Hej!

Jag har ett sommarställe utanför Hallstavik och nu har jag installerat en diskmaskin. Den diskar tyvärr inte rent, eftersom det verkar vara för mycket kalk i vattnet.

Jag har fått rekommendationen av olika personer att installera en avhärdare för att få bort kalken. Är det någon som har erfarenhet av detta? Några frågor:

1. Fungerar det verkligen med en diskmaskin? Det verkar vara så att de flesta avhärdare har ett ganska litet utlopp, och då blir det ju inget riktigt tryck för vattnet som ska in diskmaskinen? Kommer då verkligen alla 14 eller 15 liter vatten in i maskinen, så att det fungerar? Jag blir osäker här och skulle uppskatta era tankar.

2. Är det någon av er som har installerat en avhärdare på grund av problem med diskmaskin? Har det sedan fungerat bra? Har ni tips på någon modell?

Mvh/Mattias

Har du tillsatt salt i maskinen?

Hej! Jadå, salt är tillsatt.

Brukar finnas en inställning på avhärderiet i diskmaskiner, öka på lite.

En avhärdare monteras oftast på inkommande vatten i huset. Då skonar man även vvb och dyl.
Det finns patroner man kan montera innan diskmaskiner (används vanligen inom resturang och dyl.). Dessa binder kalcium och magnesium till sig och man byter patronen när den är mättad. En avhärdare på hela huset laddar man om massan med salt, dyrare i investering men billigare i längden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.