Har ett källargolv som är helt horribelt ojämnt.
Det gäller pannrummet, och ena hörnet har jag bilat bort den gjutna plattformen som pelletspannan stod på en gång i tiden.
Planen nu är att mura igen dörrhålet på biöden, putsa den och den invändiga tegelvägg som finns, och måla samtliga väggar med silikatfärg.
Men hur gör jag med golvet?
Rummet är cirka 10kvm, men det är ojämnheter och gropar som mest 4,5cm samtidigt som felar är relativt plant.
Eftersom det är ett oisolerat betonggolv kan jag nog räkna med tilllskjutande fukt, och flytspackel för detta ändamål är dyrt!
Kan jag grundspackla de värsta håligheterna med något annat, för att spara ett antal säckar flyt?
Ännu hellre om det finns något som även fungerar som slitskikt, så slipper jag även lägga klinkers.
Det gäller pannrummet, och ena hörnet har jag bilat bort den gjutna plattformen som pelletspannan stod på en gång i tiden.
Planen nu är att mura igen dörrhålet på biöden, putsa den och den invändiga tegelvägg som finns, och måla samtliga väggar med silikatfärg.
Men hur gör jag med golvet?
Rummet är cirka 10kvm, men det är ojämnheter och gropar som mest 4,5cm samtidigt som felar är relativt plant.
Eftersom det är ett oisolerat betonggolv kan jag nog räkna med tilllskjutande fukt, och flytspackel för detta ändamål är dyrt!
Kan jag grundspackla de värsta håligheterna med något annat, för att spara ett antal säckar flyt?
Ännu hellre om det finns något som även fungerar som slitskikt, så slipper jag även lägga klinkers.
Renoverare
· Stockholm
· 388 inlägg
Du kan väl fylla ut de värsta håligheterna med ett par säckar betong? Sen är det bara att flyta uppe på det. Bauhaus har spackel för 139kr/20kg så det behöver inte bli så dyrt med spackel om golvet inte lutar allt för mkt förutom de håligheter du nämner som kan fyllas med betong.
Beroende på vad du ska ha rummet till så finns det ju golvfärg som kanske kan fungera för dig.
Beroende på vad du ska ha rummet till så finns det ju golvfärg som kanske kan fungera för dig.
Det beror helt och hållet på vilket krav du ställer på det färdiga resultatet.
När du ända var framme med bilmaskinen så hade det varit ett snabbt jobb att slå bort hela kakan och därefter gjuta en ny platta med antingen eps eller betong.
På EPS måste du lägga ett armerat lager med flytspackel i x antal mm beroende på leverantörens rekommendation.
Och vill du då ha ett varmt golv med kanske golvvärme så kan du lägga en kappilärbrytande isolering under eps.
Vill du bara ha ett något så närt plant och helt golv så finns det lättarbetade spackel som du kan lagga först och stocka/raka av med en rak bräda, och därefter flyta med ett spackel som klarar tillskjutande fukt.
Så frågan är vad du har för krav på det färdiga resultatet.
När du ända var framme med bilmaskinen så hade det varit ett snabbt jobb att slå bort hela kakan och därefter gjuta en ny platta med antingen eps eller betong.
På EPS måste du lägga ett armerat lager med flytspackel i x antal mm beroende på leverantörens rekommendation.
Och vill du då ha ett varmt golv med kanske golvvärme så kan du lägga en kappilärbrytande isolering under eps.
Vill du bara ha ett något så närt plant och helt golv så finns det lättarbetade spackel som du kan lagga först och stocka/raka av med en rak bräda, och därefter flyta med ett spackel som klarar tillskjutande fukt.
Så frågan är vad du har för krav på det färdiga resultatet.
Angående kraven så är de inte jättehöga. Hela källaren är dränerad 2008 (av tidigare ägare) och det ligger platonmattan mot yttervägg, ingen isolering. Väggarna är gjorda av ohuggen natursten, och väggarna är nästan metern tjocka vid botten. Det är lerjord i marken kring huset.L L-OFast skrev:Det beror helt och hållet på vilket krav du ställer på det färdiga resultatet.
När du ända var framme med bilmaskinen så hade det varit ett snabbt jobb att slå bort hela kakan och därefter gjuta en ny platta med antingen eps eller betong.
På EPS måste du lägga ett armerat lager med flytspackel i x antal mm beroende på leverantörens rekommendation.
Och vill du då ha ett varmt golv med kanske golvvärme så kan du lägga en kappilärbrytande isolering under eps.
Vill du bara ha ett något så närt plant och helt golv så finns det lättarbetade spackel som du kan lagga först och stocka/raka av med en rak bräda, och därefter flyta med ett spackel som klarar tillskjutande fukt.
Så frågan är vad du har för krav på det färdiga resultatet.
Källaren fungerar som förråd, och väggarna är målade och det ligger klinkers i de andra rummen.
Målet med pannrummet är att få ett plant golv som jag kan ställa hyllor på, väggarna ska målas för att binda damm. Jag vill kunna förvara vinterkläder, och resväskor, köksgeråd, ungarnas sommar/vinter-grejer och annat som man vill stuva undan i perioder, i relativt fräsh miljö.
Det har varit ganska hög fuktighet under sommaren och hösten, så jag har rensat ut skåpstommar som luktat unket och dörren på bilden, vars karm var rutten upp till 30cm från golv.
Kommer sätta in en avfuktare som jag hoppas tar hand om hela källaren.
Aldrig sett fuktfläckar på golv eller vägg, men det luktar ändå lite källare där nere och flyttlådor som stått på golvet i pannrummet har blivit fuktiga i botten.
Som sagt diffar golvet 45mm, som värst, och det är lite olika fall över hela golvet. Det är dock högst vid yttervägg, och inte, som det ser ut på bilden, i mitten av rummet.
Att bila bort hela plattan är inget alternativ, fundamentet jag bilade bort var dels oarmerat och dels utfyllt med tegelstenar så det gick snabbt och enkelt att bila bort med borrhammaren. Det som är kvar av golvet är stenhårt.
Dessutom är ändå rummet 10kvm och att kånka ut massorna efter att ha bilat bort rubbet känns fruktansvärt överväldigande.
Kan jag gjuta vanlig finbetong i håligheterna när det är gropar om säg 50cm i diameter och 45mm som djupast, och alltså 0mm som grundast?Henkan Sundberg skrev:
Du kan väl fylla ut de värsta håligheterna med ett par säckar betong? Sen är det bara att flyta uppe på det. Bauhaus har spackel för 139kr/20kg så det behöver inte bli så dyrt med spackel om golvet inte lutar allt för mkt förutom de håligheter du nämner som kan fyllas med betong.
Beroende på vad du ska ha rummet till så finns det ju golvfärg som kanske kan fungera för dig.
Behöver jag inte ha en viss minimum tjocklek när jag gjuter?
Och vad gäller flytspackel så behöver jag väl ha ett som tål tillskjutande fukt, och jag har hittills hittat ett från ardex, men det ligger ju på en 600kr per säck.
Räknar jag snabbt på 30mm tjocklek i snitt för att flyta golvet plant pratar vi ändå om 17 säckar...
Sen har vi ju det här med primer eller inte, just på grund av eventuell tillskjutande fukt.
Om det inte är noga med att golvet måste vara i våg så fyll ut dom värsta groparna med finbetong.
Sen flyter du golvet, med rätt blandning så kan du flyta golvet plant utan gropar, men inte i våg.
Då får du ett slätt golv, men som sagt inte i våg.
Och primer skall du använda för vidhäftningens skull, den är inte ett tätskikt.
Sen flyter du golvet, med rätt blandning så kan du flyta golvet plant utan gropar, men inte i våg.
Då får du ett slätt golv, men som sagt inte i våg.
Och primer skall du använda för vidhäftningens skull, den är inte ett tätskikt.
Redigerat:
Det riktigt billiga alternativet är att du köper exempelvis Byggmax billigaste betong som du blandar med lite extra vatten för att få den lite mer lätt bearbetad.
Sen gjuter du en tunn kaka över hela golvet. Som du drar av med En 45x95a.
Sen glättar du ytan för hand och behandlar med olja. Borde inte kosta mer än 1500kr
Sen gjuter du en tunn kaka över hela golvet. Som du drar av med En 45x95a.
Sen glättar du ytan för hand och behandlar med olja. Borde inte kosta mer än 1500kr
En för tunn kaka med finbetong som det dessutom är för mkt vatten i kommer bara att spricka och lossna!L Lutte skrev:Det riktigt billiga alternativet är att du köper exempelvis Byggmax billigaste betong som du blandar med lite extra vatten för att få den lite mer lätt bearbetad.
Sen gjuter du en tunn kaka över hela golvet. Som du drar av med En 45x95a.
Sen glättar du ytan för hand och behandlar med olja. Borde inte kosta mer än 1500kr
En aningens mycket vatten skadar inte så hemskt mycket, men däremot ett alldeles förtunnt lager är inte att rekommendera. Gäller att det fäster mot befintligt.J Jörgen Ö skrev:
Kanske ska förtydliga att med ett tunt lager/kaka så menar jag kring 35-40 mm som tunnast
L Lutte skrev:
Men tror inte TS menade att lägga en ny 40mm kaka över hela golvet...
Tack för svar!J Jörgen Ö skrev:Om det inte är noga med att golvet måste vara i våg så fyll ut dom värsta groparna med finbetong.
Sen flyter du golvet, med rätt blandning så kan du flyta golvet plant utan gropar, men inte i våg.
Då får du ett slätt golv, men som sagt inte i våg.
Och primer skall du använda för vidhäftningens skull, den är inte ett tätskikt.
Är medveten om att primer används för vidhäftningen, och inte är ett tätskikt.
Vad jag läst mig till och förstått det som så täpper väl primer till porerna på underlaget, och eftersom jag har en oisolerad platta med tillskjutande fukt underfrån, så behöver jag väl ett diffussionsöppet spackel, och då även primer. Annars kommer väl fukten gå upp i väggarna i stället?
Tycker inte du ska vara orolig alls för detta, utan viktigt att du får fäste med det du tänker dig lägga, iaf om du går på ngn form av spackel, skulle du ist gjuta så räcker det med en tunn sluring/slamning ist!HasselPatrik skrev:
Tack för svar!
Är medveten om att primer används för vidhäftningen, och inte är ett tätskikt.
Vad jag läst mig till och förstått det som så täpper väl primer till porerna på underlaget, och eftersom jag har en oisolerad platta med tillskjutande fukt underfrån, så behöver jag väl ett diffussionsöppet spackel, och då även primer. Annars kommer väl fukten gå upp i väggarna i stället?
Och eftersom du inte har värme i golvet så tror jag ev fuktvandring kommer vara minimal!
Om du aldrig lagt ett betonggolv tidigare: Ta hjälp!!! Det kan bli lite som tidigare golv!
Skall man ändå lägga hela ytan, så varför flytspackla?
Men gör rent gamla ytan med högtryckstvätt noga ett par ggr.
Blanda ganska trögt grovbruk dra ut efter banor och skura o gätta altefter.
Är den gamla betongen genomblöt (ej sugande) Så fäster den nya bra.
När den nya golvet krympt färdigt så varför inte den billigaste klinkern?
Nästan billigare än färg!
Skall man ändå lägga hela ytan, så varför flytspackla?
Men gör rent gamla ytan med högtryckstvätt noga ett par ggr.
Blanda ganska trögt grovbruk dra ut efter banor och skura o gätta altefter.
Är den gamla betongen genomblöt (ej sugande) Så fäster den nya bra.
När den nya golvet krympt färdigt så varför inte den billigaste klinkern?
Nästan billigare än färg!
