Hej

1. Är det obligatoriskt med besiktning av närliggande hus innan sprängning? Om inte - vad händer om besiktning inte görs och en husägare hävdar att skador beror på sprängningen?
2. Finns det några regler kring hur avisering om besiktning innan sprängning ska ske? Antal dagar i förväg, skriftlig avisering etc.

• Gilla
Hemtorparen
  • Laddar…
1. Nej, men eftersom sprängaren (egentligen byggherren - men det faller i praktiken tillbaka på sprängarens försäkring) har ett sk strikt ansvar ligger det i dennes intresse att kunna påvisa eventuella skador som fanns innan sprängningen. Kontentan är alltså att sprängaren måste kunna bevisa att skadan fanns innan för att slippa ansvar för densamma. Utan besiktning har man dåligt bevisläge. Normalt görs besiktning av hus inom en 50 meters radie men avståndet beror på ett antal faktorer såsom bl.a. grundläggning.

2. Nej

• Gilla
Hemtorparen
  • Laddar…
Jag har sålt mitt hus och köparen har tillträde på fredag denna vecka. Den nya köparen vill vara med på besiktning och kan först på torsdag.

Kan sprängaren/byggherren kräva att få göra besiktningen innan dess? De ska börja gräva bort jordtäcket och börja borra för sprängning imorgon. Vad händer om jag säger att de måste vänta med besiktning till på torsdag?

mexitegel mexitegel skrev:
1. Nej, men eftersom sprängaren (egentligen byggherren - men det faller i praktiken tillbaka på sprängarens försäkring) har ett sk strikt ansvar ligger det i dennes intresse att kunna påvisa eventuella skador
1. Nej, men eftersom sprängaren (egentligen byggherren - men det faller i praktiken tillbaka på sprängarens försäkring) har ett sk strikt ansvar ligger det i dennes intresse att kunna påvisa eventuella skador som fanns innan sprängningen. Kontentan är alltså att sprängaren måste kunna bevisa att skadan fanns innan för att slippa ansvar för densamma. Utan besiktning har man dåligt bevisläge. Normalt görs besiktning av hus inom en 50 meters radie men avståndet beror på ett antal faktorer såsom bl.a. grundläggning.

2. Nej

2. Nej
som fanns innan sprängningen. Kontentan är alltså att sprängaren måste kunna bevisa att skadan fanns innan för att slippa ansvar för densamma. Utan besiktning har man dåligt bevisläge. Normalt görs besiktning av hus inom en 50 meters radie men avståndet beror på ett antal faktorer såsom bl.a. grundläggning.

2. Nej

Vet inte vad som gäller, men vill minnas att det finns någon tråd tidigare med liknande frågeställning, men hittar inte den nu.

Jag tycker du ska prata med din granne som bygger, inte firmorna, och förklara läget och försöka hitta en lösning. Är det väldigt dålig framförhållning ( som jag tolkar in i ditt inlägg) kan det absolut vara ett argument och särskilt då det är mitt i en överlåtelse. Ni har ju ett intresse båda två i detta.

Är det både in- och utvändig besiktning?

Har du frågat dem?
Om de börjar ta av jorden imorgon och ska borra så kanske de inte har planerat att spränga på Onsdag?

Gräv och borr-arbetet ska ju inte påverka grannfastigheter, så besiktningen kan ju göras efter det.

2. Nej
Intressant! Var i lagstiftningen finns regler kring detta?

Miljöbalken.

• Gilla
Hemtorparen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.