nästa steg är att efter ordentlig torktid lägga på ett nytt tätskikt av samma typ som tidigare och ansluta det mot väggens tätskikt där nedersta raden av kakelplattor tagits bort inklusive fix.
Min oro är nu att vi kan få fukt i avjämningsmassan då den ligger mellan två tätskikt även om det nedre har mindre hål från det att klinkerplattorna togs bort. Hur allvarligt är detta? Hantverkaren säger att det är ok.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Låter spontant inte ok. Dubbla tätskikt är inte godkänt vad jag vet. Skarva tätskikt är lite en gråzon. Visst, det går i alla fall i teorin att skarva tätskikt men ingen kan garantera att det blir 100% tätt.
Med foliebaseade tätskikt är sannorlikheten möjligen högre att plattorna kan tas loss utan att tätskiktet går sönder men uppenbarligen lyckades man inte i ditt fall. Skarven är sannorlikt svårare att få tät med folie än med rollat tätskikt och - man kan inte veta säkert om man lyckats.
Tätskiktet på golvet bör ju tas bort innan det flyts på nytt. Varför gjorde man inte det?
Beskeden från hantverkare och tex BKR brukar vara att det "går utmärkt" resp "det går i princip" att skarva tätskikt, men det är inget jag skulle rekommendera. Enda anledningen till att skarva är ju att firman som gjort ditt badrum inte ska behöva (inte vill, inte orkar, tycker det blir för dyrt) ta konsekvensen av sitt slarv att inte mäta och dokumentera fallet INNAN tätskiktet lades på. Dom vill göra så lite extrajobb som möjligt men jag skulle inte ha godtagit det. Felet beror på slarv eller inkompetens eller båda dessa i kombination och firman borde göra om allt så dom lär sig att inte slarva i fortsättningen.
Blir faktiskgt lika förvånad/häpen varje gång detta problem med bakfall dyker upp. Hur tänker firmorna? "Nu har vi flytspacklat golvet, undra om det är ok eller om det är bakfall? Ska vi kolla? Nä, kunden märker nog inget och om kunden har synpunkter så säger vi att det inte är något problem och att det är 10-års garanti (Min kommentar: garantin är av tveksamt värde) eller så kör vi det gamla vanliga knepet med att spackla upp lite fall med fixet eller nåt sånt. Bara vi slipper undan så lätt som möjligt." Hur kan en firma som gör detta professionellt (?) vara så in i h-e korkade att dom inte kollar fallet innan tätskiktet läggs på. Hur lång tid tar det, 15 minuter?
Med foliebaseade tätskikt är sannorlikheten möjligen högre att plattorna kan tas loss utan att tätskiktet går sönder men uppenbarligen lyckades man inte i ditt fall. Skarven är sannorlikt svårare att få tät med folie än med rollat tätskikt och - man kan inte veta säkert om man lyckats.
Tätskiktet på golvet bör ju tas bort innan det flyts på nytt. Varför gjorde man inte det?
Beskeden från hantverkare och tex BKR brukar vara att det "går utmärkt" resp "det går i princip" att skarva tätskikt, men det är inget jag skulle rekommendera. Enda anledningen till att skarva är ju att firman som gjort ditt badrum inte ska behöva (inte vill, inte orkar, tycker det blir för dyrt) ta konsekvensen av sitt slarv att inte mäta och dokumentera fallet INNAN tätskiktet lades på. Dom vill göra så lite extrajobb som möjligt men jag skulle inte ha godtagit det. Felet beror på slarv eller inkompetens eller båda dessa i kombination och firman borde göra om allt så dom lär sig att inte slarva i fortsättningen.
Blir faktiskgt lika förvånad/häpen varje gång detta problem med bakfall dyker upp. Hur tänker firmorna? "Nu har vi flytspacklat golvet, undra om det är ok eller om det är bakfall? Ska vi kolla? Nä, kunden märker nog inget och om kunden har synpunkter så säger vi att det inte är något problem och att det är 10-års garanti (Min kommentar: garantin är av tveksamt värde) eller så kör vi det gamla vanliga knepet med att spackla upp lite fall med fixet eller nåt sånt. Bara vi slipper undan så lätt som möjligt." Hur kan en firma som gör detta professionellt (?) vara så in i h-e korkade att dom inte kollar fallet innan tätskiktet läggs på. Hur lång tid tar det, 15 minuter?
Jag har pratat med BKR och de kunde inte ge något direkt besked utan hänvisade till leverantören av tätskiktet (Sopro). De påpekade dock att man ska vara uppmärksam vid golvbrunnen iom att ett extra lager avjämningsmassa bygger på höjden.
Teknisk support hos Kakelspecialisten (återförsäljaren av Sopro) menar att det inte är någon fara med dubbla tätskikt i det här fallet bara man låter avjämningsmassan torka upp ordentligt (maxtiden enligt anvisning på Uniplan = 3 dagar) innan så att man inte stänger in fukt från början. Den lilla mängd fukt som tillförs via fästmassan (några mm) för tätskiktet är för lite för att utgöra någon risk. Den mängden torkar upp utan att påverka konstruktionen negativt.
Han menade också att det inte är någon risk för fuktskador på avjämningsmassan som ligger mellan dubbla tätskikt pga läckage från dusch etc. Tätskiktet ska ju vara tätt och avjämningsmassa tål fukt bättre än tex träkonstruktioner som annars är vanligt.
Teknisk support hos Kakelspecialisten (återförsäljaren av Sopro) menar att det inte är någon fara med dubbla tätskikt i det här fallet bara man låter avjämningsmassan torka upp ordentligt (maxtiden enligt anvisning på Uniplan = 3 dagar) innan så att man inte stänger in fukt från början. Den lilla mängd fukt som tillförs via fästmassan (några mm) för tätskiktet är för lite för att utgöra någon risk. Den mängden torkar upp utan att påverka konstruktionen negativt.
Han menade också att det inte är någon risk för fuktskador på avjämningsmassan som ligger mellan dubbla tätskikt pga läckage från dusch etc. Tätskiktet ska ju vara tätt och avjämningsmassa tål fukt bättre än tex träkonstruktioner som annars är vanligt.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Avjämningsmassa tål inte fukt under längre perioder, den löser då upp sig och blir mjuk och svampig, nu borde ju inte avjämingsmassan fuktas upp men frågan är hur byggfukten ska kunna torka ut, jag tror nämligen inte ett skit på spackel-företagens torktider...
Kräv förlängd garanti.
Kräv förlängd garanti.
Så länge det yttersta tätskiktet är intakt så undrar jag vad som kan hända!
Vad händer med flytspacklet på ett källargolv?
Sen så skarvas alltid tätskikt om inte nu någon har en färdigsvetsad måttanpassad konstruktion
Vad händer med flytspacklet på ett källargolv?
Sen så skarvas alltid tätskikt om inte nu någon har en färdigsvetsad måttanpassad konstruktion
Klicka här för att svara