Hej

Jag håller på med en badrumsrenovering, i praktiken ett nytt badrum i ett 100 år gammalt hus.
Slängde in en fråga i en Facebook grupp och som vanligt får man "många" svar och inte helt stringenta och mycket gammal hävd.

Loka bra man frågar i forumet...

Underlaget är golvspån, "fukttrög", limmade med konstruktionslim mot golvreglar och trälim i skarvarna.
Golvreglar är befintliga 65x165 förstärkta med C24 170mm och beräknade till att vara styvare(mycket) än C220, CC ca 60cm.
15mm plyfa bakom gipset som går ner mellan golvreglarna och är skruvade(och limmade) i dessa.
Bärande vägg under badrummet, reglar skarvade över denna.

På spånskivan ligger 12mm vattenburen golvvärme.
Enligt samtal med Uppnor så behövs 30 mm dött material, 22mm avjäming och 8 mm klinker.
Jag tolkar det som ett "krav" baserat på maximal temperatur på golvet inte ett hållfasthetskrav.

Det är en purusbrunn monterad i en monteringsplatta som har 13mm förhöjning som standard.

Den största debatten än så länge är om det behövs armeringsnät eller inte och om det i så fall skall ligga under eller över rören.

Jag har INTE tänkt använda något armeringsnät utan endast fiberförstärkt avjämningsmassa från någon leverantör som inte föreskriver nät tex Byggmax och spackla upp från 13 mm närmast brunn till 22 som lokalt fall och sedan ha 7mm/m i restan av badrummet.

Det lokala fallet är 80x80cm med brunnen placerad i centrum.

Kommentarer?

Installation av vattenburen golvvärme över golvspån med måttmarkeringar och avloppsbrunn i pågående badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Kolla om 30mm "massa" är min måttet, dvs då måste det vara min 30mm även vid brunnen.

När vi byggde mina badrum skruvade vi nät i spånet och satte rören mot nätet med buntband.

Hade monterat samma Purus brunnar som du men de rev vi och satte Jafo då de sitter och ansluter bättre mot spacklet än Purus.

Tack för kommentaren

Man får tumma mot de 22 närmast brunnen var kommentaren.
Siktar på ev på en extra 13mm förhöjningsring, 26 mm totalt närmast brunnen men samtidigt vill jag hålla ner tjockleken, det är mycket lågt i tak.

Monteringsplattan har 2 sidor, en förberedd för avjämningsmassa med "hål" som den skall fylla ut, fästa i.
3D-modell av ett badrumsgolv med förhöjningsring och monteringsplatta nära avloppsbrunn.
Skapa konto

Redigerat:
Eftersom du inte har värmerör nära brunnen så kan du gå ner i tjocklek där utan att det ska ha någon påverkan.

Jag skulle tro att de 30mm angivet är totalen, dvs slang och sedan 22mm ovanpå detta. Det kan ha med värmespridning etc. att göra att man vill ha den tjockleken. Med de 22mm så kan du ju som du nämnt sedan dra av klinker (8mm) + fix (3ish mm) och då är du nere på en totaltjocklek på flytspacklet på 19mm minimum vilket är vad du ändå hamnat på med en förhöjningsring på 13mm och ett korrekt fall.

Gällande armering skulle du i praktiken kunna lägga den ovanpå? Rent logiskt i mitt huvud bör ju en armering göra mest nytta om den är centrerad i massan.

Tack för kommentaren

Tanken med armeringen längst ner är(antagligen) att där uppstår drsgspänningar vilket betong/cement inte tar upp och tryckspänningar uppstår på ovansidan vilket betong/cement hanterar bra. Förutsatt att man går på golvet och inte slår klackarna i taket....

Har mailat med BKR som hänvisar till spackellevrantören...

Armering skall läggas i underkant där gör den bäst nytta om belastningen kommer ovanifrån. Flera spackelfabrikat anger armering om ytan överstiger en gräns.

Ang. tjocklek. Vid brunnen har du inte slingor. Då kandu följa spackeltillverkatens instruktioner om tjocklek i förhållande till cc avstånd på golvbjälkarna.

Tack för kommentaren

Har mailat till Weber, de anger 10m2 MEN har inte något lastfall för vattenburen golvvärme på spånplatta

Att bjälkar på 160 + 170 skulle bli bättre än 220 tycker jaglåter märkligt. Hur har du räknat?

Antar även att man väljer att lägga armering i underkant då man har organiskt mot oorganiskt och vill minimera eventuell sprickbildning att ske?

Men hur som än haver så av vad jag kan utläsa så kan du nästan köra på så som reglerna säger i stora drag, för du kommer få den tjocklek som efterfrågas ändå. :)

Har inte formeln i huvudet men de sitter inte parallellt utan omlott med en bygghöjd större än 170mm

Just den delen av konstruktionen ör jag väldigt bekväm med :-)

Tjockleken på spacklet handlar dels om värmespridning. Men framförallt om att klara värmespänningar som uppstår. Där är det också viktigt att spacklet anges som lämpligt med golvvärme. Innebär oftast att det skall finnas glasfiber i spacklet som extra armering.

Golvvärmeslangar installerade på armeringsnät på ett rågolv med gipsväggar runtomkring under renovering.
Skapa konto

Bsra för att man inte skall hamna i kläm mellan någon av leverantörerna, spackel, plattsättare, branschregler etc....

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Fäst allt lite bättre. Som det är nu finns risk att slangen flyter upp i spacklet, och kanse tar med sig nätet.

Japp... fick slut på buntband och så var det 20:00 på en fredag... dags att ta helg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.